Arg och mycket, mycket lessen...

B

belzebub

Har i natt vridit och vänt på mig och knappt sovit någonting alls. Det har uppkommit ett problem som jag känner mig osäker på om jag kommer att kunna lösa...

För nästan en månad sedan startade vi apellen i spår för första gången, det gick verkligen superbra och vi blev godkända med råge och hade det inte varit en strulig platsliggning hade vi varit uppflyttade. Såhär i efterhand ångrar jag dock att vi öht åkte på den tävlingen, för den har gett med sig stora problem.

Platsliggningen var väldigt strulig (som det tydligen brukar vara i akl och lkl1...). Hunden närmast min hund gick upp efter ca halva tiden och drog med sig ytterligare en hund, dessa gick ihop och gruffade. Då hade 2,5 minuter gått och min hund ställde sig upp samtidigt som den fjärde hunden gick fram till min hund. Resultatet blev att min och den sista hunden fick lägga om. Nu var min hund riktigt orolig, hon låg och skällde och pep nästan hela tiden, men låg kvar tiden ut.

Tyvärr har detta satt spår i själen på min hund, hon som tidigare varit stensäker på platsliggning vill inte att jag lämnar henne och kliver då gärna upp och kommer efter mig. Jag har arbetat stenhårt i 3v tid med detta, dagligen, och trodde att hon hade blivit säkrare - men igår klev hon upp igen... Jag blev så fruktansvärt lessen och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till eller hur jag ska lyckas lösa problemet. Samtidigt blir jag så oerhört förbannad på de medtävlande som startade trots att de inte hade en säker platsliggning (den första hunden satte sig upp efter 30 sek...), det kan ju bevisligen förstöra så oerhört för andra :(

Sv: Arg och mycket, mycket lessen...

Jag har aldrig tävlat... Men för mig låter det konstigt om en platsliggning ska vara så bräcklig?
Min hund, och vi tävlar inte som sagt utan tränar lydnad på hobbynivå, har jag tränar succesivt med störningar, och han är i det närmaste stensäker. Just på grund av störningsträningen, där vi tränar med massor olika störningar - hundar som kliver upp, bollar flyger förbi, människor och hundar passerar framför näsan, godisar tappas framför näsan, det tjoas och tjimmas osv. Därför låter det för mig som att din hund är svag på platsliggningsmomentet? :confused:

Jo, en platsliggning kan vara lite läskig. Matte lämnar med okända hundar, några gruffar, någon springer fram till hunden osv.

När vi började med platsliggning på klubben var tränarna mycket noga med att allt skulle gå lugnt till. Ställer sig hunden får man inte bli arg osv.

Min tränares hund har varit stupsäker på platsliggningen, sedan hände något och nu är den inte så säker något mer.

Hur tränar du platsliggningen hemma?

Lägg ner henne ofta. Gå inte långt bort, en koppellängd räcker. Lägg ner henne hemma, i trädgården, i köket, på promenader osv.

Gå tillbaka ofta och beröm, klappa om och gå ut igen. Det kanske tar ett tag att få tillbaka säkerheten men jag tror att det kommer.

Nu är jag ju en novis vad gäller lydnad, vi ska starta våran första Lkl1 om en månad. Så det kan ju hända att jag har helt fel. Men det är min spontana tanke ang platsliggningen.

Lycka till!

Jo, så här är det ju i apellklass. Men ha lite överseende med dina medtävlande - det är trots allt ofta nybörjare i tävlingssammanhang. Och för din del är det bara att fortsätta träna. Ett sådant här misslyckande bör inte ha raserat grunden. Fortsätt träna så kommer hon med tiden att bli just stensäker.

Backa lite i träningen och starta om med korta avstånd/tider. Ge inte upp!

Hon VAR säker innan detta hände, vi HAR tränat med störningar, helikoptrar som kom på inflyning 50m ovanför henne, barn som springer och leker omkring, hundar som går förbi, kan lägga henne på planen medan andra tränar, osv osv osv. Tyvärr är vissa hundar känsligare än andra, och hon är tydligen den typen. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag aldrig lagt henne, men samtidigt är det inte så lätt att veta innan vilka hundar man lägger med heller, om de inte är "klara"...

Det är precis så vi tränar, det är inga problem. Problemen kommer först när hon ligger i grupp med okända hundar, då blir hon osäker och vill inte ligga kvar. Ligger hon kvar när jag lämnar henne ligger hon tiden ut, men är hon orolig så följer hon efter mig när jag lämnar henne. Hon vet att hon har gjort fel, man ser på henne att hon skäms. Hon går ett par meter och stannar sedan där och brukar oftast sätta sig ner.

Det konstiga är dock att ibland går det jättebra och är inga som helst problem, medan andra gånger (som igår) då hon helt sonika kliver upp vilket hon inte har gjort under 2v tid. Jag har analyserat mig själv för att se om jag gör något annorlunda, men jag har inte kunnat komma på någonting alls...

Okej.

Prova att stå kvar vid henne under platsliggningen med andra. Beröm henne osv. Gör så några gånger så att hon känner sig säker. Prova sedan att bara ta ett par steg från henne osv. Utöka långsamt.

Försök att slappna av, hon kommer att ligga bra igen. Men om hon känner att du är lite osäker på ifall hon kommer att ligga kvar så blir hon kanske osäker själv.

Lycka till!

Ge henne tid! Hon måste få smälta det och få distans. Ta en paus från platsliggningen ett par veckor. Sen börjar du lite snyggt igen. Nu är det iaf lågsäsong ett tag så du får satsa på appellen igen till våren. Börja kör in kryp och annat till lägre som tar tid så är ni startklara för det efter karensen. Så träna allt utom platsen närmate tiden. Många saker löser sig av antiträning.

när jag tränade platsliggande tränade jag mycket längre stunder är det som gällde vid tävling ibland upp till 30 minuter.
Hunden blev mycket avslappnad av detta, givetvis under en längre period med längre och längre tider samt mycket beröm.
elis

håller med tippan. lägg ner allt vad platsliggning heter minst ett par veckor. att skylla på de medtävlande gör ingen nytta, de kanske ligger jättebra på hemmaplan men blir oroliga på en ny plats.

En månad är inte så lång tid.... Själv tävlade jag med min tik när hon var rätt ung och omogen och råkade ut för en obehaglig platsliggning. Det tog säkert närmare ett halvår innan jag var säker på henne igen. Jag lade massor med platsliggning och jag tror även att mycket löste sig av sig självt i och med att hon blev äldre och tryggare "som hund".

Exakt samma sak hände mig och min hund. Hon hade legat på lydnadstävlingar innan, men sedan blev platsliggningen förstörd på apellen. Du har fått många bra tips i tråden, och mina råd är: ta en paus med platsliggningen ett tag. Börja sedan inomhus (t.ex. framför tv:n) och lägg hunden bredvid dig, låt henne ligga långa stunder. Själv brukade jag lägga min hund när jag t.ex. lagade mat. Träna sedan mycket störningar utan andra hundar. När du börjar med andra hundar är ett hett tips att du ser till att de andra förarna stannar kvar bredvid sina hundar i koppel, så att du själv känner dig helt lugn att ingen kommer att kunna störa din hund. När din hund ligger helt tryggt, kan de andra förarna börja med lite störningar, som att gå iväg med sina hundar i koppel. Min hund klarade efter lite drygt ett halvår att även ligga lugnt när jag gick utom synhåll på tävling.

Jag mycket svårt att förstå att det finns förare som låter sina hundar gå iväg från platsen, för mig är det självklart att man omedelbart hämtar in sin hund. Jag har sett tävlingar där en hund under lång tid utmanar en annan utan att någon gör något åt det. :mad: Lite folkvett får man väl ha… Lite OT kanske ;)

man får inte gå och hämta sin hund om den går upp på platsen, i alla fall inte på vanliga lydnadstävlingar. ett hett tips är att träna platsliggnig där andra hundar går förbi och stör, leker med pipbollar etc för att simulera en tävlingssituation där de andra hundarna går upp/andra förare är inte klantiga. en hund som är trygg på platsliggning ska ligga kvar även om det råder fullt kaos bland övriga. detta gäller speciellt känsliga hundar som kan bli "förstörda" av en oroligt platsliggning.

däremot kan man ju ibland önska att TL avbryter lite tidigare, speciellt när det är risk för bråk.

Senast ändrad:

Jag håller också med Tippan och övriga, ta en paus och gör något annat ett slag. När du sen börjar träna platsliggningen igen kanske du kan fråga instruktörerna på din klubb om du kan få hoppa in i deras kurser och bara vara med på platsliggningen? Så får du träningen i grupp, med varierande hundar.

Sen får man inte glömma bort att träna "vanlig" platsliggning också! Jag har en "bekant" vars hund alltid reser sigpå tävling. På träning står hon på huvudet, de kliver över honom och varvar runt runt med andra hundar. Sen på tävling så STÅR bara matte där och inga hundar kutar över honom. Gissa om att han kliver upp. Jag tycker nästa synd om dem men...

o ja! absolut! det där med att det inte händer något alls kan vara en störning i sig.

Fy vilken lyx det är att ha en hund man inte behöver bekymra sig om :) Det är därför jag aldrig kommer igång med den yngre. Jag orkar inte ta tag i det och så all nervositet igen. Då kommer jag att stå bakom bilen och kräkas igen typ. Med den äldre är jag inte ens nervös. Jag vet att hon fixar i princip allt. Dock har hon två gånger satt sig upp och kliat sig och så lagt sig igen. Men det är ett par år sedan det hände sist. En gång så kröp en rotweilerhane mot henne och började uppvakta henne. DÅ var jag lite orolig. Hon har rätt så stor integritet vad gällande uppvkatande hanar...

mina största farhågor med loke var att han skulle gå upp och få med sig resten av hundarna på ett riktigt rejs runt hela planen. det har han inte gjort ännu. men han har sprungit fram till en annan förare när vi var på väg tillbaka och på sista tävlingen satte han sig upp, kliade sig och gick sedan och pinkade lite i skogen bakom. han verkade inte ha en aaaning om att det var platsliggnig ;). första gången jag tävlade med M var jag livrädd för att hon skulle äta upp alla andra hundarna. men hon ligger där hon ligger. finns inte en chans att hon rör en fena.

Nej jag tror faktiskt att det är så... Att de faktiskt inte vet riktigt vad man håller på med när de gör så där :D Men men. Övning ger färdighet. Mycket kan man ju heller inte träna fram utan det är tid och rutin som behövs. Det går inte att komprimera hur mycket som helst. Mycket ger sig med bara tid också. Man kanske skulle ut och ge lite tid till den yngre hunden också :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 364
Senast: lady_vip
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama