Argument för att ridning är en sport

Sv: Argument för att ridning är en sport

Jag tror nog okunskap är roten till mycket ont ;) Curling är enormt syrekrävande, dvs du blir rejält flåsig och får garanterat träningsvärk.

Jag tror också, men vet inte säkert, att formel 1-förare har väldigt mycket puls när de tävlar.

Det är alltså konditionskrävande båda två.

och glöm inte en terrängrunda :p
då får du maxpuls

En dressyrtönt blev ju nominerad till jerringpriset tillsammans med zlatan och kalla... och om då skidor och fotboll är en sport så är ju dressyr (ridning) det också!

Har inte läst hela trådan, men va fan... Ridning är ju en sport, har han inte sätt på OS eller:confused:? Där ingår ju flera olika grenar av ridning.
Jag fick faktist rida på en zoologi lektion på högstadiet:) Sen får väl de som läser specialidrott väl ridning som special idrott?

Du får stå på dig och säga att man faktist blir svettig av att rida, det är ju inte alltid helt lätt att kontrollera 600 kg muskler!! ;)

OS innehåller ju ridgrenar......

Jag bjuder härmed in alla gympalärare som kastar ur sig såna dumheter att spendera en dag med mig i stallet..helt gratis..Mocka lösdrifter+stallar,rida en härlig dressyrlektion samt kvällsfodra och släpa vatten åt hästarna-sen ska dom baskemej få sova över på min soffa så jag personligen kan väcka dom klockan fem på morgonen för att upprepa proceduren all over again:devil:
Allt medans jag gapskrattar och frågar om dom känner sig lite stela..:D:angel:
Dom borde verkligen förespråka ridning och hästar.Frisk luft och hård fysisk träning är vad det är! jag behöver då minsann inte gå på något gym! (då skulle min kropp nog få spelet på mig)

haha jag om min gympalärare har haft en evig disskusion om ridningen enda sen i början av åttan då han skulle börja sätta betyg och sa att man får plus för alla idrotter man gör på fritiden.... för utom ridning:confused: Senare när jag inte orkade vara med på idrotten (troligen järnbrist) så sa han att det var ju inte så konstigt att jag hade dålig kondition jag tränade ju inget...nej jag red ju bara fyra gånger i veckan:confused: men det kan ju knappast klassas som träning det är ju inte jobbigt alls:grin:

Så ge dig inte, jag och min kompis har envisats länge ridning är minsan lika bra träning som fotboll eller någon annan sport.

Haha det har du ju såklart rätt i! Men har inte brinken varit nominerad i nåt liknande nåt tidigare år? (ej jerring då men nåt liknande...?)

Men ja, roffe menade jag!

2. Testa och rid (altså rida inte åka häst) öch återkomm efter det. Här kan man le elakt när människan helt plötsligt inte kan gå dagen efter :angel: :devil:

Men just den biten handlar inte om att ha bra kondis som ridtjej, eller för den delen dålig kondis som "ickeridande".

Det finns många ryttare som inte får ont efter ridpass men vars kondis ändå faktiskt är rätt usel, och vilken som helst som aldrig ridit förut, även de med toppkondis, kommer att få ont i vissa senor eller muskler, man får inte ont i huvudsak för att det är konditionskrävande, utan för att ridning kräver en viss töjning av vissa senor och muskler som inte krävs vid andra sporter.

Och sedan går jag mot de flesta, lite stalljobb och promenadridning är inte särskilt ansträngande och ger inte heller någon särskilt bra kondition.

Men promenadridning är ju inte heller definierbart som sport?
Det är väl jämförbart med att nån kickar boll på baksidan typ :p

Säger som CillaW, bjud gympaläraren på en timmes ridning. :devil: Gärna någon häst med rejäl gång så blir det en större utmaning.

Tycker att det är tråkigt att så många gympalärare har den här inställningen, mycket okunningt! :(

Kicki :laugh:

:confused:

Om en kille kickar boll på baksidan räknas det definitivt som han utövar en sport.

KL

Hästskit är lätt, kom igen när det ska mockas koskit.

Jag blir så ..... arg när jag hör sådant!

När det dessutom kommer ifrån en lärare som ska hålla sig informerad och ha bredd i kunskap så är det ännu värre. Man kan inte klandra folk som ifrågasätter ridsport som sport när man får höra om sådana här människor. Otroligt.

Jag skulle göra vad som helst för att få träffa på en sådan lärare idag! Gymnasiet jag gick på hade en gräsplan som liknade vilken proffsridbana som helst..:devil:

:confused:

Om en kille kickar boll på baksidan räknas det definitivt som han utövar en sport.

KL

Hästskit är lätt, kom igen när det ska mockas koskit.

Ärligt talat så tror jag mest att du gillar att vara tvärtemot..Det är väl ingen som har pratat om lite eller mycket hästjobb och ridning.Frågan var om ridning är en sport.Och hemma hos mig mockas det inte lite hästskit-utan massor,dessutom tillkommer släpa vattenhinkar höbalar och allt annat.

Ridsport är med i riksidrottsförbundet

Ridsporten erkänns därmed som en sport på idrottsprogrammet (närliggande SP) -gymnasiet

Ridsporten har sedan de olympiska spelen i Stockholm 1912 funnits med på OS-programmet.

Ridsporten är den näst största sporten i Sverige, efter fotbollen.

Ridsporten är den största handikappsidrotten i Sverige.

Ridsport är blod, svett och tårar. Jämfört med en elitspelare i ex. handboll så lägger en elitryttare ner hala dygn till sin sport. Förberedelser (skötseln + träning) tar hela dagen att genomföra. Det finns inte utrymme till annat.

Själva ridningen i sig tränar allt från topp till tå. Den största vikten ligger i koordination, balans och bålstabilitet. Det krävs även en grundkondition.

haha jag om min gympalärare har haft en evig disskusion om ridningen enda sen i början av åttan då han skulle börja sätta betyg och sa att man får plus för alla idrotter man gör på fritiden.... för utom ridning:confused:

Vad i helvete är det för lärare (ursäkta svordomen men jag blir så upprörd)?Var, i betygskriterierna, hittar han att fritidens idrotter ska vägas in i betygen? Det är väl vad du presterar i skolan som ska bedömas. Har hört att vissa har hittat sitt körkort i cornflakespaketet, visste inte att det finns lärarexamen liggande där också....:confused:
Problemet med ridningen är att det är många som suttit upp på en häst och åkt med i några minuter och utifrån det så bedömer de sporten. Det är som att jämföra att cykla till skolan och att köra Giro de Italia....Att en idrottslärare säger sådana egna värderingar, som att ridning inte skulle vara en sport, vittnar om en extrem oproffessionalism anser jag. Idrottslärarens roll är väl att stärka varje elevs intresse för rörelse, oavsett om det handlar om en rask skogspromenad eller ett elittränande.
Nej, sätt upp din lärare på hästryggen. Bjud på en utmaning och ge ett riktigt styrkepass för alla stora muskelgrupper som finns i kroppen. Rygg, mage, ben.....Go girl!

Visst är ridning en sport, men jag tror att ridsporten undergrävt sig själv.
ex ryttarfester innehållande alkohol på meetings. Kraftigt överviktiga i världseliten (på väg bort). För bara 10-talet år sedan hade många elitryttare bedrövliga värden vid fystester.

Jag har umgåtts med och sett på nära håll flera elitryttare inom den mest krävande grenen som knappt orkar jogga 5 km. Som festar 3 dagar i veckan och som röker regelbundet.
För mig som aldrig ridit på ngt högre än reginal nivå, men däremot varit på hög nivå inom annan mer "riktig" idrott är detta ofattbart.

Jag hoppas och tror att det är på väg bort. Att förbundet kommer ställa ännu högre krav. Att landslagssammankomster inte resulterar i spritorgier.
En nära anhörig till mig red ryttar VM-90.
Såhär i efterhand är han så förbannad på sig själv för att han inte gav hästen en ärlig chans genom att han var så otränad själv. Men det såg ut så då, för bara 20 år sen.

Det är ett gemensamt ansvar att ge en mer seiös bild av detta, men jag kan förstå folk som faktiskt tvivlar på att man är idrottare som ryttare, med tanke på hur det har sett ut i eliten.

Och fotbollsfesterna då?? Vad idrottarna gör på fritiden har väl inte med saken att göra?

Snälla du bara måste bjuda honom på en ridlektion så han aldrig mer kan yttra sig sådär igen. Och om du gör det.

Glöm inte att ta med videokameran och visa oss:devil::angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 168
Senast: Nota
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
936
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 665
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
866
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka