Sv: Arg!

Hej jo jag har tänkt så också, men för att vara på den säkra sidan gör jag på det viset! Är ju så noga å rädd om mina älsklingar.:love:

Har också sett på deras urin va mycket mörkare också. Så det är nog bäst att jag gör samma grejer varje dag! Och jag ser inget fel med det, jag lever för dom! :) Inte illa menat...

Och alla hästar är ju inte lika! Har en som inte dricker ur hink! Utan bara koppen i boxen och balja i hagen!

Så jag fortsätter nog som jag gör, med skönhetsbehandlingar och vatten byten för hästarna blir ju bara bättre å bättre på banan.
Ha det!

Men du, tror du inte ändå att du skulle prova en stor balja? :)

Min box håller precis måttet för en stor-häst men jag har ändå satt in en sån där rund "murarbalja" som rymmer 60 liter. (Jag har inte heller någon vattenkopp) Den står i ena hörnan och himla stor är den inte. Den lilla platsen den tar upp i hörnan tror jag inte att hästen saknar. Han skulle inte trängt ihop sig där ändå även om baljan inte varit där.

Jag fyller den så mycket jag kan en gång om dagen och på morgonen finns det alltid lite vatten kvar = garanti att hästen fått så mycket vatten han vill ha under natten. Nu är förstås min häst ute lite längre än din (ca 12 timmar) men en stor balja borde räcka längre.

Om inte de andra fyllt upp baljan ordentligt så kan du ju göra det själv när du är där.

Värre problem verkar det vara att de inte får vatten i hagen - varken på vintern eller sommaren :eek: Men jag förstår om det är knepigt ifall de andra hästägarna inte har samma åsikter :( Det är det som är kruxet när man hyr in sig tyvärr. :crazy:

Att skura ur hinkarna måste ju räcka att göra en gång/dag. Det kan du ju göra när du är där. Och så får du fixa större/fler hinkar så dom klarar sig till du kommer nästa gång. Dåligt att det inte sköts om det ska ingå i hyran men vad ska man göra. Du är ju ändå ytterst ansvarig för dina hästar.

Om jag var du skulle jag vara mer upprörd över att mina hästar bara får vara ute 6 h /dygn. :angel:

/Maria

Jag håller mäd dig fullständigt, :idea:
satt o kollade efter något vettigt svar, o ditt lät perfekt, Maria. Kunde inte sagt det bättre själv! ;)

/ Julia

Det känns som du överreagerar, tycker jag. Hästar behöver inte ha tillgång till vatten oavbrutet.
Är du envis med det så får du väl skaffa flera hinkar att sätta upp?
Eller ännu bättre, sätt in vattenkoppar i stallet. Det är ganska enkelt, faktiskt.

och varför skulle inte hästar behöva tillgång till vatten....dom måste väl få möjlighet att dricka när dom är töstiga eller hur??

Enligt djurskyddslagen behöver hästar inte ha fri tillgång till vatten. Skulle tro att det är vad CK syftar på. Och jag håller till viss del med.

Enligt djurskyddslagen räcker det att erbjuda hästen vatten 2 ggr/dag.
Tror även att jag läste nån forskning om att vilda hästar bara dricker typ varannan dag.

(Mina hästar har nästan alltid tillgång till vatten både inne och i hagen.)

Du överreagerar inte! Min foderhäst fick grovtarmsförstoppning för att vattnet var fruset hela dagen i hagen. Han fick stå på dropp halva natten.. Hoppas dem i ditt stall betalar veterinärräkningen när det händer...

Du överreagerar inte! Min foderhäst fick grovtarmsförstoppning för att vattnet var fruset hela dagen i hagen. Han fick stå på dropp halva natten.. Hoppas dem i ditt stall betalar veterinärräkningen när det händer...

No offence, men är du säker på att det berodde på det att han fick grovtarmsförstoppning? Jag är nämligen tveksam till att det var enda anledningen, däremot kan det väl varit en av de utlösande faktorerna.

Men mina fick i många år vintertid vatten innan de gick ut, och sen när de kom in. INTE idealiskt någonstans, men så var det i alla fall. Inte en kolik, ingenting. Fri tillgång på hö i hagen ska tilläggas (att ge lite mat och med långt mellan målen t ex bäddar för magproblem).

Ponnyerna hade det ännu 'sämre' vintertid, fick dricka sig otörstiga morgon och kväll men hadei övrigt inget vatten, vattnades så alltid vintertid, hela deras liv. Den ena blev 33, togs bort av ålderdom, den andra blev 28 och togs bort pga fång.

Jag förespråkar/rekommenderar inte något av de vattningssätten, men som sagt så hästarna for inte minsta illa av det, och inga koliker etc.

Så, jag skulle inte vara så snar att hävda att det var vattenbristen som var orsaken, en häst blir inte uttorkad av att stå utan vatten 12 h, utan förstoppningen hade 'bäddats för' innan, och kan vara ide att kika på andra brister i utfodring/rörelse/annat också. För det finns/fanns fler orsaker än vattnet..

Var köpte du den baljan någonstans? Min foderhäst dricker ofta upp de 2 hinkar han har i boxen.

Hej. Jag köpte min på EKO - men inte på hästavdelningen utan jag tror det var på "utemarknaden" eller vad de kallar det? Där de brukar ha, typ trädgårdsgrejor och sånt. De hade ialla fall många olika stora baljor och tunnor mm.

Men jag tror de har såna på fler ställen - kanske andra varuhus där de också har trädgårds/byggmarknad.

Och Granngården har stora svarta vattenbaljor, finns i olika storlekar. Jag har 90-liters i hagen vintertid t ex, och det fanns i både mindre och större storlekar.

Jag blir så förbannad på folket i mitt stall ibland. Måste få ur mig min ilska lite så jag skriver lite här.

Det är så att jag har mina två hästar i ett eget stall på ridskolan, med enbart två boxar i. I det stallet finns inga vattenkoppar så de får alltså vattenhinkar.
Dessa hinkar ska det BYTAS vatten i varje dag, samt att man självklart ska fylla på vatten i dem vid varje fodring.

Men, nu är det så att det verkar bara vara problem, för folk är så j*vla lata i mitt stall.

1. Vattnet byts INTE varje dag, det syns direkt eftersom man ser hur pass skitigt det blir.

2. dom fyller inte på vatten vid alla fodringar. Ofta struntar dom i att fylla på fullt med vatten vid middagen, vilket gör att hästarna brukar ha tomt på vatten när jag kommer ner till stallet
(det har dom inte om man fyller på vid middagen!)
Några gånger när jag kommit ner efter kvällsfodringen när det precis släckts och så, så har hästarna heller inget vatten, så ibland skiter dom i att fylla på även då!
Jag VET hur mycket mina hästar dricker, så därför är det inte svårt för mig att veta när de inte fyllt på.

3. Eftersom det är minusgrader ute nu så måste stalldörren hållas stängd, för vattnet fryser direkt, förstår inte folk det?
Flera gånger den senaste veckan har det varit öppet när jag kommit ner, och vattnet har varit fruset (= dom har inget att dricka på minst upp till 5 timmar!)

Under jullovet var det mest privatare som hade stalltjänst, så jag skrev på tavlan i stallet (på ett bra sätt!) att det var viktigt att de fyllde på vatten vid varje fodring eftersom det inte är bra för hästarna att vara utan vatten.
Då fick jag ett skarpt svar tillbaka från stallchefen att det minsann sköttes eftersom det stod på papprena (om stalltjänsten)
:confused: Så bara för att det står på en lapp, så måste det vara så att folk sköter det, eller?

Jag blir så arg. Det är ju inte för MIN skull dom ska sköta det, det är ju för HÄSTARNAS skull.
Det är ju inte bra för dem att stå utan vatten. :(

Inför helgen satte jag upp en lapp på dörren att det var viktigt att de stängde för att vattnet fryser direkt annars.
(skrev den mest för att folk ska komma ihåg att stänga, det kan vara lätt att glömma)
Den hade dom tagit ner idag och lämnat dörren öppen. :smirk:

Skrev även en lapp om att vattnet måste fyllas på helt eftersom dom hinner dricka upp vattnet annars, men den hade dom också tagit bort.

Jag blir så arg.
Vad ska man göra?
Hälla en hink vatten på dom nästa gång jag ser dom, så dom alltid kommer ihåg att fylla på vatten?
Pratar man med dom så säger dom att dom minsann fyller på vattnet, samt byter det. :smirk:
suck.

Säger som andra redan sagt. Sätt in fler hinkar... Är du inte i stallet varje dag om du har två hästar? Isf kanske du kan ta dig tid att byta vatten själv för dina pållars skull.

Rekommenderar även att PRATA med dem det gäller. Skippa lappsystemet... Skulle de läsa vad du skrivit här skulle det inte bli bättre stämmning mellan er, jag lovar! Speciellt inte om du inte pratar med dem annars heller utan bara skriver lappar. Men jag anklagar dig inte på något sätt eftersom jag inte känner till resten av historien. Hoppas det löser sig!

Vet. påstod iaf att det var grovtarmsförstoppning. Förutom att han inte druckit något i hagen så hade han halm att tugga på som utlöste det, och så hade han vilat i 5 dagar pga misstänkt hovböld och inte rört sig så mycket.
Så visst var inte vattnet den enda boven i dramat men jag tror att det var en stor del i det hela att han inte kunde dricka.
Nu är jag väldigt noga med att han jämt ska ha vatten i hagen och slå sönder isen på det, han går ute från 8-20 och det är lång tid att stå utan vatten på. En till häst i hagen hade koliksymptom han med men det släppte efter några timmar.

Vet. påstod iaf att det var grovtarmsförstoppning. Förutom att han inte druckit något i hagen så hade han halm att tugga på som utlöste det, och så hade han vilat i 5 dagar pga misstänkt hovböld och inte rört sig så mycket.
Så visst var inte vattnet den enda boven i dramat men jag tror att det var en stor del i det hela att han inte kunde dricka.
Nu är jag väldigt noga med att han jämt ska ha vatten i hagen och slå sönder isen på det, han går ute från 8-20 och det är lång tid att stå utan vatten på. En till häst i hagen hade koliksymptom han med men det släppte efter några timmar.

Jag ifrågasatte inte diagnosen, utan att det berodd epå en dag i hagen utan vatten. För grovtarmsförstoppning byggs ofta upp över tid.

Som i ditt fall så hade du minskad rörlighet veckan innan. Minskad rörlighet kan ge grovtarmsförstoppning bara det. I ditt fall hade du en kombination av saker som utlöste det, men enbart inget vatten 12 h på en dag orsakar i sig inte grovtarmsförstoppning.

8 - 20, dvs 12 h, är den längsta tid en häst får stå utan vatten. Och jag håller helt med dig om att det inte är idealiskt! Men det var inte det som orsakade din hästs grovtarmsförstoppning, däremot förvärrade det helt säkerligen!

Hej!
Jag förstår att du blir arg när "stallskötaren" inte gör det som står i kontraktet. (för det antar jag att det gör).
Att de ska byta vattnet och skura ur hinkarna varje gång tycker jag är lite onödigt. Det är en sånn sak som jag tycker att ägaren ska göra när han/hon är i stallet, alltså en gång om dagen. Men det hör egentligen inte hit.
Det Ni har bestämmt ska ju gälla!
Det är lätt hänt att folk glömmer saker, men lappar fungerar aldrig.
Jag uppfattar det som att du har pratat enbart med stallägaren. Kanske borde du istället prata med den/de som utför arbetet?

Jag förstår om du tycker att det är för lite plats i boxen för fler/större vattenkar.
Om jag hade varit i dina skor så hade jag gjort så här:
  1. Hängt upp existerande vattenspannen på väggen i boxen så att vattnet inte blir smutsigt när hästen rullar sig eller reser/lägger sig.
  2. Skaffat fler hinkar att ha vatten i och ställt dem utanför boxarna så att den som fodrar/vattnar bara kan fylla på vattenspannen i boxen med det vattnet.

Kanske kan det vara en lösning?

För övrigt håller jag med en av de andra användarna. Jag hade varit mer upprörd över den begränsade utevistelsen...

Säger som andra redan sagt. Sätt in fler hinkar... Är du inte i stallet varje dag om du har två hästar? Isf kanske du kan ta dig tid att byta vatten själv för dina pållars skull.

Rekommenderar även att PRATA med dem det gäller. Skippa lappsystemet... Skulle de läsa vad du skrivit här skulle det inte bli bättre stämmning mellan er, jag lovar! Speciellt inte om du inte pratar med dem annars heller utan bara skriver lappar. Men jag anklagar dig inte på något sätt eftersom jag inte känner till resten av historien. Hoppas det löser sig!

Jag har redan skrivit svar på dessa två punkter.

Och nej jag är inte i stallet varje dag, året runt, men nära på.

Jag förstår att du blir arg när "stallskötaren" inte gör det som står i kontraktet. (för det antar jag att det gör).
Att de ska byta vattnet och skura ur hinkarna varje gång tycker jag är lite onödigt. Det är en sånn sak som jag tycker att ägaren ska göra när han/hon är i stallet, alltså en gång om dagen. Men det hör egentligen inte hit.
Det Ni har bestämmt ska ju gälla!
Det är lätt hänt att folk glömmer saker, men lappar fungerar aldrig.
Jag uppfattar det som att du har pratat enbart med stallägaren. Kanske borde du istället prata med den/de som utför arbetet?
De behöver inte skura ur hinkarna, det räcker om de tömmer ut vattnet, ev sköljer litegrann så att skiten försvinner..

För mig är lappar i vissa fall nödvändigt. För mig är det en självklarhet att läsa en lapp som hänger på boxdörren, jag menar det kan ju faktiskt vara något viktigt :crazy:
Tyvärr resonerar ju inte alla så.
Jo, jag har (eller min syster) har pratat med dem.
Den min syster pratade med sa att de bytte vatten varje dag, men min syster har varit där ett par gånger och sett med egna ögon att de INTE gör det, för att de inte hinner. :confused:
De jag har pratat med påstår att de byter vatten och fyller på.
Att de inte byter vatten är väl iofs inte hela världen, men att de inte fyller på gör mig förbannad.
OCH att de ljuger om det. Hade de ärligt sagt att de inte hann/glömt eller något så hade det varit en helt annan sak.

Jag förstår om du tycker att det är för lite plats i boxen för fler/större vattenkar.
Om jag hade varit i dina skor så hade jag gjort så här:
  1. Hängt upp existerande vattenspannen på väggen i boxen så att vattnet inte blir smutsigt när hästen rullar sig eller reser/lägger sig.
  2. Skaffat fler hinkar att ha vatten i och ställt dem utanför boxarna så att den som fodrar/vattnar bara kan fylla på vattenspannen i boxen med det vattnet.

Kanske kan det vara en lösning?
De vattenhinkar vi har hänger uppe på väggen, lagom högt, men det kommer alltid in massa smutsigt spån/mat osv i den ändå.
Att ha en vanlig hink på marken går inte, det blir supergrisigt.

Jag funderade faktiskt över en "balja" jag såg för ett tag sen, den var mer avlång, och man skulle då kunna sätta den en bit under krubban.
Men jag blev lite osäker på om den kanske var lite för smal..
Ska åka och titta på den en gång till så fort jag har tid.
Problemet är ju bara isf om den också blior för smutsig, eftersom vattenhinkarna blev det.

Ang. nr 2, så får vi inte ha NÅNTING i stallgångarna, så det går tyvärr inte :crazy:

För övrigt håller jag med en av de andra användarna. Jag hade varit mer upprörd över den begränsade utevistelsen...

Det är tyvärr inget jag har kontroll över då mina hästar står i ett ridskolestall = Ridskolehästarna måste tas in vid en viss tid.
Ingen av de andra privatarna har heller lust att åka ner och ta in sina hästar senare (de går i en egen hage alla privata)
Förut gick mina hästar i en egen hage i.o.m att den ena hade föl, men den hagen fick översvämning så den går inte att använda nu.

Detta bara är under vinterhalvåret, så fort det blir varmt går hästarna ute på nätterna, och står inne endast ca 5 timmar (beroende på när man rider)

Senast ändrad:

Jag har som jag sklrev nyss funderat på en "balja".
Men jag vill itne ha en rund, för det tar alldeles för stor plats. (enligt mig då.)

Problemet är det att jag behöver en lite mer avlång, lagom smal och ganska stark balja, och den jag har i bild i mitt huvud har jag inte redigt hittat än :p

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 089
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 294
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar