Arg på barn!

Maris_

Trådstartare
Min shettis som jag köpte i somras har varit rätt grinig av och till. Jag känner att jag själv har hittat en metod som fungerar, när hon är arg i hagen så driver jag runt henne, stannar henne osv, tills hon inte lägger öronen bakåt.

Hon är dessvärre även grinig mot barn, det räcker med att de går i närheten av henne så lägger hon öronen bakåt. Hon har aldrig gjort något mot ett barn sedan jag köpte henne, men jag vet inte vad hon har gjort tidigare.

Vad tror ni, går det att få henne att tycka om barn? Eller är det kört?

Jag skulle så gärna vilja att barn ska kunna vara nära henne, utan att jag ska behöva passa hela tiden så att hon inte gör illa dem!

/ Maris

Sv: Arg på barn!

Din shettis är varken arg, elak eller dum. Därför handlar det inte heller om att få henne att tycka om barn. Hon beter sig så som naturen talar om för henne att göra. Hålla på sin rangpostion. Hon är enligt hennes sätt att se det ranghögre än människor, förmodligen då beroende av att de som hanterat henne inte visste hur man läser av hästar och gör sig till deras ledare. Det är väldigt ofta så med hästar där barn eller okunniga är de som hanterar hästen.
Så mitt råd till dig är att se till att du fostrar henne rätt. Lär dig hästpsykologi och med små kroppsignaler kan man få hästen att inse sin position genemot människor, i första han då dig. Det är dock alltid svårare med en häst som "kommit på" att den är ranghögre än vissa människor att vända det. En häst som alltid hanterats av hästkunnigt folk har aldrig ens kommit på tanken att utmana människor (läs inte in här med våld, utan med sura miner och ifrågasättande som din häst gör - fast det kan leda till våld från hästens sida om den stöter på en människa som är så okunnig att den inte förstår att lyda hennes bakåtstrukna öron).
Så det är som sagt alltid svårare att få en häst att acceptera och lyda ALLA människor när den väl insett att alla inte vet vad de gör. Men först och främst behöver du bli ledare och sedan kan med tiden till slut din häst bli en tämligen "säker" häst även med barn.
Hälsning Maja

Jag undrar lite hur mycket motion din shettis får, för jag har märkt att oftast när hästar är elaka och sura är de understimulerade. Har två exempel från hemmaplan. Den ena var ett russsto som skrämde slag på alla tills hon blev 3-4 år och började jobbas ordentligt, den andra är ett shettis sto som tills hon var 5 år bara gått i hagen, hon jagade alla barn som kom in i hagen och hon var även grinig mot vuxna som "störde" henne, men när hon blivit inkörd och började tävlas i ponnytrav blev det en annan häst lugn och snäll och gjorde inte en fluga för när. Kan ju vara värt att prova med mer motion.

//Olivia

Kan ju också vara så enkelt att hon har dåliga erfarenheter av att bli infångad i hagen. Har hon alltid vart sådan sen du fick hem henne?
Många ponnier får dålig erfarenhet av just barn vilket är beklagligt då det är föräldrarnas slapphet i att fostra sina barn att umgås på rätt sätt med hästar.
Men som du skrev driv på henne vid oönskat beteende och beröm när hon gör som du vill.Brukar ta några gånger sedan föredrar de den berömmande metoden istället för "bannor". Hästar är lata i sin natur och de gör det som är enklast för dom.Därav ska man inte släppa på regeln i hagen en sekund efter önskat uppförande börjat funka.Ta även ett barn med dig och låt detta barn göra samma metod som dig fast bara när det funkar mellan shettisen och dig.

Senast ändrad:

Tack för era svar!

Ja hon har alltid varit lite svår att fånga, men det går upp och ner. Hon kommer alltid fram till staketet när jag kommer, med öronen framåt, men sen när jag sträcker fram handen för att fånga henne/klappa så lägger hon oftast öronen bakåt. Jag brukar då gå in och säga åt henne att gå, göra halt osv, och hon lyder. Går fram till henne, och om hon lägger öronen bakåt igen så får hon gå vidare tills hon accepterar att jag kommer fram.

Hon sades vara svår att fånga i hagen när jag köpte henne, de tidigare ägarna verkade ha haft väldiga problem med det, men jag har inte sett just det som ett så stort problem, utan mer det att hon är grinig.

Ang motion så motioneras hon ungefär vartannan dag nu. Jag har provat att låta henne vila ett tag, men grinigheten var ungefär den samma.

Hon har respekt för mig och sköter sig hyfsat när jag håller på med henne. Hon lägger öronen bakåt när jag borstar ben och bog, men hon har inte gjort nånting. Hon är mer grinig och har mindre allmän respekt för min sambo, tex när de är ute och går eller han borstar.

När hon är glad är hon väldigt snäll och go och tålig. :angel:

Hur tycker ni att jag ska göra, tex när hon står i gången och barn går förbi och hon ser ut att vilja äta upp dem? Ska jag säga åt henne, eller ska barnen säga åt henne? Barnen som finns omkring henne är bara 6, 4 och 3 år, så det är väl i så fall 6åringen som kan påverka henne. Hon var inte riktigt lika grinig mot barn i somras, när jag fick hem henne, men jag vet att på förra ägarens gård hade hon bitit barn och hennes förrförra ägare sa att barn helst inte ska vara nära henne, men jag vet inte riktigt vad som har hänt. Hästen är 9 år gammal.

Hon är väldigt mesig mot andra hästar, och står lågt i rang där. Jag har aldrig sett henne vara grinig mot andra hästar, däremot har hon lagt öronen bakåt åt hundar osv. Kan det hänga ihop, att hon är låg bland andra hästar, och då vill bestämma över oss människor och andra djur?

Fler tips mottages gärna!

/ Maris

Det jag har märkt är att många shettisar säger ifrån för att man låter barnen stressa å behandla dem hursomhelst.
Många föräldrar skaffar ju dessa ponnyer åt sina barn å säger inte ifrån när barnen behandlar dem illa så det kan vara så att den har dåliga erfarenheter.
Många hästar tycker inte heller om när folk är i ansiktet på dem hela tiden som barn har en tendens att vara.
Jag vaktar min shettis hela tiden när ett barn är i närheten, inte för barnets skull utan för shettisens, barn kan vara både hårdhänta å obrydda om djurens känslor.De kan klappa för hårt, göra hastiga rörelser, vara högljudda osv.Det tycker åtminstone inte mina hästar om å har inte träffat andra hästar som är så förtjust i sånt heller.
Först å främst så tycker jag inte man ska lämna barn å hästar ensamma, man ska våga säga ifrån till barnet, ha bestämmelser om hur man beter sig bland hästar osv.

Är det mycket stoj runt henne varje dag?Alltså alltid massa folk istället för enbart du?
Många hästar störs (inte bara shettisar) av att alltid ha massa folk runt sig.Har man eget stall så är det ju enklare att begränsa besökare en tid än om man hyr in.
Lägger hon öronen när du närmar dig hagen eller rättare sagt när du kommit fram till henne och du hälsar på henne så är det ju tecken på att hon inte accepterar situationen.
Gå hellre in i hagen direkt och sätt dig på huk eller ialla fall gör dig mindre.Titta inte henne i ögonen utan möt henne med sänkt huvud och nersjunkna axlar.Mao avslappnad kroppshållning.Accepterar hon då att du med framsträckt hand låter sig hälsas på så är det ju bra, ge henne beröm och sen knäpp grimskaft i grimman.Istället för att hälsa, driva, ta henne.
Stoet verkar ha en dålig erfarenhet av barn och infångandet i hagen så det gäller ju att börja om från början och verkligen visa att det inte är obehagligt eller att det är oacceptabelt att visa sig vara så "full i :devil: " när det är något.

Det är så sant som du skriver.
Många barn är lite rädda att bli bitna och nyper till hästen ganska snabbt i huvudet om hästen så bara vill röra på huvet och titta.
Vi köpte en shettis för ett par år sen. Problemet var just att så fort man kom med handen mot huvudet så bet hon.

Vi ville självklart bryta detta mönster så när hon bet till ignorerade vi henne. På det här sättet fick vi ta många bett och vi fick "bita ihop" rejält så att hennes bett aldrig gav effekt såsom att vi ryggade tillbaka eller fyade ner henne.

Idag är hon helt bitfri och barn kan gulla och gosa med henne. Jag gör också som du, lämnar aldrig en unge ensam med henne och skälen är desamma.

Nä det är inte så mycket folk runtomkring, vi är i princip bara två vuxna som håller hus i stallet, och så är det två tonåringar, men de håller inte på med shettisarna och så är det två barn (stallägarens) men de brukar inte vara i närheten av min häst eftersom hon är lite arg. De går på lösdrift, shettisarna, så de lever mest hästliv. Brukar inte ha henne i stallet så ofta när barnen är där, utan jag passar på när det är lugnt.

Ska se om jag kanske kan luska med förförra ägaren o se vad hon har för erfarenhet av min häst + barn, eftersom hon varnade för den kombinationen.

/ Maris

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar