Argument för att ridning är en sport

Sv: Argument för att ridning är en sport

Skickar det nördiga svaret...:banana:

Muskler som används vid ridning;
Biceps(arm), trapezius (rygg), erector spinae(rygg), quadratus lomborum(länd), rectus abdominis(mage), transversus abdominis(mage bål stabilisator), obliquus internus och externus abdominis(mage), adduktorerna(lårets inåtförare), quadriceps femoris (lår), tibialis anterior(vad), gastrocnemius(vad), hamstrings(baksida lår), gluteus maximus(rumpa).
Det enda man kanske saknar är bröst, triceps och framsida axel men det tränar man ju inte mock och rykt!!

Balansträningen säger jag inget om, det borde tom läraren förstå att det är uppenbart att man tränar sin balans!

Hoppas du får tyst på din okunniga lärare!

Hej

Är ny på denna sida och suttit och läst en del trådar... mycket intressant läsning måste jag säga ;) Håller helt klart med alla om att ridning är en sport.
Alla som säger motsatsen tycker jag ska pröva rida en riktig lektion där man arbetar med hästen :D

Aja va inte det jag skulle komentera eftersom alla gjort de så bra redan ;)

På mitt förra jobb så hade vi friskvårdspeng som vi fick ta ut varje halvår på 500kr. Eftersom jag precis hade börjat med ridningen eller kanske var innan så frågade jag om man kunde lägga det på ridningen. Men det gick inte :( Fick ingen förklaring heller. Vad är det som gör att typ gym och simning berättigar till friskvårdspeng och inte ridning? Bestämmer företaget vad friskvårdspengen ska gå till eller inte gå till? Ridning är ju friskvård om nått.

Jocke

Senast ändrad av en moderator:

Min gympalärare säger att ridning inte är en sport, då det är hästen som gör allt arbete.

Vad finns det för motargument? Vilka muskler använder man vid ridning? Får man bättre balans?

Hjälp mig nu, kom på alla anledningar om varför är ridning en sport! :)

(Inget skolarbete!)

Detta sa min gympalärare till mig under gymnasiet. Jag stirrade argt och fräste "Neeej då, det är bara en OS-gren".
Sen vägrade jag gå dit mer och fick mitt IG, men.. jag lämnade med huvudet högt! (haha, det här med hästar och ridning tas väldigt personligt av mig) :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 168
Senast: Nota
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
936
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 665
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
866
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka