*ARG* tråden!

Sv: *ARG* tråden!

Nu har jag inte sett så många tvåstjärniga banor, men jag skulle lägga svårigheten på den tvåstjärniga någonstans mellan internationell enstjärnig (tre banor) och internationell tvåstjärnig (har sett en bana).

I enstjärnig var det ju i princip samma bana fast med en kombination mindre så mängden relaterade avstånd var avseevärt större än vad som är normalt i svenska enstjärniga (har sett ett 15-tal) där det kanske finns 2 stycken.

Hade ett långt samtal med banbyggaren som var gammal hoppveteran och han hävdade just det du skriver att det inte är några svårigheter med relaterade avstånd så länge banan är rytmisk och det var den verkligen. Målet med hoppning på Problemet är just det att det blir så utslagsgivande om du kommer in fel på en linje och de tre efterföljande hindrena är på relaterade avstånd. Vips är du snabbt uppe i dina maximala nedslag.
Banbyggaren var han märkbart stolt över att ha skapat en krävande och utslagsgivande bana. Vad jag vet är syftet med hoppningen utbildning då den går före terrängen och för att vara det behöver den kanske inte vara så svår som möjligt och med ökande svårighetsgrad ju längre banan gått.

Kombinationen med en något högre svårighet än normalt och lägre antal tillåtna nedslag blir inte bra för sporten. Det skall inte vara ett lotteri om du får starta terrängen!!!

Vad jag vet är syftet med hoppningen utbildning då den går före terrängen och för att vara det behöver den kanske inte vara så svår som möjligt och med ökande svårighetsgrad ju längre banan gått.

Syftet med hoppningen är väl att se att hästen är mogen för den svårighetsgrad den kommer att möta i terrängen. De relaterade avstånden var ju 8-9 galoppsprång och oftast på böjt spår, det bör man kunna lösa på denna nivå om man kommer "fel in".

Vi pratar om att vi måste bli bättre i banhoppning, bygga "riktiga" hoppbanor och när det byggs för klassen (1.20) gnälls det om att det är för svårt...
Denna bana höll OK regional 1.20 nivå, dock mindre "pinnigt" än vad som är populärt inom dagens hoppning.

Sen kan jag absolut hålla med om att regeln med max 12 fel är i tuffaste laget, dessutom stressar den ryttarna som börjar rida dåligt efter två ner i rädsla för att riva ut sig.

Att riva 4 i 90-klass med 7 hinder är jättemycket men att riva 4 i ** och *** med kanske 15 språng är lätt hänt. Här borde vi jobba för en ändring, inte för att få banbyggarna att bygga så lätt så att ingen behöver rida ordentligt.

De gånger jag tävlat internationellt var det för mitt eget höga nöjes skull inga uttagningar. Förbundet betalade allihop. Precis som de gör för alla andra. Dock betalar inte förbundet om du åker på andra länders nationella tävlingar.

Skitsnack! Förbundet betalar INTE för någons internationella tävlingar om det inte gäller uttagningar.

Förbundet betalade min Världscupsstart men dom andra **/*** starter har jag betalat själv SOM ALLA ANDRA fått göra.

Senast ändrad av en moderator:

Hur många internationella trestjärniga hann han rida innan sm-guldet?
Många av hans framgångar har kommit före rutinen internationellt. Fast nu tänker jag inte diskutera CF mer. Känns som vi hamnat på ett sidospår där vi diskuterar en enskild ryttare.

Du kan ju inte jämföra Strömsholm med en internationell *** bana :confused:

Det är ryttarnas ansvar att ställa upp som funktionärer om vi ska ha några tävlingar alls. Det är ryttarnas ansvar att ha så god planering så att de kan både starta och arrangera tävlingar. Det är ryttarnas ansvar att prata med varandra så att tävlingar inte hålls samtidigt. VARFÖR? Jo för att det är ryttarna som är klubbarnas medlemar.

Här tänkte jag säga något som kommer få mig avstängd så jag avstår vidare diskussioner med dig :grin:

Syftet med hoppningen är väl att se att hästen är mogen för den svårighetsgrad den kommer att möta i terrängen. De relaterade avstånden var ju 8-9 galoppsprång och oftast på böjt spår, det bör man kunna lösa på denna nivå om man kommer "fel in".

.

Det kallar inte jag relaterade avstånd, allt över 6-7 galoppsprång räknas ju som "ny anridning" i hoppsvängen. Så 8-9 galoppsprång bör man klara även om man tappar rytmen och särskilt på den nivån.

För övrigt håller jag med om att 3 nedslag är stressande i ** klass och hör inte hemma i det som skall kallas fälttävlan.

Ok du pratar banhoppning , jag pratade om terrängbanan när jag sa att det är bra om den är teknisk bara det finns en rytm.

bara för den sakens skull (taget ur huvudet):

2-3: 5 normala 21m
4 ab: 2 normala 10,5m
4b-5: 6 normala, böjt spår 24,5m
6-7: 7 normala 28m
8-9: 5 lite långt 22m
10 ab: 1 normalt 7,5m
(10b-11 ca 7 gs, men väldigt knixig kurva så knappast relaterat avstånd. Dock väldigt svårt, enligt banbyggaren, att komma rätt till det sista maxade rättuppståendet om man hade för lite kontroll efter kombinationen.)

Fast jag hävdar egentligen inte att denna bana var för svår. Det jag är ute efter är att svårighetsgraden normalt sett på 1-stjärnig (och uppåt?) är för låg. Jag tycker det är bra att banhoppningen inte är att man kan glida runt lite hur som helst. Höj svårighetsgraden generellt i Sverige, men tillåt fler rivningar men straffa dem genom att ge successivt högre fel, tex. 4, 4, 8, 12, utesluten.

Då är vi rätt överens då ;)

Jag överdrev kanske lite med antal galoppsprång...:angel:

Skitsnack! Förbundet betalar INTE för någons internationella tävlingar om det inte gäller uttagningar.

Förbundet betalade min Världscupsstart men dom andra **/*** starter har jag betalat själv SOM ALLA ANDRA fått göra.

Förbundet betalade start/anmälningsavgift samt uppstallning samt andra eventuella avgifter för start. Varför de ej gjort det åt dig vet jag inte.

Du kan ju inte jämföra Strömsholm med en internationell *** bana :confused:

Fast de facto han vann senior sm även fast han inte ridit ***-igt internationellt. Mot tex Sara Algotsson som har väldigt mycket mer erfarenhet från internationella banor.

Förbundet betalade start/anmälningsavgift samt uppstallning samt andra eventuella avgifter för start. Varför de ej gjort det åt dig vet jag inte.
:eek:
För ngr år sedan fick de som deltog i EM,ngr tusenlappar,som inte ens räckte till båten ur landet.
ALLA andra resor får ryttaren själv betala,om du inte är med i ett landslag på ett mästerskap.
Vet inte var du får din info från,eller när du sist var på internationell tävling som ryttare?
Så är det i de flesta förbund,seglarna tar sina jollar på biltaket och åker med sina juniorer till södra Spanien,där tar de båten över till Mallis för att träna:eek:Utan en krona i ersättning!
Det är först när SOK får "vittring"på dig,som du som ryttare/idrottare kan dra ett djupt andetag och sova något lugnare;):grin:

Fast de facto han vann senior sm även fast han inte ridit ***-igt internationellt. Mot tex Sara Algotsson som har väldigt mycket mer erfarenhet från internationella banor.

Inte så konstigt att han slog Sara för hon var inte ens med :grin:

Vore ide´att du slutar befinna dig i ditt eget påhitteland och förankrar dig lite mer i verkligheten. Visst vore det fantastiskt om förbundet kunde betala allt för alla men i verkligheten så är det inte så.

Vore ide´att du slutar befinna dig i ditt eget påhitteland och förankrar dig lite mer i verkligheten. Visst vore det fantastiskt om förbundet kunde betala allt för alla men i verkligheten så är det inte så.

Nog är det så,som man säger här uppe i norr:laugh:

En sak "man" kan prova.Det är att sätta in 2 st öronproppar,på försök.Detta kan göra att tankarna inte slinker ur skallen,lika fort som de kom dit.Ja´inte vet jag,men det kan löna sig att prova för var och en som märker att åsikterna kanske inte går hem hos "den breda massan":idea:
Ett gammalt djungelordspråk:D;)

Nej jag kom ihåg fel. Men han slog Viktoria. Har ungefär samma erfarenhet som Sara.

Jag har aldrig sagt att de betalat precis allt. Men de betalade då iaf anmälningsavgifter, uppstallning och spån. Vi betalade inget i sekritariatet. På svenska tävlingar betalar man anmälnings/startavgift ev uppstallning, vetrinar/ambulandsavgift. Det har inte jag gjort på de internationella.

:eek:
För ngr år sedan fick de som deltog i EM,ngr tusenlappar,som inte ens räckte till båten ur landet.
ALLA andra resor får ryttaren själv betala,om du inte är med i ett landslag på ett mästerskap.
Vet inte var du får din info från,eller när du sist var på internationell tävling som ryttare?
Så är det i de flesta förbund,seglarna tar sina jollar på biltaket och åker med sina juniorer till södra Spanien,där tar de båten över till Mallis för att träna:eek:Utan en krona i ersättning!
Det är först när SOK får "vittring"på dig,som du som ryttare/idrottare kan dra ett djupt andetag och sova något lugnare;):grin:

De kanske ändrade reglerna för tre år sedan det vet jag inte. Men innan dess betalade de iaf mina starter internationellt.

Nog är det så,som man säger här uppe i norr:laugh:

En sak "man" kan prova.Det är att sätta in 2 st öronproppar,på försök.Detta kan göra att tankarna inte slinker ur skallen,lika fort som de kom dit.Ja´inte vet jag,men det kan löna sig att prova för var och en som märker att åsikterna kanske inte går hem hos "den breda massan":idea:
Ett gammalt djungelordspråk:D;)

:rofl::rofl::rofl:

Bäst i tråden....:devil:

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 659
Övr. Hund Har sett många gnäll och "skriva av sig" trådar så jag provar väl med det jag också.. Kanske kan hjälpa:p Var på "min" klubb och...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Zantha
·
Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 418
Senast: Krillan
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 503
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar