För några år sedan hade jag samma problem med min häst. Jag funderade och testade och frågade och fick inga bra svar. Hon började ganska plötsligt bli irriterad när man lade på täcke eller sadel (men inte när man spände gjordar och spännen, utan i det moment när något landade på hennes rygg), och började även gå sämre vid nedsittning och slutade bjuda på hinder. Veterinär kollade igenom henne vid flera tillfällen, och koncentrerade sig på rörelseapparaten, om hon hade ont i ryggen tex. Inga fel hittades. Till slut kändes det ohållbart att fortsätta rida henne, och jag bestämde mig för att ge henne ett sabbatsår från ridningen och betäcka henne. Efter vi hämtat henne hos hingsten så hittade vi henne liggande i hagen med värsta koliken. Snabbt in till djursjukhuset där man hade beredskap för buköppning i nästan 3 dygn! Som tur var blev hon bättre utan operation, och när hon återhämtat sig var det som att få tillbaka sin glada pigga hoppvilliga häst! Vad hade då hänt? Jo, på det stall jag stod fodrades hästarna ute i sin extremt leriga hage med hö varje dag, och efter ca 2 års ätande av det leriga höet hade min häst helt enkelt magen full med lera. Detta hade ju byggts upp under lång tid, och åtföljts av hela tiden ökande symtom på obehag och smärta, som ingen hade lyckats tolka. Numera får mina hästar bara mat på hårdgjord mark!!!!!!!
Så när man har uteslutit de mest uppenbara problemen så kan svaret vara ganska långsökt.