Arga annonsörer?

J

Jeeves

Har funderat lite över en del saker när jag suttit och skummat annonser ( hobby som sambon tycker är MKT knepig ) och i många annonser står det ganska ilsket EJ på foder och maila INTE! Är det inte konstigt att välja att lägga ut en annons på nätet men sen inte vilja ha mailkontakt ö h t? Och att söka foderhäst är det ngt suspekt?

Jag förstår att man inte vill ha sk mailvänner men de kan man ju lätt bli av med genom att endast svara en gång på mail och sen välja telefonkontakt. Frågar ngn om foderhäst är det väl rätt enkelt att säga nej, den är end till salu?

Det känns liksom lite ogästvänligt med såna annonser när man läser dem:crazy:

Sv: Arga annonsörer?

Jag har full förståelse för annonsören. Vill jag SÄLJA tycker jag det är trist att lägga tid på oseriösa människor som vill ha foderhäst, lånehäst, gåvohäst - you name it. Jag vill SÄLJA.

Samma sak med mailen, har man inte tid att sitta vid datorn utan är på flygande fot förstår jag att man föredrar svar via telefonen. Det är ju lätt att man missar någon intressent annars.

Tycker det är självklart att respektera annonsörens önskemål, om inte annat kan ju jag som köpare välja bort de jag inte tycker passar (jag är t ex inte intresserad av att handla av någon som inte på papper kan pränta ner kalla fakta om t ex hästen).

Kanske för man inte vill få överdrivet mycket mail?
Det är många som tänker "men hon har ju inte skrivit något om foder, så kanske går med på det om man frågar"
Och själv tycker jag det är otroligt drygt att få ett antal extra mail att kolla igenom varje dag om man säljer häst!
Jag sålde min ponny förra året och fick cirka 10 mail om dagen och tycker det skulle bli otroligt jobbigt om ett antal extra skickar mail och frågar om man kan tänkas låna ut hästen.

Och om det står mail EJ så kanske man inte har en mail som funkar bra eller tillgång till internet ofta eller något i den stilen. Då missar man många intresserade om man inte svarar på mailet tror dom intresserade att man sålt hästen eller något annat kanske.

Jag tycker då inte det ser ut som annonsörerna är arga om dom skriver så.

Har haft ute häst på annons och för att slippa få frågan ang foder så skrev jag det i annonsen. Eftersom jag bestämt att hästen skulle säljas och foder absolut inte var aktuellt ansåg jag att det var bättre att klargöra det på en gång. Fick ändå den frågan ett antal gånger.

Att man inte vill ha mailkontakt kan jag också förstå. Man slipper många oseriösa "köpare" och det är ganska tidskrävande att svara via mail på samma frågor om och om igen. Dels kan man också lättare fastställa åldern på de som ringer. Upplevde att det var många knappt tonåringar som satt och mailade på min annons trots att jag skrev att hästen var mer lämpad till vuxen.

KL

Men varför anses det automatiskt som oseriöst att maila:confused: D
Det är väl ett utmärkt sätt att presentera sig som köpare och att klargöra vad det är man söker tycker jag. Är man sedan intresserad så blir ju tel kontakten självklar.

Och jag förstår inte varför man måste vara oseriös om man söker foderhäst t ex? Vadå gratishäst - det kan ju vara så att ngn står med en häst de inte får sålt och då är det kanske utmärkt om någon är beredd att både sköta, motionera och stalla in hästen åt en? Det är ju knappast gratis att ha häst. Det kan ju finnas väldigt många olika anledningar till varför man väljer foderhäst under en period istället för att köpa. För mig är det ngt av en gåta att man hellre i princip skänker bort hästar för 10000 kr istället för att hitta ett gott hem åt hästen hos en fodervärd. Är de som söker häst i prisklassen 10-15000 kr att anse som mer seriösa tro:confused:

Och så just den här väldigt irriterade tonen i en del annonser! Man tycks förutsätta att alla är tjyvar o bedragare! Nu drabbas jag inte personligen av ngt av detta men jag har reagerat över det när jag läst annonser på sistone.

jag förstår varför många annonserar så,väldigt många verkar inte bry sig om vad som står i annonserna.

Om jag ska sälja en häst så är det väldigt jobbigt att få 10 svar från olika personer som vill hyra/låna/avbetala eller andra udda ideer,som inte har med säljes att göra övht:crazy:

om man letar foderhäst så letar man bland foderhästar inte hästar till salu,fattar inte varför det ska vara så svårt.tycker synd om folk som annonserar och får massa "ufo" svar....

/Arabizar

Förstår att folk skriver så. Hälften av de som svarade på min senaste annons (totalt sett, hade ett par st ute) frågade om att ha hästen på foder, antingen "för ev. senare köp" alltså ungefär som en längre prövotid, eller istället för att köpa.
Störigt att behöva förklara gång på gång att "nej, jag kan inte låna ut hästen på foder iom att jag inte kommer ha möjlighet att ta tillbaka den" -eller någon av alla de andra anledningarna att jag inte kunde/ville lämna ut på foder.
Ska väl erkännas att man ibland inte ens orkat svara på mailsvar i stil med "kan man låna hästen på foder?".

Däremot håller jag med om att det låter illa om annonser upplevs nästan aggressiga.

Det är väl ett utmärkt sätt att presentera sig som köpare och att klargöra vad det är man söker tycker jag.

Förmodligen för att det är för "lätt" att skicka iväg ett mail. Man ser en intressant annons, man vet att man egentligen inte ska köpa men nyfikenheten gör att man knåpar ihop ett mail med frågor. Att ringa upp blir istället mer... definitivt. Då ÄR man intresserad av ett köp liksom.

Dessutom finns det många yngre människor som surfar runt och mailar hejvilt på annonser och "ska ha häst", medans deras föräldrar inte har en susning om vad ungarna gör...

Stryker under på det Lovisaleonora skrivit!

anledningen att man skriver ej mail svar, är för att det är lätt att slänga iväg mail, och sen pågår konversationen där i dagar, och sen är det bara halv seriöst i vilket fall i slutänden i alltför många fall.

ang. foderhäst så är det en till SALU annons så vill man inte ha en massa bud på att "kan jag få låna hästen" när man annonserat ut den till salu. Det är OERHÖRT vanligt att man som säljare får den frågan och det är högst irriterande när det som sagt är en till salu annons.

Det är säkert så att annonsören har lagt ut hästar till försäljning tidigare och fått många som ringt och velat ha häst på foder och inte alls varit intresserade av att köpa. Då förstår jag irritationen.

Det är väl ett utmärkt sätt att presentera sig som köpare och att klargöra vad det är man söker tycker jag. Är man sedan intresserad så blir ju tel kontakten självklar.

Jag håller med. Båda mina hästar har jag köpt efter en första mejlkontakt och då var jag absolut en seriös spekulant. Jag använde mejlet för att presentera mig själv och vad jag var ute efter. Fick svar som lät bra o ringde därefter.

Jag är online hemskt mycket i mitt jobb och är väldigt "mejlig" av mig, om det är en komplex grej (och jag tycker att vara seriös spekulant på en häst är en komplex grej) så tycker jag det känns bättre att ha en utläggning på mejl, blir allergisk mot telefonen där man ska försöka komma ihåg allt man tänkt säga/fråga osv.

Har dessutom sparat alla mejl som jag fick av hästarnas f d ägare så att jag har på pränt vad de har sagt om hästarna.

Så jag tycker att mejl är bra. :banana:

Har funderat lite över en del saker när jag suttit och skummat annonser ( hobby som sambon tycker är MKT knepig ) och i många annonser står det ganska ilsket EJ på foder och maila INTE! Är det inte konstigt att välja att lägga ut en annons på nätet men sen inte vilja ha mailkontakt ö h t? Och att söka foderhäst är det ngt suspekt?

Jag förstår att man inte vill ha sk mailvänner men de kan man ju lätt bli av med genom att endast svara en gång på mail och sen välja telefonkontakt. Frågar ngn om foderhäst är det väl rätt enkelt att säga nej, den är end till salu?

Jag förstår precis vad du menar. Jag förstår annonsören också men detta har väldig mkt att göra hur man formulerar sig. Skriver man med stora bokstäver blir det lätt en skrikton som inte känns så välkomnande. Säger man däremot."Endast för försäljning. Svar mottages per telefon." låter det mkt bättre. Sen har nog många annonsörer dåliga erfarenheter och vill därför "banka in" genom att skriva med stora bokstäver men jag skulle iaf inte tycka att det kändes så trevligt om jag skulle köpa en häst där det står en massa förbud med stora bokstäver.

Då är jag inte helt ensam om att tycka att ett mail inte är så tokigt om det är seriöst utformat:banana:

Du har förstått lite bättre vad jag menade med inlägget:) Det är precis den där tonen som gör att åtminstone jag backar undan lite från somliga annonser.

Och om jag får göra en liten spin-off på min egen tråd och döpa om den till oseriösa annonsörer...så fick jag lära mig ngt nytt idag:(

Håller på att hjälpa en person i släkten att titta efter en bra ponny åt dottern i huset, en helt vanlig, allroundponny som kan gå lättare klasser i hoppning. Deras prisläge är ganska lågt men inte omöjligt men jisses vad mycket oseriöst det finns därute:eek:

Det märks att jag inte riktigt har hållit mig a jour med "marknaden" gällande ponnyer:crazy: Jag fick klart för mig idag att folk blåljuger hej vilt, om det mesta; t ex så påstår man att ponnyerna har tävlat på vissa nivåer och vid närmare kontroll visar det sig att detta ö h t inte är sant, ponnyn påstås vara lämplig som läromästare och första tävlingsponny och sen visar det sig att den i princip inte hoppar ett enda hinder om inte säljaren jagar över den, den snälla barnponnyn står på bakbenen och det mest häpnadsväckande; samma ponny syns på två olika annonser, snarlika men med två olika säljare, i olika delar av landet, samma ponny på bilderna men lite olika i texten och priset skiljer ngt lite.
Jag blir helt mörkrädd - tänker man inte på faran med att påstå att ponnyn kan ridas av nybörjare när den i själva verket är svårriden, istadig (eller smärtpåverkad).

Det verkar finnas en uppsjö av skadade, hollandsimporterade "rosettplockare". Jag börjar tveka på om jag kan vara familjen till hjälp, det verkar ganska komplicerat att hitta en ärlig säljare om man söker c-ponnyer i prisklassen 25000-30000 kr:crazy:

Är det ngn som har en bra checklista när det gäller letande och köp av ponny, förutom det vanliga med klinikbesiktning etc? Vilka är de klassiska fällorna? Vilka är de vanligaste tricken som säljare kör med?
Nu far tråden iväg lite här men eftersom det var jag som startade den och temat annonsörer är bibehållet så hoppas jag att det går bra ändå:)

När jag har haft annonser nu på våren så är det ca 80% som frågar om dom får ha hästen på foder. Men i så fall hade jag väl för helsike annonserat ut hästen som foderhäst och inte till salu. Enkelt.
Det händer även att jag har annonserat ut hästar åt min kompis som inte har dator. Därför skriver man ''EJ mailsvar Mailen är lånad.''Likt förbaskat så mailar folk och frågar om hästen. Ibland undrar jag om folk fattar vad dom läser....:devil:

jag förstår varför många annonserar så,väldigt många verkar inte bry sig om vad som står i annonserna.

Om jag ska sälja en häst så är det väldigt jobbigt att få 10 svar från olika personer som vill hyra/låna/avbetala eller andra udda ideer,som inte har med säljes att göra övht:crazy:

om man letar foderhäst så letar man bland foderhästar inte hästar till salu,fattar inte varför det ska vara så svårt.tycker synd om folk som annonserar och får massa "ufo" svar....

/Arabizar
Folk kan helt enkelt inte läsa annonser längre. Jag hade en hingst ute pga. att vi skulle dra ner på antalet hästar. Då får jag ett mail svar om en förfrågan om jag vill byta hingsten mot en fallabell hingst. :grin:

jag tycker ofta att annonsörer kräver för lite.. jag hade jättegärna sett fler annonser där intresserade uppmanas att verkligen berätta om sig själv, sin kontakt med hästar, sina ambitioner och vilka typer av hästar som brukar passa denne bäst, vilken typ av stall/dags/ridpassrutiner som den skulle utöva etc..

det är iallafall vad jag som köpare skulle skriva i ett första mail till en säljare, för det är ju ändå den nuvarande ägaren som vet vad för människa som skulle passa bra ihop med hästen, precis som om ägaren istället sökte medryttare så är det jätteviktigt att kemin stämmer mellan häst och ryttare och att ryttaren har ambitioner som ligger inom hästens kapacitet..

För många är det mer seriöst med telefonkontakt, jag bryr mej inte om några vill ha det.
Men personligen hör jag aldrig av mej på annonser där man inte får maila & där det ställs krav hit & dit.

Jag brukar alltid maila & fråga lite grejer, sedan, vid seriöst intresse ringer jag upp.
Jag vill ju veta nog mkt m hästen innan jag bestämmer att jag vill köpa den.
Jag kan inte köpa en häst bara på rena annonsmeningar som sagt.

Varför jag vill maila är för at jag inte glömmer ngt, som jag brukar glömma vid telefonkontakt, det är jobigt att hinna anteckna allt säljaren säger så därför föredrar jag det mesta på mail.

Men jag malar heller aldrig på annonser där jag inte är intresserad av hästen kan tilläggas, det finns faktiskt folk som är så oseriösa att de tycker sånt är kul:grin:

Sedan finns det alltid andra annonser man aldrig orkar ringa på, tex där det står "vi säljer endast om rätt köpare dyker upp".

Det är den löjligaste mening jag läst i annonser, varför sätter man ens ut annons om man bestämt sig för att ingen köpare duger.

Att det står EJ på foder förstår jag mycket väl eftersom hästen ska säljas, annars hade man satt den under fodervärdsannonserna.

Däremot tycket jag att mail inte är mer oseriöst än något annat kontaktsätt i princip, men tyvärr verkar de som många oseriösa hellre skickar ett mail än ringer, därav har nog mailsvar fått dåligt rykte. Har man t ex lånat mailen eller ej kolla mailen ofta så kan man skriva ut vilket sätt man kan bli kontaktad på, seriösa spekulanter går då via den vägen.

Och jag förstår inte varför man måste vara oseriös om man söker foderhäst t ex? Vadå gratishäst - det kan ju vara så att ngn står med en häst de inte får sålt och då är det kanske utmärkt om någon är beredd att både sköta, motionera och stalla in hästen åt en? Det är ju knappast gratis att ha häst. Det kan ju finnas väldigt många olika anledningar till varför man väljer foderhäst under en period istället för att köpa. För mig är det ngt av en gåta att man hellre i princip skänker bort hästar för 10000 kr istället för att hitta ett gott hem åt hästen hos en fodervärd. Är de som söker häst i prisklassen 10-15000 kr att anse som mer seriösa tro:confused:

Det handlar ju inte om det är seriöst att söka foderhäst eller inte. Söker man foderhäst får man väl leta bland annonserna om just foderhästar och inte bland saluhästarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka