arg vid sadelgjords spänning

B

bazzochic

hej hur många hästar kniper inte ihop tänderna och lägger bak öronen och hugger!
har ni någon/några teorier för varför de gör det? jag tror att det har med att göra att människor har spännt gjorden direkt upp till så långt det går istället för att ta nåt hål i taget. jag menar vem av oss männiksor skulle vilja ha ett shärp som man bara drar åt så mycket man kan ?!
jaja skriv vad ni tycker :bump:
 
jag tänker möjliga anledningar: sadeln passar inte/hästen har ont i ryggen/någon har spänt för plötsligt förr.

Själv har jag en häst som står som en sol både vid spänning och uppsittning :)
 
Som eldion skrev, jag tror att många hästar reagerar på just sadelgjordsåtdragning pga smärta, men det kan oxå bero på att många drar åt den för hårt för snabbt. Mina står som små ljus vid åtdragning, inga sura miner här inte. Dock strulade min valack i December efter en skada, tog ut kiropraktor som konstaterade att han behövde rättas till vid manke och rygg, därefter har vi aldrig haft problem.
Därför anser jag att man alltid ska ta ut kiropraktor att gå igenom sin häst om den grinar illa vid åtdragning, det ligger ofta något bakom som bidrar. Enl min KP finns det väldigt många hästar med detta beteende, det är många som går med problem vid manke och rygg utan att dess ägare vet om det eller gör något åt det.
För att vara på den säkra sidan låter jag min KP gå igenom hästarna ordentligt var 3:e månad. Bra för både mig och hästarna.
 
jag menar vem av oss männiksor skulle vilja ha ett shärp som man bara drar åt så mycket man kan ?!
Drar du åt gjorden så hårt som du kan förstår jag att hästen grinar illa! Sadelgjorden ska inte sitta hårt!! Den ska sitta så sadeln ligger på plats, det behöver inte alls vara särskillt hårt.

Den enda häst jag haft som reagerat när man dragit gjorden gjorde det för att hon hade ont i musklerna där gjorden ligger. Det var bara då och då och i samband med att hon hade magkatarr, lätt åtgärdat med massage på musklerna där (och kur för magen såklart).
 
*dåligt passande sadel som trycker på ryggen/manken/bogen när du drar.

*människan rycker upp gjorden i hålen istället för att dra sakta och mjukt.

*människan drar för hårt.

*hästen har känsliga/ytliga nerver under magen.

*människan klipper till hästen när den surar = sadling blir en negativ situation.



Så: dra långsamt och lätt, om hästen surar så stryk den lugnande på halsen. beröm och sluta dra när hästen slappnar av.


--------
mvh
Lina

Tricorn Ranch
 
Min lilla Varmblods dam var väldigt tjurskallig när jag fick hem henne. hon högg efter mig, vevade med frambena och ibland kom ett bakben ut flygande. men nu efter tre månaders tid börjar det bli bättre hon varken högger, vevar med frambena och inte flygande bakden heller . Hon kan lägga öronen bakåt ibland men annars börjar det bli helt okej. Jag tror att förra ägaren Ryckte i sadelgjorden och spännde den "alldeles" för hårt ... Man behöver bara spänna gjorden så att sadeln ligger på plats. :D
 
Det är en ganska vanligt. Jag brukar avdramatisera det genom att inte spänna gjorden i stallet, utan istället ute när jag ska sitta upp, sista spänningen uppsutten(funkar inte med vissa dressyrsadlar eftersom gjorden är i stigbygelshöjd). Då har de ofta annat i tankarna och tänker inte på det.
 
Jag tycker det är olika på olika hästar. En del bryr sig inte men en del reagerar alltid.

Min gammelarab har alltid hatat att få sadelgjorden spänd, hur löst man än sätter den. Inne i stallet brukar jag knäppa fast sadelgjorden jättelöst för att sen dra lite hårdare när vi kommit ut. Ute reagerar han inte det minsta, han tänker bara på hur kul det ska bli att komma ut och rida.

Jag tycker dock att sadelgjorden alltid ska spännas lite åt gången. Även om den inte ska spännas jättehårt så måste ju sadeln sitta ordentligt.
 
detta är inte min egen häst så jag vet inte riktigt vad det är hon reagerar på.... jag sa inte att jag spände sadeln jättehårt heller men att det finns väldigt många som gör det...tyvärr!
har också tänkt på detta med kiroprakter men hade tänkt lägga på en pad nu på måndag. hon reagerar nästan likadant när man tar på och av täcke...så som sagt tror jag att hon har blivit illa behandlad vid dessa tillfälle med sin tidigare ägare eller när hon var ung :(
jaja detta var inte till för att man skulle hacka på mig utan för att det skulle bli en intressant diskution.
:)
 
håller med dig faktist att den ska spännas lite åt gången :)
min reagerar inte heller när man sitter uppe på men när man står bredvid :(
 
Hej!
Som du säger, vem vill få ett skärp spänt hårt runt magen....som sagt...ett hål i taget, vem har brått??

Var på tömkörningskurs för en duktig instruktör, säger inte namn, och när han spände gjorden på min pålle...då drog han åt direkt och hårt, t o m att min häst tog ett skutt i luften(nästan) när det gjorde ont...jag blev lite arg och sa att så hårt ska man inte spänna...men är man en duktig instrukör så tror man sig veta det bästa...men fastän man har brått så ska man aldrig dra åt allt på en gång, jag menar...tänk , tänk !!

Sam
 
Min Besten är nog den första häst jag träffat på som inte tjurar när man lägger på sadeln eller spänner gjorden. Dessutom gapar hon efter bettet bara hon får syn på tränset.

Varför hon är så positiv vet jag inte, men hon har antagligen inga som helst negativa erfarenheter av sadel eller bett.

Immer
 
Ingen av de hästar jag har haft har gjort det och OM de har gjort det från början så har det gått att arbeta bort genom att hitta en sadel som passar, få hjälp med att lösa upp spänningarna och ALLTID spänna sadelgjorden lite i taget och lika på båda sidorna.
 
Min Nella är fortfarande lite grinig när man borstar och sadlar henne, då hon gick halvtid på ridskola hos sin förra ägare som var instruktör på klubben ifråga. Hon trivdes inte alls bland en massa människor och var konstant grinig när jag fick henne, men nu är det bara stallgångsspökerierna som lever kvar. Det har blivit bättre med tiden, men hon ser fortfarande lite farlig ut när man går lös på henne med ryktborste eller när man ska dra sadelgjorden. Har inga som helst misstankar om att detta skulle bottna vid någon form av smärta eller obehag.
Skulle dock mycket väl kunna tänka mig att att hon är ruskigt kittlig, eftersom hon inte verkar vilja lägga av helt med surandet, även om det avtagit massor.

Så alla fula grimaser på stallgången behöver nog inte ha med smärta att göra. :)
 
Min unghäst (nåja... 6 år nu..) gillar inte att få på sig gjorden, sadeln tycker han om, men att få nånting runt bröstkorgen är läskigt. När man väl har satt fast den, så bryr han sig inte om att jag strammar den. Det är just när han känner att nånting trycker att ha surar. När han har känt att det inte var så farligt (inte den här gången heller.... :smirk:) så lugnar han sig. Så jag får vara väldigt försiktig, hålla hans uppmärksamhet mot mig och vad jag gör. Då går det lite bättre. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 538
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 990
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp