Sv: Arga annonsörer?
Du har förstått lite bättre vad jag menade med inlägget
Det är precis den där tonen som gör att åtminstone jag backar undan lite från somliga annonser.
Och om jag får göra en liten spin-off på min egen tråd och döpa om den till oseriösa annonsörer...så fick jag lära mig ngt nytt idag
Håller på att hjälpa en person i släkten att titta efter en bra ponny åt dottern i huset, en helt vanlig, allroundponny som kan gå lättare klasser i hoppning. Deras prisläge är ganska lågt men inte omöjligt men jisses vad mycket oseriöst det finns därute
Det märks att jag inte riktigt har hållit mig a jour med "marknaden" gällande ponnyer
Jag fick klart för mig idag att folk blåljuger hej vilt, om det mesta; t ex så påstår man att ponnyerna har tävlat på vissa nivåer och vid närmare kontroll visar det sig att detta ö h t inte är sant, ponnyn påstås vara lämplig som läromästare och första tävlingsponny och sen visar det sig att den i princip inte hoppar ett enda hinder om inte säljaren jagar över den, den snälla barnponnyn står på bakbenen och det mest häpnadsväckande; samma ponny syns på två olika annonser, snarlika men med två olika säljare, i olika delar av landet, samma ponny på bilderna men lite olika i texten och priset skiljer ngt lite.
Jag blir helt mörkrädd - tänker man inte på faran med att påstå att ponnyn kan ridas av nybörjare när den i själva verket är svårriden, istadig (eller smärtpåverkad).
Det verkar finnas en uppsjö av skadade, hollandsimporterade "rosettplockare". Jag börjar tveka på om jag kan vara familjen till hjälp, det verkar ganska komplicerat att hitta en ärlig säljare om man söker c-ponnyer i prisklassen 25000-30000 kr
Är det ngn som har en bra checklista när det gäller letande och köp av ponny, förutom det vanliga med klinikbesiktning etc? Vilka är de klassiska fällorna? Vilka är de vanligaste tricken som säljare kör med?
Nu far tråden iväg lite här men eftersom det var jag som startade den och temat annonsörer är bibehållet så hoppas jag att det går bra ändå