Argument till att skölja grönsaker

Sv: Argument till att skölja grönsaker

kl

Tack alla för blandade svar, nu har jag lite kött på benen i min argumentation :)

Köper fortfarande bara lösviktsgodis från lådorna som är placerade högt upp sen jag såg ett äckligt, snorigt barn stå och slicka på och sen lägga tillbaka godis ur lådorna inom räckhåll :wtf:

Så resonerade en väns mamma också. Sen såg hon en tant som hostade i sina händer och sen plockade MED händerna godis ur lådorna. Hon har lite svårt för lösviktsgodis nu när inte ens de övre lådorna är fredade:D

(hoppas jag inte förstörde något för dig nu...)

Som monster1 säger.

Sen har jag för mig att vissa bakterier, t ex salmonella, inte alltid går att skölja bort. Tror jag läst att om frön blivit smittade så blir visst hela växten kontaminerad med det, och därför kan man bara koka bort bakterien. Samma sak gäller ju med vissa virus, som hepatit A, som misstänkts finns i frysta jordgubbar och därför måste kokas upp innan det äts.

Med risk för att jag har missat något: varför måste hon skölja grönsakerna? Äter du där så pass ofta?

Folk är så ofräsha=D
Hur kan man vilja äta utan och skölja ush , mår illa bara av tanken.

Finns ju dom som tar grönskaker utan o lägga i påse också, tar tex en parika och lägger i vagnen ,sen upp på rullbandet , och vågen , =P
Mycket trevligt.

Jag köper i princip b ara frukt och grönsaker i plast eller med skal=)

Hon måste inte, men för hennes och folk som äter där tycker jag att hon borde det. Jag tycker det är ofräscht, men vill hon inte så vill hon inte.
Äter där rätt ofta ja.

Du kanske får ta med dig egen sallad om det inte passar? Håller helt med om att grönsaker ska sköljas av men vill hon inte så vill hon inte vilket nog gör så att du försöker diskutera inför döva öron.

Jag har en närstående som inte fattar det här med att man ska skölja grönsaker.
Jag har sagt att salladen blir tråkig och att grönisarna är fulla av bekämpningsmedel och gud vet allt, men hon kontrar med att "lite skit dör man inte av" och att hon inte påverkats negativt av det.
Kan tillägga att hon är 50+, så att säga att det är något hon kommer få tillbaka när hon blir äldre funkar inte riktigt.

Jag vet ju att ni bukare är bra på sånt här, varför ska man egentligen skölja grönsaker och vad kan konsekvenserna bli om man inte gör det? :)

Min fru hade en klasskamrat som dog knall och fall på gymnasietiden där utredningen visade att det rörde sig om slarvigt sköljd butiksinköpt sallad som var besudlad med smittämnen.

I 99,999% av fallen drabbas man inte av något allvarligt när man inte sköljer sallad ordentligt. Det kräver "otur"/sannolikhet i flera led för att vara farligt.

"
Skölj skölj skölj
Grönsaker och frukt kan vara förorenade av gödselvatten, djur eller smutsiga händer och förvaringslådor. Därför ska du skölja grönsaker och frukt riktigt noga i ljummet vatten. Även ris kan innehålla jordbakterier och rester från råttor, möss, fåglar och annan ohyra. Därför är det lämpligt att även skölja det noga innan du kokar det.
"

Finns ju dom som tar grönskaker utan o lägga i påse också, tar tex en parika och lägger i vagnen ,sen upp på rullbandet , och vågen , =P
Mycket trevligt.

Ja, fy vad hemskt! Förfääärligt! Jag tar aldrig påse i onödan och har svårt att se varför det är så hemskt. Sådant som barrar av sig eller sådant jag köper många av stoppar jag naturligtvis i påse, men en paprika? Knappast. Den sköljer jag ju dessutom när jag kommer hem. Bananer lägger jag aldrig i påse, känns väldigt onödigt. Mycket trevligt att minimera plastslöset.

Ha, jag konverterade min far. Fast det var iof genom att ta ifrån honom grönsakerna och skölja själv men efter det har han faktiskt börjat skölja allt han med...

Lite kul eftersom att jag vuxit upp med hans besatthet av att tvätta händerna efter att man rört mynt/pengar/djur/lämnat huset osv. Där är det minsann viktigt men att skölja grönsakerna.. nej, det hade han inte en tanke på innan jag sa till honom.

Ja, fy vad hemskt! Förfääärligt! Jag tar aldrig påse i onödan och har svårt att se varför det är så hemskt. Sådant som barrar av sig eller sådant jag köper många av stoppar jag naturligtvis i påse, men en paprika? Knappast. Den sköljer jag ju dessutom när jag kommer hem. Bananer lägger jag aldrig i påse, känns väldigt onödigt. Mycket trevligt att minimera plastslöset.

haha, samma här. Varför stoppa en stackars paprika i en påse för. Lite skillnad med tomater som ju faktiskt har rinnigt innehåll ...då vill jag ha påse bara för att.

Seriöst, kan ni inte förklara hur ni kan vara så snuskiga, lägg en paprika utan påse, i kundvagn ,sen på band, sen ska kassörskan som tar i pengar hela dagarna ta parikan och väga, ush, mår illa när jag ser folk som gör som er=D

Det finns snusk som har hänt paprikan innan du lägger den i din påse, men det ska du nog försöka låta bli att tänka på ;)

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 749
Senast: Brandgul
·
Relationer Hej Buke, första gången jag är anonym på forumet. Känner att jag behöver vara det av respekt till mina anhöriga. Det finns en viss risk...
Svar
17
· Visningar
2 444
Senast: mandalaki
·
Relationer Har lite svårt för att fatta mig kort, hoppas ni orkar med en lite längre text.. :o Under ett par månader lärde jag känna en trevlig...
Svar
9
· Visningar
2 021
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka