Argument till att skölja grönsaker

Sv: Argument till att skölja grönsaker

Inte för att jag tror att jag hade gjort annorlunda annars, men jag självscannar mestadels och kundvagn har jag aldrig använt.

Det finns snusk som har hänt paprikan innan du lägger den i din påse, men det ska du nog försöka låta bli att tänka på ;)

hahaha ja men vill inte göra det värre än det är, köper alltid ekologisk paprika i påse. roligt att man är så olika, jag må¨ste alltid kolla bort när jag ser folk som lägger ett äpple eller en parika på bandet utan påse, mår så illa=D

När jag köper jordgubbar lyfter jag alltid bort flera lådor och tra undan, för folk går och pillar i lådorna, det räcker liksom att någon okänd människa taffsat på dom när de plockades....:p

Tja, om hon inte är rädd för gifter kanske det biter bättre om du berättar om alla lortiga händer som kanske varit på toa utan att tvätta sig och därefter plockat hennes tomater. Det borde hon väl tycka är äckligt? Eller ta en vit bunke fyll med ljummet vatten och tvätta lite grönsaker i den och visa henne vattnet. Det räcker med 5 tomater typ, så är vattnet brunt :yuck:
Efter jag insett det så blötlägger jag dem i ljummet vatten sedan gnuggar jag dem under rinnande. Är totalt nojjig för alla giftena och smutsen på grönsaker!

Folk är så ofräsha=D
Hur kan man vilja äta utan och skölja ush , mår illa bara av tanken.

Finns ju dom som tar grönskaker utan o lägga i påse också, tar tex en parika och lägger i vagnen ,sen upp på rullbandet , och vågen , =P
Mycket trevligt.

Jag köper i princip b ara frukt och grönsaker i plast eller med skal=)

Jag försöker köpa utan påse för miljön skull. Lägger då direkt på vågen o sen i min påse. Vågen lär ju inte vara snuskigare än lådorna som fraktat eller händerna som plockat frukten. :p
Gissa varför jag tvättar så noga? ;)

Jag brukar visserligen tvätta grönsakerna, men har väl hänt att jag köpt ett par tomater till matsäcken, skivat dom med en lindrigt ren morakniv som jag har i bilen och ätit med god aptit... och utan att bli sjuk. Eller köpt ett äpple och ätit, också utan att bli sjuk. Men då jag var på sydligare breddgrader så var jag mycket försiktigare för där är det vanligare med farliga bakterier.

Bekämpningsmedel sprider sig tyvärr i hela grönsaken, jämför med om du får ett morfinplåster på huden - då har du snart morfinet i hela kroppen. Det är bevisat att det har liten eller ingen effekt att tvätta dom, förgiftade blir vi tyvärr i alla fall om dom är sprutade.

Verkar klokt.

Varmt vatten direkt från kranen ska man inte dricka. Det kan vara en allvarlig bakteriehärd om man har otur. Torde därför vara dumt att skölja mat i det.

Det var lite intressant. Jag klippte rådet från någon kommuns hemsida. Det verkar inte särdeles begåvat att skölja frukten i ljummet vatten från en varmvattenberedare som kan ha stått och odlat bakterier....

Sköljer alltid själv i kallt vatten.

Lite skit dör inte så många av, särskilt inte om man är van alla världens olika bakterier. Däremot sköljer jag (när jag inte hittat ekologiska alternativ) pga bekämpningsmedlen de är betydligt mer hälsovådliga.

20120125202859.jpg

Jag kan bli rent aggressiv när jag ser personer ta en plastpåse till bananer :D.

Jag är sån också. Jag är benägen att ta ur de ekologiska bananerna ur sin påse bara för att.... De besprutade och rentav farliga guleböjerna har inga påsar, konstigt för det vore bättre om vi som inte vill ha bekämpningsmedlen slapp dem även i affären.

Lite skit dör inte så många av, särskilt inte om man är van alla världens olika bakterier. Däremot sköljer jag (när jag inte hittat ekologiska alternativ) pga bekämpningsmedlen de är betydligt mer hälsovådliga.

20120125202859.jpg

-Men tror du inte på det jag skrev igår, att giftet sprids i hela växten? Så än om det är rotsaker, där du ju inte äter blasten, så finns det gift i moroten/potatisen eller vad det nu är i alla fall? Dels för att plantan tar åt sig giftet precis lika effektivt som då en människa får ett medicinplåster, och dels för att en del av giftet hamnar på jorden och plantan suger ju upp vatten och näring ur jorden. Inte mycket gift försvinner då vi tvättar grönsakerna, tyvärr. Skulle det vara sjukdomsbasiller på fruken eller grönsaken som man inte har motstånd mot så blir man sjuk snabbt och då fattar man i alla fall varför man blivit sjuk. Konstiga, syntetiska gifter lagras i våra kroppar och kan i värsta fall till och med påverka generna. Kan ta många år innan man får cancer eller annan sjukdom.

Senast ändrad:

Största anledningen att skölja grönsaker är att man på många ställen där man odlar gödslar med gödsel o smutsigt vatten. Då kan det finnas kvar efter man skördat.

Man tänker på miljön - det är ju inte vidare miljövänligt att packa allt i plast som man köper. Jag använder bara plastpåsarna när de är praktiskt, t ex för att slippa ha åtta lökar trillandes bland varorna.

Grönsaker är en av de största orsaker till matförgiftning, har begränsat med artiklar här, men en artikel publicerad tidigare i år tittade på orsaker de senaste 10 åren i USA och där är det lite mer än 1/3 av alla fall.
Finns mycket bra info på CDC website, fokuserat på staterna men vi ser ungefär samma mönster i hela västvärlden
http://www.cdc.gov/foodborneburden/index.html

Senast ändrad:

Ja har läst liknade info i vårt land, men vem bestämmer hur höga gift-halter som skulle vara farligt? Jag tror dom kan vara påverkade av lobbyn från storföretag. Och än om det ibland skulle vara sant att så lite gift blir kvar att det inte påverkar oss, så är det stor risk att de fattiga lantarbetarna som jobbar på plantagen förgiftas och hela ekosystemet på den platsen. Att tvätta frukt och grönt tar bort en hel del av giftet i skalet och att skala dom tar bort ännu mer, men det står också att en del ämnen sugs in i frukten genom skalet. Skal och rester hamnar i våra komposter eller på kommunens värmeverk och försvinner alltså inte utan fortsätter att cirkulera i näringskedjan. Så min slutsats är att det bara är ekologiskt odlat som är hållbart i längden. Men självklart skadar det inte att tvätta dom också.

KL

Jag sköljer ALLTID grönsaker och sallad och är noga med handhygienen pga att jag har haft mask i vuxen ålder. Dåligt sköljda grönsaker är tydligen ett vanligt sätt att få i sig maskägg. Eftersom jag till fullo vet vilket helsicke det kan vara att bli av med eländet tänker jag inte ta några onödiga risker.

Har inte läst alla svar, men även om du tvättar sü försvinner inte bekämpningsmedlen..:banghead:

Jag sköljer oftast. Men alltså, skulle allt besprutningsmedel sköljas bort av lite kallvatten? Tror det är ganska vattenfast, och som någon annan skrev, sitter i hela frukten/grönsaken. Inte bara utanpå och jag tror inte man kan skölja bort det, kanske 5% av det.. Knappt lönt alltså. Väljer hellre ekologiskt isåfall.

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 749
Senast: Brandgul
·
Relationer Hej Buke, första gången jag är anonym på forumet. Känner att jag behöver vara det av respekt till mina anhöriga. Det finns en viss risk...
Svar
17
· Visningar
2 444
Senast: mandalaki
·
Relationer Har lite svårt för att fatta mig kort, hoppas ni orkar med en lite längre text.. :o Under ett par månader lärde jag känna en trevlig...
Svar
9
· Visningar
2 021
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka