Åring tillsammans med dräktigt sto?

amkm

Trådstartare
Jahapp,jag har ett dilemma och jag hoppas kunna få många goda råd utav er Bukefalister..

Mitt dilemma är att vi har 3 hästar i stallet och dessvärre är två hästar utdömda och ska snart få vandra vidare till Trapalanda..
Kvar blir ett sto som är dräktigt och ska föla vid midsommar.Ensam ska hon absolut inte gå,men ja,jag letar efter sällskap till henne.
Om jag går till mig själv,så vill jag ha ett nytt hbl,ålder 1-10 år,sto för ridning och avel.M a o,jag letar både stam,exteriör m.m och förstås rätt prisklass.
Jag har nu hittat en 1-åring som för mig verkar intressant,däremot så undrar jag om man då kan släppa en 1-åring tillsammans med det dräktiga stoet och att 1-åringen är "fullgott" sällskap.
Det dräktiga stoet är i sig rätt osäker när hon är själv,mest för att hon förmodligen råkat ut för både det ena å det andra på Irland.
Så min fundering,kommer detta att bli att hon får ta "för mkt ansvar" med dels eget föl och dels en unghäst att ta hando m,när hon själv precis "förlorar" sin bodyguards??

Alternativet är ju att hitta en äldre häst som sällskap och "stöd"..

Sv: Åring tillsammans med dräktigt sto?

Kan du inte låna in en annan häst som är lite äldre medans hon går med fölet och sedan skaffa ny unghäst.
Fast iofs vet ju inte jag om det verkligen är sådana problem för henne att få en ny unghäst som kompis, det vet man ju aldrig förrens man prövat.

Problemet för mig är ju att de flesta som hamnar på "min gård",de lämnar ju aldrig stället.. :o ;)
Så då är det ju lika bra att leta efter det man själv vill ha direkt från början känns det som..

Jag ser inte problemet att åringen inte är fullgott sällskap för det dräktiga stoet, utan motsatsen. Det dräktiga stoet är inte fullgott sällskap för åringen.

Åringar behöver lekkompisar. Det behöver förvisso inte vara jämnåriga (även om det är idealet), men de ska vara lekglada, toleranta men ändå uppfostra. Och ett dräktigt sto är sällan en bra lekkompis (ens åt sitt föl). Dessutoms er jag att du får problem när stoet fölar, dels kan stoet bli väldigt vaktigt och åringen inte får vara i närheten. Dels kan åringen 'härja' för mycket med fölet, åringar vill och klarar ju att leka mer och längre än föl.

Så jag ser problem och tycker INTE det är en lösning som är tillräcklig, men jag ser huvudproblemet på ett annat ställe än för STOET..

Åhh,att jag inte tänkte på det... :cry: Tack Alex..
Nähäpp,börjar om då..
Letar efter ngt annat istället..

Men kan du inte hyra in en dräktig kompis åt P då? Det blir ju idealiskt, tanterna har sällskap, och fölen har lekkompisar.

Och vill du ha åringen, så ha den endera inhyrd på lösdrift eller så med kompisar, eller hyr in (minns inte hur många boxar ni har?) en till unghäst (åring, tvårring) som sällskap?

men som jag ser det att ska du ha P och en åring så har du TVÅ hästar att skaffa sällskap åt, fram tills hösten iaf, då åringen och fölet borde kunna kampera ihop, och ihop med P. Förutsatt det inte är hingst + sto då).

Att P förlorar sina bodyguards etc tror jag inte du behöver vara så orolig för, dräktiga ston växer enormt och med rekordfart rent mentalt och säkerligen P med.

Tanken har ju slagit mig att släppa Puckan uppe hos travdamerna,jag har pratat med de om det redan förra året och det skulle inte vara ngt problem.
Vi har bara 3 boxar och de ska inte utökas.. :o :angel:

ja,jag funderar vidare på det hela och jag hoppas verkligen att våran Primadonna kommer att fixa det här.Å andra sidan så är hon ju van att bli lämnad ensam i hagen/stallet osv när vi fladdrat runt med de andra två..Så,ja på nått vis så löser det sig..

Men hyr n P hos travdamerna då. Så får hon föla där och fölis har lekkompisar etc.

Skaffa åringen om du känner att det är den du vill ha, i värsta fall får du väl slänga den OCKSÅ någonstans (de kanske har ynglingar hos travdamerna med?) eller på ynglingsbete. Alt att du hittar en annan unghäst som inackordering.

Sen i höst släpper du ihop åringen och fölet (förutsatt att det inte är hingst och sto då), i början med Puckan. Sen plockar du ut Puckan ur hagen (och ställer henne hos travdamerna eller tja, med någon annan häst då) nån månad, sen kan du släppa ihop hela bunten om du inte har en hingst.

Då har du P, P:s föl och din åring. Tre boxar upptagna, och en flockkonstellation som KAN fungera såvida åringen är vettig (och det vet du inte om du inte provat, skulle den vara för hård/ihärdig på fölet får du ju ordna det då).

Som jag ser det är ditt problem från nu tills P.s fölis är ett halvår eller äldre, sen borde det gå att lösa om du har en vettig åring?

Och över sommaren borde det gå att släppa på ynglngsbete för åringen, och P med travdamerna så har alal det sällskap de ska. Nu vet jag inte när P ska föla, dvs när hennes fölis är avvänjningsklar, så det kan ju bli ett glapp där.

men OMÖJLIGT ser jag inte alls att det är, men det blir ju en period som är lite trixig. Men i ett längre perspektiv och en vettig åring ser jag att det sa kunna funka. Och vill du ha åringen så kanske det är värt att trixa och hyra ut och hyra in och skicka iväg etc tills det finns bättre möjligheter att ha dem hemma allihopa, ihop?

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 701
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Mistimed
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst
  • Födda -21