Argument för att ridning är en sport

Sv: Argument för att ridning är en sport

Och fotbollsfesterna då?? Vad idrottarna gör på fritiden har väl inte med saken att göra?

Det festas inte innan viktiga matcher. Det festas de facto på meeting. JAg tycker absolut det har med saken att göra, elitidrottare röker inte, de festar inte innan prestation. Ska man bli tagen på allvar ska man ta det man gör på allvar.

Det här är ju inte ngt jag hittar på, jag har ju varit där både i fotbollsvärlden och i ridsportvärlden.

Det festas inte innan viktiga matcher. Det festas de facto på meeting. JAg tycker absolut det har med saken att göra, elitidrottare röker inte, de festar inte innan prestation. Ska man bli tagen på allvar ska man ta det man gör på allvar.

Det här är ju inte ngt jag hittar på, jag har ju varit där både i fotbollsvärlden och i ridsportvärlden.

Det innebär fortfarande inte att ridning inte är en sport?

Ärligt talat så tror jag mest att du gillar att vara tvärtemot..Det är väl ingen som har pratat om lite eller mycket hästjobb och ridning.Frågan var om ridning är en sport.Och hemma hos mig mockas det inte lite hästskit-utan massor,dessutom tillkommer släpa vattenhinkar höbalar och allt annat.

Om nu frågan enbart är den om ridning är en sport-varför tar du själv upp mocka mkt hästskit och släpa vatten?

LV

Det festas inte innan viktiga matcher. Det festas de facto på meeting. JAg tycker absolut det har med saken att göra, elitidrottare röker inte, de festar inte innan prestation.

Jag håller med, det sups jävlar på meeting, och många ryttare röker som borstbindare. Ex Malin Baryard.

Kanske ska tillägga att Patrik Sjöberg rökte i alla år.

Ja, visst är det synd. Man kan ju fundera på hur mkt bättre folk skulle kunna prestera om de skötte sig själva lika bra som sina hästar...

*kl*

Nu får jag mest höra den kommentaren i skämtsam ton, men brukar ändå svara "tror du menar åka häst, det kan alla lyckas med";)

Jag ser det ju som viss skillnad om man är med i ett lag och tränar/tävlar som sport. Att man luffsar i skogen anser jag inte vara en sport även om det är motion. Jag skulle inte kalla en omgång beachvollly på stranden för sport heller även om det är motion.

Min idrottslärare tycker jättemycket om att jag rider :love:
Super, har fått åka till stallet och sådant under lektionerna och har frågar alltid om jag ska rida i helgen på fredagen!

Härligt med en lärare som förstår att ridning är en sport :D

Eh... jag trodde faktiskt att det bara var sporter som fick vara med i OS.

Äh, din gympalärare har aldrit blivit "svettig under hjälmen" sas.

I min skola(den vanliga delen av den) så får de som går vanliga gymnasiet åka iväg och rida en gång på ridskolan, efter det är de inte så kaxiga...
Så enklast är att slänga upp läraren till häst och sedan tvinga männsikan att rida i alla gångarter och sedan se hur det går att gå dan efter... funkar bra även på kaxiga killar då de blir fullkomligt livrädda när hästen skrittar...

Muhahahaha!!:devil:

(Don't mind me)

*KL*

Måste allting vara så svart eller vitt när man talar om ett så brett begrepp som sport? Man kan ju vara aktiv på olika nivåer allt från glad hobbymotionär till elitutövare oavsett vilken typ av träning man deltar i. Olika sporter kräver olika mycket och vissa kräver hjälpmedel såsom hästar, stavar, bilar och bollar. Man anpassar den individuella nivån och satsningen utifrån en rad olika faktorer såsom t.ex anlag, tid, pengar, fysiska förutsättningar och intresse. Det viktiga är ju inte mängden svett eller timmar av träning man presterar, det primära är väl ändå att kroppen och psyket mår bra av det man gör!?

//C

Iförsig så stämmer det ju. Men han menar väll att alla ska få plus för sina idrotter som dom gör även dom som inte har idrotter han kan se. Men håller med om att det är det på¨lektionen som räknas.

jag vet hur det är , min idrotts lärare sa precis samma sak till mig.
Man blir så jävla sur .
Har så lust att kasta upp henne på en jobbig het häst på min dressyrtränares lektion , hehe.

Erbjud honom ett "sportbyte" vetja säg att du gärna vill bevisa att ridsporten har en korrekt benäming, be honom först att bevisa för dig under en dag att skytte är en sport (för det låter ju helt löjligt att skytte skulle kunna vara en sport ;) ) och sen att du får bevisa för honom under en dag att ridning är en sport. Det ingår ju så mycket annat i ridsporten än bara ridning och det fattar han nog inte, så efter att han har varit med dig en dag i stallet och mockat, burit vatten, hämtat hästar i hagen, bytt täcken, ridit, langat hö osv. så kommer han nog ändra uppfattning.

Jag har samma problem med min idrottslärare & killar i min klass. Mamma hade det också med en av sina, iaf ett tag, för sen åkte dom på kick off och ridning var en av grenarna. Efter det gick mammas betyg från en 2 till en 5:grin:
Anledning till att inte folk tar ridsporten på allvar är mycket feta gubbars fel, ni vet dom här som tror att dom kan spela hockey bättre än dom på plan osv? Dom vägrar tro att ridning kan vara jobbigt och den största andledningen är att dom inte vågar. Killarna i klassen skulle aldrig erkänna att det är jobbigt att rida. För kaxa sig kan dom göra och det klassiska "rida är ju inge jobbigt" har man hört mer än 1 gång. Men när man frågat dom om dom vill testa och bevisa hur lätt det är, brukar dom alltid krångla sig ur det på något sätt :grin: Mesar hela bunten..;)
Lite ur ämnet men jag blev bara för arg när jag läste den här krönikan, lasse anrell är en typisk fet gubbe, sådeså!:mad:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/anrell/article4593078.ab

Som någon sa är det säkert omöjligt att tala denna person "till rätta", däremot är det en bra idé att bjuda på en ridtur ;)

För att enkelt sammanfatta ett argument för att det är en sport: jag får fortfarande träningsvärk i HELA kroppen efter ett riktigt träningspass, jag somnar stört bums på kvällen, jag svettas och kan balansera på en planka över en å utan att falla i ;) Känns det så även efter ett race med motorcykel? :grin:

*kl*

Jag gick i lantisskola :devil: Har för mig att våra idrottslärare själva red. Vi hade idrottsdag i ett stall en gång. Alla red, det var mest killarna som klagade på smärta dagen efter.

På gymnasiet hade vi en fd yrkesmilitär som lärare. Hon försökte få igenom att vi skulle få hoppa fallskärm om vi ville. Men jag gick inte så många gånger att jag listade ut vad hon ansåg om hästsport.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 168
Senast: Nota
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
936
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 665
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
866
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka