Argument för att ridning är en sport

W

Woih

Min gympalärare säger att ridning inte är en sport, då det är hästen som gör allt arbete.

Vad finns det för motargument? Vilka muskler använder man vid ridning? Får man bättre balans?

Hjälp mig nu, kom på alla anledningar om varför är ridning en sport! :)

(Inget skolarbete!)

Sv: Argument för att ridning är en sport

Måste man fortfarande argumentera för det? Stångade mig blodig på 80-talet ju.... Men jag trodde faktiskt att dagens idrottslärare hade lite mer vett bakom pannbenet!!:devil:

Men kort och gott, hästen jobbar inte av sig själv. Ryttaren ju göra jobbet. Och muskler använder man ju varenda en i kroppen!!:D

Du får väl ställa en motfråga till din lärare:- Varför är bilkörning en sport, ja du vet, som rally osv, det är ju bara att trycka på gas eller broms och snurra på ratten?

Enklast är att du bjuder gympaläraren på en ridlektion.

:bow::bow:
håller med

fråga sen gympa läraren vilka muskelgrupper han är stel i dagen efter samtidigt som du glatt skriker..-dom musklerna visste du inte om att dom fanns va?

Jag vill minnas att jag någonstans läst att ridning, simning och cykling är de tre aktiviteter där människan använder flest muskelgrupper. Men katten om jag kan komma på var jag läst det!
/Sessiagh

Människor med den uppfattningen brukar inte gå att påverka verbalt. Jag skulle antingen tala om att:
1. Så oinsatta uttalanden är inte ens värda att bemöta. Man kan dessutom lägga till något om att det kanske är dags att inse att även "tjejsporter" är sport för där ligger problemet hos många :crazy: (jfr motorsport och skytte).
2. Testa och rid (altså rida inte åka häst) öch återkomm efter det. Här kan man le elakt när människan helt plötsligt inte kan gå dagen efter :angel: :devil:

2. Testa och rid (alltså rida inte åka häst) öch återkomm efter det. Här kan man le elakt när människan helt plötsligt inte kan gå dagen efter :angel: :devil:

Ha ha:rofl::rofl::bow::bow:
Jag vet!! Man kan få träningsvärk på ställen du aldrig någonsin trott det skulle gå att få träningsvärk på!!!!

Min idrottslärare tyckte inte heller att ridning var en sport. Det enda som gällde för henne var orientering:grin:

Säg åt din gympalärare att h*n är omogen. Det heter ju faktiskt ridSPORT och är dessutom med i flera grenar i OS och det måste väl vara kvalifikation för att heta sport om man tävlar i OS med det!

Du får väl ställa en motfråga till din lärare:- Varför är bilkörning en sport, ja du vet, som rally osv, det är ju bara att trycka på gas eller broms och snurra på ratten?

Precis!

Fråga även när h*n utbildade sig, för du trodde nämligen att kravet att lära sig att ha en öppenhet och vilja att utforska olika typer av sporter ingick i utbildningen numera :angel::devil:

I senaste Hästmagasinet finns en artikel om detta där dem jämfört ridning med gymet. Kanske något för din lärare att sätta ögonen i?

Vår idrottslärare skulle aldrig våga kläcka ur sig något sådant med tanke på att vi är en ridsportgymnasie klass med väldigt vilt humör och dessutom har han blivit uppslängd på häst...

I min skola(den vanliga delen av den) så får de som går vanliga gymnasiet åka iväg och rida en gång på ridskolan, efter det är de inte så kaxiga...
Så enklast är att slänga upp läraren till häst och sedan tvinga männsikan att rida i alla gångarter och sedan se hur det går att gå dan efter... funkar bra även på kaxiga killar då de blir fullkomligt livrädda när hästen skrittar...

fråga sen gympa läraren vilka muskelgrupper han är stel i dagen efter samtidigt som du glatt skriker..-dom musklerna visste du inte om att dom fanns va?

Haha, skadeglädje! :D den enda sanna glädjen?
Nämen allvarligt, jag blir bara så trött på såna människor. Orkar inte ens argumentera för det kommer inte leda någonstans. Men som sagt, skulle han få prova själv så blir det nog andra tongångar... :p

Definition på Sport enligt Wikipedia:
Sport är ett samlingsbegrepp för olika aktiviteter med tävlingsmoment. Sport kan utövas individuellt eller i lag. Den sport som antingen är störst i antalet utövare eller drar mest publik brukar kallas nationalsport. Nästan varje större sport har ett eget förbund. I de flesta sporter tävlar damer och herrar i olika indelningsklasser. För att det ska klassas som sport så måste det finnas en fysisk aktivitet. Finns inte det så är det spel man talar om alltså, som schack t.ex.

Där tycker faktiskt jag att ridsport ingår. Men som sagt bjud med gympaläraren på en ridtur, gärna inför hela klassen så att h*n inte kan med att neka.

Man blir så himla trött:mad: Varför har ridsport blivit en slagpåse? I alla sammanhang ska det gnällas på ridsporten. Är det för att det är en tjejsport? Nej, egentligen inte eftersom det länge varit mansdominerat i högsta eliten.
Men detta att hästen gör allt jobbet...be h*n tala om hur h*n definierar sport. Vad ska h*n då säga om skidor, skridskor och alla andra sk sporter med redskap? Är det skidorna som gör jobbet när Anja åker utför?

Min gympalärare säger att ridning inte är en sport, då det är hästen som gör allt arbete.

Vad finns det för motargument? Vilka muskler använder man vid ridning? Får man bättre balans?

Hjälp mig nu, kom på alla anledningar om varför är ridning en sport! :)

(Inget skolarbete!)

Likadant för de som ägnar sig åt motorsport...
Kolla bara världens bästa F1 förare, Michael Schumacher eller Lewis Hamilton, de har inte ett uns fett på kroppen bara muskler. Men det är ju klart...det är ju bilen som gör jobbet...de behöver ju bara åka med...eller?? Deras muskler kom väl inflygandes genom fönstret när de sov precis som för oss ridtjejer... ;)

Det var inte så att gympaläraren skojade lite? Annars är det en j-a dum gympalärare!

Att ge läraren en lektion är en jättebra idé! Eller varför inte hela klassen (de som vill)?

Tyvärr är det så att de som ägnar sig åt exempelvis friidrott eller ngn bollsport som ingår i den vanliga undervisningen har ganska lätt att få bra betyg, medan de som håller på med andra sporter / idrottsgrenar (och kanske även är framstående!) aldrig får chansen att visa det.

En annat tråkigt exempel på o-intresse från skolor är att det ofta händer att inbjudan till skolmästerskapen i hoppning eller dressyr blir liggande i ngt lärrarum utan att någon tar tag i det eller skickar det vidare.........

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 168
Senast: Nota
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
936
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 665
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
866
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka