Åringsauktionen 2005 TÄBY?!

Sv: Åringsauktionen 2005 TÄBY?!

Jag är hemskt ledsen LAWLESS (hoppas att jag fick till din stavning denna gång) om du uppfattar våra försök till att diskutera åringsauktionen, som marknadsföring och försäljningsförsök. Då jag tyvärr (jo faktiskt tyvärr) inte äger hästen i frågan, även om jag äger en med samma pappa, kan jag omöjligt sälja den förstnämnda. Att gå till radannonserna skulle med andra ord, i varje fall enligt mig, kunna uppfattas ganska så kränkande från ägaren och uppfödarens sida. Hopas att du inte uppfattade mitt omnämnande av den egna tvååringen som ett försäljningsförsök, för att i så fall reda ut det: Hon är inte tillsalu.

Att tipsa andra inom sporten om fina hästar som vi vet är tillsalu tycker jag knappast är försök till försäljning. Är inte det bara ett sätt att värna om sportens fortlevnad? Alla som var på åringsauktionen kunde inte undgå den katastrofalt dåliga omsättningen. De som går på löpningarna kan inte undgå att merparten av de ”besökande” är de närmast sörjande vilka möjligtvis stödspelar. Har man bara lite perspektiv på galoppens tillvaro så inser man vilken svacka sporten är nere i inte minst genom den låga spelomsättningen. Uppfödarna är några av de stora förlorarna, dessa satsar i kapital som bara sjunker. Tränarna har inte samma kapital förlust, även om även deras förtjänst sjunker med sjunkande prispengar, ökade personal utgifter och färre investerande hästägare.

Om det var min utläggning rörande Primatico som berörde dig vill jag bara påpeka att de goda herrarna som så nitiskt undvek att uppdatera hans beskrivning i åringskatalogen, enbart lite knapert lyckades åtgärda detta med en pytteliten notis i kalendern. Eftersom enda sättet att då få veta något om hingsten, eftersom man inte har åbäkat sig från förbundets sida att lägga upp honom som sök bar på galopsport.se , är att ragga upp en dansk hingstkatalog. Vilken inte heller är uppdaterad då de nya hingstkatalogerna färdigställs någon gång under vintern året innan de är menade att gälla.

Jag förstår att det kanske sticker i dina ögon, men att agera polis kanske du bör lämna åt våra fult kompetenta moderatorer?

Jag hoppas att ni alla inte får hatutbrott på mig pga detta långa inlägg, jag har genomlidit en heldag framför datorn med tråkiga rapporter inför mitt avslutande uppsatsarbete. Att döskriva ett försvarsinlägg kändes otroligt givande! Fick helt klart igång min kreativitet. Skall nu åter kasta mig över studierna och hoppas att insikten kastar sig över mig…

/Ninni ”arkeolog/amatör/självkritisk mupp” Westerlund

Ninniw, jag svarade inte på ditt inlägg.

Isåfall så är jag inte ensam om att vara "polis", men tycker att reglerna för forumet ska gälla alla. Förstår att det sticker i ögonen. Det är inte första gången det tipsas om var det finns saluhästar. Ta det via pm istället om det inte är lämpligt att ta det på radannonserna.

Galoppsporten har ju alltid varit i en svacka.

/lawless (vi ses på stallbacken ;) )

lawless skrev:
Ninniw, jag svarade inte på ditt inlägg.

Isåfall så är jag inte ensam om att vara "polis", men tycker att reglerna för forumet ska gälla alla. Förstår att det sticker i ögonen. Det är inte första gången det tipsas om var det finns saluhästar. Ta det via pm istället om det inte är lämpligt att ta det på radannonserna.

Galoppsporten har ju alltid varit i en svacka.

/lawless (vi ses på stallbacken ;) )

Jag tog det som att du menade mitt och cuttys inlägg, båda tipsade vi om unghästar vi tyckt se trevliga ut och fortfarande var osålda. Visst kan du ta det via pm, men forumet är redan tomt som det är så lite diskussion knuten till åringar uppskattas. Kanske har du något att tillföra lawless?

Var i ligger problemet/felet i att "tipsa om hästar"? Skulle du söka häst hade du inte uppskattat tips från andra aktiva? Efter som du tydligen också håller till "på stallbacken" borde du ju veta att långt i från alla hästar blir "offentligt" tillsalu innan de redan är sålda. Jag har sätt alltför många hästar ”gå till spillo” i form av att de ”bara” blev promenadhästar när man viste att en polare sökte fälttävlanshäst… Att tipsa andra om hästar man har hört är tillsalu faller inte under min tolkning av att vara försäljningsannons… Det är i minna ögon ett sätt att hjälpa varandra. När det däremot är någon som privat försöker att marknadsföra sin häst för försäljning är saken en helt annan, och där har du min sympati. Att sätta ut för inom galoppen avsedda tävlings hästar under radannonserna här på Bukefalos tror jag inte är så mycket mening med är jag rädd. Skall fullblodet ur träning så helt klart en bra ide, men inomsporten, dit uppfödarna vill sälja sina hästar, känns som aningen döfött.

Nej du är inte ensam lawless, jag har också varit polis i forumet, det var lite ironiskt av mig att tala om ” våra fult kompetenta moderatorer” vilka tillät en anonymperson upprepade ggr, grovt förolämpa andra personer på forumet. Fast vad jag gjorde var helt enkelt att pma moderatorerna, vika inte svarade och sedan maila Gunnar Eriksson som genast stängde av vederbörande. Det är en sak att vara ironisk, sarkastisk eller att bli lite irriterad, men att på osakliga grunder förolämpa och klankande på personer och i detta fall deras hästar och ponnys, där går min personliga gräns… = Ninni snetänder.

Visst har galoppen ”alltid varit i en svacka” men tänker du bara efter (är lite osäker på vem du är men kanske du var med då?), se 20 år tillbaka och situationen var trotts allt en helt annan.

Föressten, såldes alla som galoppörer eller är det där de som inte räcker till och oftast blir ridhästar i stället?

Sorbe skrev:
Föressten, såldes alla som galoppörer eller är det där de som inte räcker till och oftast blir ridhästar i stället?
Buden var låga eftersom det kostar ganska så mycket att föda upp en häst. Någon gång i något sammanhang har jag hört att det kostar minst 75 000 att få fram en åring till och med åringsauktionen. Minime buden i ringen var 15000 och det var flera hästar som inte ens fick något bud. Ännu fler ropades tillbaka av uppfödarna själva för att de tyckte att det var för lågt betalt… Går du in på www.tabygalopp.se så finns det en länk io vänsterkant till den kompletta listan över sålda och återropade hästar. Är det någon du är nyfiken på är det sedan bara att ”Ctrl+C a” namnet och gå in på www.galoppsport.se och söka på stortinformation. Där står stam och föräldrarnas resultat.

Eftersom hästarna bara är 1½år så är det ju svårt att säga vilka som kommer att duga eller inte, men jag har hört tidigare att enstaka hästar har sålts för att inte hamna inom galoppen. Men generellt tror jag att majoriteten av ”ridhästmänniskorna” tycker att hästarna är för unga och är de ute efter ett fullblod köper de hällre något äldre från banan. Däremot vet jag att det inte är ovanligt att vana hästmänniskor köper unghäst på auktionen, då oftast en billig, rider in den själv och gör grundjobbet med avsikt att sätta den i träning. Detta görs då ofta i samrådan med en sedan tidigare konfronterad tränare. Jag personliggen tillhör de som är positiv till detta då unghästarna allt som oftast får en grundliggare inridning, även om tyvärr ofta så kan unghästarna vara sent på det när de väl kommer in på banan.

Hoppas att det var svar på dinna frågor... ;)

Ninniw skrev:
Jag tog det som att du menade mitt och cuttys inlägg, båda tipsade vi om unghästar vi tyckt se trevliga ut och fortfarande var osålda.

Eftersom det inte var dej jag svarade så var inlägget inte till dej.

Var i ligger problemet/felet i att "tipsa om hästar"? Att sätta ut för inom galoppen avsedda tävlings hästar under radannonserna här på Bukefalos tror jag inte är så mycket mening med är jag rädd. Skall fullblodet ur träning så helt klart en bra ide, men inomsporten, dit uppfödarna vill sälja sina hästar, känns som aningen döfött. .

Anser att det är reklam. Och hästarna kan även säljas via annons eller annat lämpligt sätt. Menade naturligtvis inte bara radannonser här utan även andra ställen som är lämpligare. Naturligtvis. Men har sett aktiva använda sej av radannonserna här på buke för att sälja rid och löphästar. Så helt döfött verkar det inte vara.

Nej du är inte ensam lawless, jag har också varit polis i forumet, det var lite ironiskt av mig att tala om ” våra fult kompetenta moderatorer” vilka tillät en anonymperson upprepade ggr, grovt förolämpa andra personer på forumet. Fast vad jag gjorde var helt enkelt att pma moderatorerna, vika inte svarade och sedan maila Gunnar Eriksson som genast stängde av vederbörande. Det är en sak att vara ironisk, sarkastisk eller att bli lite irriterad, men att på osakliga grunder förolämpa och klankande på personer och i detta fall deras hästar och ponnys, där går min personliga gräns… = Ninni snetänder..

Ok, missade ironin. Och min gräns går när det tipsas om var det finns saluhästar här på forumet, då man enligt bestämmelserna för forumet inte får göra det.

Visst har galoppen ”alltid varit i en svacka” men tänker du bara efter (är lite osäker på vem du är men kanske du var med då?), se 20 år tillbaka och situationen var trotts allt en helt annan.

Jodå jag var med redan då och tycker väl att situationen på flera områden är bättre nu än det var då. Jo faktiskt så tycker jag att det är så.

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker auktionen gick mycket sämre än de två sista åren, synd, var typ tre som jag hade velat "rädda" som jag och mamma så vackeert kallar de. Många var också lite sena och små, vilket nog gjorde många avhållsamma

Korpen_ skrev:
jag tycker auktionen gick mycket sämre än de två sista åren, synd, var typ tre som jag hade velat "rädda" som jag och mamma så vackeert kallar de. Många var också lite sena och små, vilket nog gjorde många avhållsamma

Att lägga åringsauktionen just under denna tid har alltid varit lite av en fälla, en som man från sportens sida dock varit medveten om. Just under denna period växer många unghästar och börjar sätta vinterpälls som får dem att se lite luggslitna ut.

De senaste åren har åringarna bara mer och mer blivit preparerade, dvs tagits in och börjats att förberedas för att se så fina ut som möjligt. Resultatet med dessa blir dock alltför ofta att de har fått lite "för bra" uppfödning, vilket då kan gå ut över deras hållbarhet. Majoriteten av åringarna har dock säkert inte råkat ut för detta, utan bara förberetts de senaste månaderna, av dessa kan många ha fåt "för bra kondition" och kanske även fodrats med mycket kraftfoder så att de skall se runda och fina ut. Vad förberedandet också gör ar att det kan stoppa upp just den växt period som jag nämnde ovan. Vad som sedan sker när de hamnar i träning och skall ridas in är att de kan falla ur och börja att skjuta i höjden och inte alls se så roliga ut. Från att ha varit ute hela dagarna och kanske även preparerats på walker och få massa mat, ändras deras tillvaro till att kanske få några timar i hagen, någon som leder och hänger lite på dem de första veckorna och fodret dras ned för att de inte skall få för mycket. Många tränare tar ju in en drös av åringar som skall ridas in. Med andra ord gäller det att hitta uppfödare som har haft en bra balans på sin "preparering". Att unghästarna ser "lite ynkliga ut" behöver kanske inte vara att det är något fel på dem, eller att de blir "sena" utan kanske till och med tvärt om! Men så är det min uppfattning, jag har stött på många stora snygga åringar som helt enkelt inte håller, men i lilla Sverige kan man bilda sig en uppfattning om vilka uppfödare som man bestämmer sig för att gilla, värre att köpa unghästar i England. Det måste verkliggen vara skitsvårt! :confused:

nej jag menar alltså inte att de kommer bli sena, då mde små hästarna faktiskt brukar bli de som man tidigst kan sätta i träning, nej jag tyckte många var födda lite för sent på året, vilket gjorde dem små och kleninga, då de bara var lite mer än heälften så gamla som de borde

Korpen_ skrev:
nej jag menar alltså inte att de kommer bli sena, då mde små hästarna faktiskt brukar bli de som man tidigst kan sätta i träning, nej jag tyckte många var födda lite för sent på året, vilket gjorde dem små och kleninga, då de bara var lite mer än heälften så gamla som de borde

Åfan! Så noga tittade jag nog alldrig... Men så var jag mycket mån om att blunda genom stallängerna... :crazy: Fördelen med att jobba under auktionen med att gå med kontrakt, är att man kan vifta med händerna hur mycket som hällst utan att man riskerar en endaste åring!!!! :D Ush, annars hade man ju tagit med sig ett helt lass hem... :cry:

hehe okej, nej mamma och jag vi skulle vara så seriös, titta på hingst och mamma och vidare på stamm, när de var födda, hur de såg ut i kroppen isv. hehe, men de slutade med att vi fastnade för hästar som inte alls hade något, utan justt bara de vi gillade och utseendet. de var nog två som vi sa" åh dens ak vi rädda" lite på skämt hehe

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 087
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 926
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 030
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka