Arg/rädd för täcket - några råd? Nytt försök....

Mattsson

Trådstartare
För ett år sedan fick hästis rejäla skavsår på manken av täcket. Har nu fått bukt med detta och bytt täckesmodell mm, så hon har inte fått några nya skavsår. Men hur kan jag få henne att acceptera täcket igen? Hon är väldigt sur och ibland hotfull när jag lägger på täcket. Antagligen eftersom hon kommer ihåg hur ont det gjorde förra året. Någon som kan ge lite tips o råd?
 
Sv: Arg/rädd för täcket - några råd? Nytt försök....

Tyvärr, har inga svar, men däremot minnns jag att en länsveterinär tog upp täckesfrågan på en kurs i våras.
Hon menade att en stor del av de skador som behandlades hade sin grund i överdriven täckesanvändning. Det är ju bara att titta på hästen då den äter - hur tar täcket emot då?
Kanske din häst inte bara fick skav, utan någon skada på ligament eller muskler eller rent av på skelettdelar.
Tråkigt inpass, jag vet, men ...
 
Sv: Arg/rädd för täcket - några råd? Nytt försök....

Ska till vet. för återbesök ang. hälta snart så jag kan kolla det då. Vore ju himla tråkigt om hon faktiskt har ont någonstans ännu. Jag försöker låta henne gå så mycket som möjligt utan täcke, men så fort det regnar får hon ont i ryggen. Pest eller kolera....:confused:
 
Sv: Arg/rädd för täcket - några råd? Nytt försök....

óm det var min häst hade jag gjort följande :
prova med att börja med vänskapsleken (om du vet vilken det är) och när du klappat lugnt och fint över hela hennes kropp, så kan du börja med att tex lägga till att klappa henne med en påse längs hela kroppen. i början kanske du bara har den "ihop knuten" till en liten boll, ifall hon tycker att det är läskigt eller obehagligt. succcesivt gör du påsen "större". sedan kan du ju kanske ta större saker, som tex en mjuk filt du drar över halsen och vidare. sedan det täcket som hon tycker är obehagligt kan du göra likadant med. man kan ju ta vad som helst egentligen. en plast matta (sån dar man brukar ha på bord) eller plastband. jag skulle nog använda godis och självklart en massa uppmuntrande ord som belöning.
allt ska gå lugt till och helst inte i boxen/spiltan.


hoppas detta har hjälpt något :)
 
Sv: Arg/rädd för täcket - några råd? Nytt försök....

Tack för ny infallsvinkel! Har provat att klappa/smeka henne med täcket tidigare, men det funkade sådär. Det låter väldigt bra att dela upp det i olika steg istället som du beskriver.

Igår testade jag att busa lite med henne o få henne fokuserad på något annat än täcket. Gjorde tex lite konstiga ljud o rörelser när jag såg att det var en "attack" på g. Hon blev då lite förvirrad o nyfiken o glömde bort att vara sur o helt plötsligt stod hon där med täcket på sig :banana: O då blev det belöning med godis.

Om detta inte funkar nästa gång, så testar jag din metod :bow: Eller så kanske jag kan göra både och. Det viktigaste är att täcket blir en positiv upplevelse igen o att jag bryter det mönster som jag haft tidigare som uppenbart inte fungerat......
 
Sv: Arg/rädd för täcket - några råd? Nytt försök....

Tack för ny infallsvinkel! Har provat att klappa/smeka henne med täcket tidigare, men det funkade sådär. Det låter väldigt bra att dela upp det i olika steg istället som du beskriver.

Igår testade jag att busa lite med henne o få henne fokuserad på något annat än täcket. Gjorde tex lite konstiga ljud o rörelser när jag såg att det var en "attack" på g. Hon blev då lite förvirrad o nyfiken o glömde bort att vara sur o helt plötsligt stod hon där med täcket på sig :banana: O då blev det belöning med godis.

Om detta inte funkar nästa gång, så testar jag din metod :bow: Eller så kanske jag kan göra både och. Det viktigaste är att täcket blir en positiv upplevelse igen o att jag bryter det mönster som jag haft tidigare som uppenbart inte fungerat......


det är så svårt att bara genom en text få en uppfattning om hur din häst beter sig och hur och när den blir arg/orolig. vilka rörelser och uttryck din häst använder. svårt att liksom ge ett tips som passar din häst bäst :). min häst brukar tex bli arg på sadeln speciellt nu under pälssättning. då brukar han alltid få godis efter man har sadlat. han vår krånglig att tränsa i början. då fick han tillsammans med bettet lite betfor eller morot eller liknande. men var då extra noga med att inte ge godis från handen (gav i krubban istället) någon annan gång än när man tränsar. för då får man bara en tiggig häst. till sist gapade han efter bettet. gav istället godis när han hade hela tränset på sig. och tillsist kunde jag sluta med godis vid tränsning. men det enda som är nackdelen med godis är att man nångång måste börja med det igen, eftersom hästen blir lite besviken när den där godis biten inte kommer. är egentligen emot att ge godis som belöning jämt. men ibland använder jag mig av det ändå :P det bror på vad man gör.

tappade spåret lite haha. tänkte högt :P
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 724
Senast: Ace
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp