Arg på banveterinär!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare noppitoppan
  • Startdatum Startdatum
N

noppitoppan

För någon vecka sedan så startade vi hästen igen i ett p21 lopp. Han värmdes upp ridandes på innerbanan, som bandomaren och sekretariat godkände.Han reds ca 15-20min å sedan in i stallet för att selas på. löpet öppnades väldigt fort för ett p21 lopp, 1.14, vår häst är inte någon startsnabb häst utan tar galopp å hamnar sist eller näst sist av 15 hästar, han kommer ikapp å slutar på 8:e plats, vilket vi var nöjda med. ok inte att han tog galopp men att han kämpade på trots starten. kusken som kört tidigare var även han nöjd förutom galoppen,

allt är frid å fröjd å vi planerar för nästa start, då dimper det ner i brevlådan, brev från stc, hästen har fått statförbud för att han skulle vara i i "ej tävlingsmässigtskick". Mamma å vi andra blir väldigt förvånade, han är i bra hull, fint musklad å har gått provlopp hela sommaren. hon ringer kusken som blir väldigt upprörd ( han hetsar inte upp sig i onödan), ringer även han som kör provloppen å snabbjobben å även han blir förvånad.

sedan ringer mamma veterinären och frågar vad han menar med ej tävlingsmässigt skick. Först säger han att hästen såg ointreserad ut, mamma beskriver loppet för honom. sedan ändrar han sig å säger att han reagerade på att vi värmde hästen ridandes så länge på innerbanan å fattade misstanke om att något inte stod rätt till. sedan visade sig att han hade en ca 1år gammal anmärkning på att hästen skulle visat oren gång på ett lopp, som vi inte fått rapportering på. mamma frågar igen om det var något fel på hästen, hälta, dåligt hull/musklad eller något annat. Nej jag kan inte säga att det var något fel på honom, säger han då. sedan tillägger han att vi i framtiden borde tala om för banvet. när vi startar att vi kommer värma ridandes.

vi ringer till stc´s vetrinär som tyckte att det hela lät mycket tråkigt men att det var ju bara att bita i det sura äpplet och att det var ju bra av banvet. att erkänna att han gjort en missbedömning. men han kan inget göra utan det är bara att göra en besikting.

Idag tog vi hästen till banan och han gick igenom utan anmärkning. så det blev en dyr dag pga en vet. tyckte att vi värmde ridandes så länge (vilket jag inte tycker är länge m 20min). han har ju själv sagt att hästen inte visade hälta eller dyl. därimot är det skönt att ha detta gjort så att man har ett friskhetsintyg.

vad jag reagerar på är att:

du kan ha en anmärkning på din häst utan att veta om det.
att en vet. kan ge startförbud på så lösa grunder.
att man ska enligt denna vet. behöva tala om för banvet. om du tänker värma hästen ridandes.

oj, vad långt det blev, men jag är verkligen irriterad på denna veterinär. vill även kolla om det är fler som har råkat ut för denna orättvisa bedömning, tror ju inte att proffstränarna får startförbud på så här lösa grunder.

Sv: Arg på banveterinär!

noppitoppan skrev:
du kan ha en anmärkning på din häst utan att veta om det.

Tråkigt att det blev så men det enda jag kan säga om det jag citerat är att i TR står att det är tränarens skyldighet att ta rätt på ev. rapporteringar eller andra anmärkningar efter loppet.

Om jag förstod det rätt så var det inte en rapportering eller startförbud noppitoppan menade utan att det kan finns en notering i banveterinärdatan om ens häst utan att man får reda på det om man inte frågar. Hästens tränare har rätt att få se vad som står där, tror jag iallfall.

förlåt en nybörjare; varför måste man meddela banvet att man ska värma hästen ridande??? är det ett bevis för att hästen mår dåligt? jag fattar ingenting?

babsan skrev:
förlåt en nybörjare; varför måste man meddela banvet att man ska värma hästen ridande??? är det ett bevis för att hästen mår dåligt? jag fattar ingenting?

Vad menar du? Har jag uttalat mig om det? Jag gjorde bara ett förtydligande om att banveterinärerna har ytterligare info om de startande hästarna, utöver tidigare eventuella rapporteringar och startförbud...

nä, det är jag som inte har förstått riktigt hur det funkar med svaren osv. jag tog helt enkelt och svarade på det senaste inlägget (om du förstår hur jag menar) fast det egentligen var noppitoppans veterinärs påstående om att hästen verkade dålig eftersom den blev uppvärmd ridandes!!
ber om ursäkt!
men som sagt, jag förstår fortfarande inte hur en vet kan påstå att hästen ser dålig ut därför att den rids!! stackars alla dressyr- och hopphästar.

Man trycker på svarsknappen i nedre högra hörnet på det inlägg man vill svara på. :)

jo, jag vet nog det egentligen men orkade inte scrolla tillbaka "hela" vägen upp.
:) man är ju lite lat av sig :)

har inte varit inne här på ett tag. alltså denna veterinär ansåg att när vi nästa gång skulle värma ridandes skulle vi medela banveterinären på gällande bana för det tillhör inte vanligheterna att man rider fram inför ett lopp. så att det inte blir så här igen. och vi fattade ingenting av detta heller.

ok, det visste inte jag. så man ska alltså efter varje lopp ringa till stc (?) å fråga om hästen har fått en anmärkning? även om hästen gått kanon bra? menar inget illa till dig..

Fast det är väl så att man inte rider värmningen på banan( nu i o m monten blir det väl mera)
Men en normal banvet tar ju kontakt med kusk o tränare om han tycker att hästen beter sig underligt.....och har man en bra förklaring så är det oftast inget startförbud.

både bandomren och sekreteriatet sa till tjejen som red att det var bäst lämpat att rida fram på innerbanan och de talade även om för henne hur hon skulle bete sig, så då tänker man ju inte på att gå till banvet å säga till honom.

sedan förstår jag inte varför man ska behöva ha en bra förklaring till varför man rider när hästen ser helt ok ut. veterinären sa ju att han inte kunde se något fel på hästen.

Nej, det är klart, men banvet skall ju normalt ta kontakt med tränaren om h*n sätter startförbud på den, efter loppet...Hade h*n gjort det så hade ni ju kunnat förklara, eller h*n kunnat förklara VARFÖR hästen fick startförbud.....jag har också ridvärmt hästar, men då på nån skogsslinga....
H*n kanske inte visste vad h*n pratade om :angel:

Jag fick starförbud på en märr som stannade 500 kvar....banvet kom ner efter loppet och undrade om jag hade nån förklaring till varför.....det hade jag , men jag var så arg så jag var helt vansinnig så jag orkade inte förklara :crazy: Men hade jag gjort det så hade jag säkert inte fått startförbudet.....

Min häst skulle vara med i ett lärlingslopp, lopp 1.....jag bad killen att köra till med henne ifrån start för hon var ganska så skev fram, så han skulle känna på henne , då sitter fanskapet och kör 16 !!!!! 1600 meter!!!! hästen hade dryga 100 000 på sig :crazy: till saken hör också att vi värmde nära start....så när han kom av banan så sa dom 3 minuter kvar till defilering......bara att vända vojlocken.....i loppet så fick hon dödens och i 16 tempo hela vägen...500 kvar vart hon trött(konstigt) och dom vann på 16,2 full väg......kusken kommer ner och säger: Det måste vara nåt fel på hästen....fy fan var arg jag var......direkt efter kommer banvet ner och säger samma sak.......

vi har ridvärmt vår häst ett flertal gånger, oxå på någon skogsslinga eller runt hagarna på åby, men nu var de uppe på ny bana för oss( har varit där förut men inte ridit fram) å tjejen gick för att fråga vart det var lämpligt att värma ridandes.

ja ja nu har vi ju ett friskhetsintyg på honom. men ändå tycker att hela historien är tråkig. och vår häst stannade inte utan han sprang på ända till mål. han är svår i starten å galopperar gärna, tyvärr.

men en liten tanke då, angående det här med ej i tävlingsmässigt skick som man kan få startförbud på, då borde väl alla hästar som inte får placering få detta på sig? rent teoretiskt, asså för de hänger ju inte med. om man ska resonera så här som denna banveterinär.

sedan så sa banvet att han hade letat efter mamma, men då hon och skötaren hade varit i stallet ca 1.5h efter loppet utan att ha sett honom så har han ju knappast varit där. hästen strechas efter varje pass oavsett vanlig träning elller tävling, sen ska han ju duschas osv. sedan när hästen var klar så stod de kvar å pratade med en kille som bor in närheten av oss en bra stund efter att de var klara med vår häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Trav Min älskade lilla kokohäst har kommit på att man ska galoppera i starten nu för tiden .. innan ni säger de ena å de andra så; -...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: Alfred
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 341
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama