Arg när man lägger på täcket...

ylvalill

Trådstartare
Min häst har lagt sig till med en otrevlig ovana i form av att han blir arg och irriterad när man ska lägga på honom täcket. Han slår med huvudet och med svansen och visar mer än tydligt att detta vill han INTE vara med om. Även då man ska knäppa bogspännena surar han och står och nafsar i luften (han nafsar inte efter mig utan bara i luften för att markera hur otrevligt han tycker det är). När täcket väl är på plats är det inga problem att knäppa gjordar och bensnören, det har han absolut inget emot. Han varkar inte heller ha nåt emot att ha täcke på sig, det är bara själva påläggandet och knäppandet av bogspännen som han inte gillar.

Varför gör han på detta viset? Han är inte kittlig, är aldrig sur annars, älskar att bli ompysslad osv. Han började ganska plötsligt med detta och vad jag vet (bara jag och mina medryttare som byter täcken på honom...) så har inget speciellt inträffat då han har fått täcke på sig.

Nån som har en förklaring till varför han gör så här och som har tips på hur jag kan hjälpa honom att komma över detta?
 
Min är exakt lika dan men kan tom bita till i min arm när man spänner framtill, så man får se upp.
Jag tror helt enkelt att dom inte gillar att ha täcke på sig o just framtill kan det lätt bli skav o det är ju inte vidare skönt.
 
Sålänge han inte gör mer än att slåmed huvudet och svansen såär det väl bara att ignorera honom! Det går ju bra att knäppagjordar osv sen.....
 
Min lilla häst beter sig på exakt samma sätt. Jag vet att hon inte gillar täcket men hon fryser verkligen utan täcke tyvärr.
 
så var min oxå när han kom,men efter en rejäll smäll där han högg mamma i ryggrn står han numera så snällt och ser enbart intreserad och glad
 
min gjorde så förr,men efter att han fick en rejäll smäll efter att ha huggit mamma i ryggen står numera som ljus..
 
Det första jag tänkte på när din häst visar irritation för att få på sig täcket kan ju vara att han helt enkelt inte tycker att han får plats och tillräckligt med utrymme under täcket...Har nämligen varit med om samma sak i förra stallet där en häst blev "galen" när täcket skulle på... hästen hade strl. 145 på täcket men när han fick ett nytt täcke med strl. 155 så försvann dessa tendenser. Blev from som ett lamm som han alltid annars var. Bara en tanke :)
 
Att bli arg på honom har jag testat, det löser problemet för stunden, men nästa gång jag kommer med täcket är det samma visa igen så det är ingen långsiktig lösning...

Att ignorera hans beteende har jag försökt men jag tycker det blir värre och värre så jag vill gärna hitta en lösning på hur han ska vänja sig av med beteendet...
 
tycker det är konstigt att folk skriver att man ska ignorera hästens beteende :confused:, hästen talar ju om att det är något den inte tycker om :devil:, att hästen blir sur när mna lägger på täcke behöver ju inte vara lydnadsrelaterat.
 
Kolla övrig utrustning är mitt tips, hur ligger sadeln t.ex. Jag har en häst som gör likadant. Jag fick honom i somras och när första täcket skulle på i höstas var han helt omöjlig och verkade faktiskt lite rädd men jag vet att han har haft täcke på sig tidigare. Denna häst har även sadeltvång och han var hemsk att sadla i början men efter att noga sett till att sadeln verkligen passar har detta beteende nästan försvunnit.

Hos förra ägaren gick han länge med en alldeles för trång sadel och för att den inte skulle glida bakåt satte man fast en brösta också. Bröstan drog och spände mot bogen och den trånga sadeln klämde om manken. Denna missanpassade sadel och brösta har gjort att min häst är väldigt känslig runt manken och bogen och därför är han också misstänksam mot täcken. Har nu efter många om och men hittat ett täcke som hästen accepterar utan sura miner.
 
Mitt lilla sto är både känslig och kittlig, så hon surar när täcke ska på och av. Hon får väl ruska på huvudet och så om hon vill, hon är änglasnäll(och det är inte bara som jag säger..) så hon skulle aldrig göra något. Hennes täcken passar.

Jag tror att det beror på att det kittlas när man drar täcket mothårs t.ex.. Ser inget större problem med det.
 
Jag har visserligen en sadel som är "sådär" bra. (Hästen har varit konvalecent till och från länge så hans rygg ser inte riktigt ut som tidigare... En ny sadel kommer dock inhandlas innan igångsättning blir aktuellt igen) Har dock svårt att tänka mig att protesterna mot täcket beror på sadeln för han har aldrig protesterat mot att bli sadlad, det tycker han är helt okej :confused:

Jag tycker att täcket han har i normala fall ligger väldigt bra på honom, det bör inte strama eller vara obehagligt på något vis. Möjligtvis är det täcke som jag använder i reserv (används kanske nån gång i månaden när jag måste tvätta det vanliga) lite sämre i passformen.

Tycker dock att det är lite förvirrande att han bara är arg när jag kommer med täcket, lägger det på honom samt knäpper bogspännena, sedan är det inga problem alls :confused:
 
Gör han så varje gång du ska lägga på täcket? Min häst är nämligen väldigt otålig när det gäller att få komma ut i hagen och blir irriterad på täcket därför att det är ytterligare ett moment som står mellan henne och hagen. Hon står också och skakar med huvudet, vilket jag tycker är allvarligt då hon många gånger nockat mig och jag har blåmärken på överarmarna från hennes ganascher. Hon får inte göra så. Jag har försökt snabba mig så mycket det bara går med täcket och nu har jag fått in rutinen så nu går det på två röda och vi hinner inte bli osams innan vi kan gå ut.

Lollo
 
Han kanske inte gillar täcket, passar det bra? Han kanske svettas under, det är inte naturligt för hästar att ha täcke. Och att ignorera hans protester är respektlöst, så vill ingen bli behandlad. :smirk:
 
Ja, han gör så varje gång. Och när täcket väl är på står han hur lugnt och snällt som helst och har inte bråttom nånstans så det känns inte som om han har bråttom ut...

Det är säkert så att han inte gillar att ha täcke på sig, men vad kan man göra åt det? Jag har tyvärr inte möjlighet att låta honom gå utan täcke :crazy:
 
Ganska vanligt...
jag har fått bra resultat genom att alltid lägga tacket på halsen först och sen spänna bogspännena innan jag drar täcket bakåt... :rofl:
 
Min häst brukar demonstrativt ta tag i täcket och dra av det på andra sidan när jag slänger på det.

Det är främst bogspännena som irriterar, för att de förhindrar rörligheten och skaver litegrann oavsett vad man gör.
 
Min häst är likadan. Jag har också försökt bli jättearg (hjälper för stunden) eller nonchalera (det blir värre). Med mycket tålamod tycker jag nu att hon börjar lugna sig. Jag tar det lugnt, förbereder henne, säger till lugnt och bestämt samt har armbågen beredd om hon gör något dumt. Hennes utfall har nu blivit mindre och mindre och hon slutar snabbare med dem. Ibland är det nästan som om hon kommer på sig själv med att "sådär skulle jag ju inte göra".
 
Så gör min häst oxå och jag passar på att lägga på det när hon äter då bryr hon sig inte.
Annars så får hon stå där och tjura, jag har försökt med det mesta men hon är likadan jämt så jag bryr mig inte, hon är snäll övrigt så vad gör det att hon är tjurig i 1 min :D
 

Liknande trådar

J
Träning Har en 13-årig d-ponny kille som jag och mamma haft i snart 1,5 år. Han är mkt trevlig och social men har börjat bita rätt mkt nu...
Svar
8
· Visningar
2 140
Senast: CowboyDreams
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Hannah0407
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 511
Senast: Enya
·
N
Träning Jag har efter en lång och jobbig tid bestämt mig för att "börja om" med allt vad hästhantering innebär inne i stallet. Men nu vill jag...
Svar
13
· Visningar
977
Senast: Mini_o_góffi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp