Jag blir så förbannad på folket i mitt stall ibland. Måste få ur mig min ilska lite så jag skriver lite här.
Det är så att jag har mina två hästar i ett eget stall på ridskolan, med enbart två boxar i. I det stallet finns inga vattenkoppar så de får alltså vattenhinkar.
Dessa hinkar ska det BYTAS vatten i varje dag, samt att man självklart ska fylla på vatten i dem vid varje fodring.
Men, nu är det så att det verkar bara vara problem, för folk är så j*vla lata i mitt stall.
1. Vattnet byts INTE varje dag, det syns direkt eftersom man ser hur pass skitigt det blir.
2.
dom fyller inte på vatten vid alla fodringar. Ofta struntar dom i att fylla på fullt med vatten vid middagen, vilket gör att hästarna brukar ha tomt på vatten när jag kommer ner till stallet
(det har dom inte om man fyller på vid middagen!)
Några gånger när jag kommit ner efter kvällsfodringen när det precis släckts och så, så har hästarna heller inget vatten, så ibland skiter dom i att fylla på även då!
Jag VET hur mycket mina hästar dricker, så därför är det inte svårt för mig att veta när de inte fyllt på.
3. Eftersom det är minusgrader ute nu så måste stalldörren hållas stängd, för vattnet fryser direkt, förstår inte folk det?
Flera gånger den senaste veckan har det varit öppet när jag kommit ner, och vattnet har varit fruset (= dom har inget att dricka på minst upp till 5 timmar!)
Under jullovet var det mest privatare som hade stalltjänst, så jag skrev på tavlan i stallet (på ett bra sätt!) att det var viktigt att de fyllde på vatten vid varje fodring eftersom det inte är bra för hästarna att vara utan vatten.
Då fick jag ett skarpt svar tillbaka från stallchefen att det minsann sköttes eftersom det stod på papprena (om stalltjänsten)
Så bara för att det står på en lapp, så måste det vara så att folk sköter det, eller?
Jag blir så arg. Det är ju inte för MIN skull dom ska sköta det, det är ju för HÄSTARNAS skull.
Det är ju inte bra för dem att stå utan vatten.
Inför helgen satte jag upp en lapp på dörren att det var viktigt att de stängde för att vattnet fryser direkt annars.
(skrev den mest för att folk ska komma ihåg att stänga, det kan vara lätt att glömma)
Den hade dom tagit ner idag och lämnat dörren öppen. :smirk:
Skrev även en lapp om att vattnet måste fyllas på helt eftersom dom hinner dricka upp vattnet annars, men den hade dom också tagit bort.
Jag blir så arg.
Vad ska man göra?
Hälla en hink vatten på dom nästa gång jag ser dom, så dom alltid kommer ihåg att fylla på vatten?
Pratar man med dom så säger dom att dom minsann fyller på vattnet, samt byter det. :smirk:
suck.