Arg när man lägger på täcket...

Min pålla gör också lika dant. Fast hon surar inte utan slänger bara med huvet. Hon har en stort och rymmligt täcke och det är inget fel på sadeln. Eftersom det inte stör så mycket så gör det ingenting. Ibland när hon blir för ivrik får hon bara en liten dunk så e de bra. :smirk:
 
Täcket kanske inte ligger riktigt bra(tycker hästen). När han väl har det på finns det ju inte mycket han kan göra... men när du lägger på det så visar han uppenbarligen tydligt att han inte vill ha det.
Om inte täcket ligger bra så kan det "trycka" på nerver och muskler...
 
Verkar som om många känner igen problemet men inte så många har kommit på nån lösning på det... :confused:
 
"Sålänge han inte gör mer än att slåmed huvudet och svansen såär det väl bara att ignorera honom!"
- Vadå bara ignorera? :confused: Ska man ignorera att hästen inte mår bra? Ovanor är inget som kommer utan orsak! :mad:
 
Så gör min pålla också men det är endast på morgnarna då hon vill ut i hagen och äta hö.
Har man varit och ridit och hon ska ut i hagen igen senare på dagen eller kvällen är det inga problem.
 
Svar och lösningar

Du har flera svar och även flera lösningar.

Hästen gillar tydligen inte att få på sig täcket.

Ta reda på varför och lös problemet.
 
Re: Svar och lösningar

Ta reda på varför han inte tycker om att ha täcke är ju precis vad jag försöker göra genom den här tråden. Tro inte att jag inte har funderat och funderat på vad det är som är fel... :confused:

Javisst, jag har fått jättemånga svar och det är jag mycket tacksam för. Det som i det stora hela har framkommit är ju dock bara att hästen inte gillar att ha täcke på sig (och det visste jag ju faktiskt redan, är inte helt korkad... :smirk:)

Problemet är ju bara att han protesterar oavsett vad det är för täcke han får på sig (har köpt många nya vid det här laget och alltid varit noga med att kontrollera att de verkar passa, har inte råd att köpa hur många täcken som helst för att testa...) och han kan inte gå utan så jag måste hitta ett sätt att få honom att acceptera att ha täcke på sig.
 
hehe min är likadan fast man får se upp lite för det händer att hon hugger tag i en själv ibland :crazy:
Fast tyvärr så är hon tjurig å hugger även när man leder,spänner sadelgjorden,stör henne i boxen,skänklar,galopperar,rättar till täcket vet inte vad det är med henne.En riktig pissmärr är hon.
 
Re: Svar och lösningar

OK.
Nejdå, inte tror jag du är korkad. :)
Någon lösning har jag inte till att få din häst
att acceptera täcket.
Jag har själv aldrig varit med om det. :)
Iofs så har jag mest hållt på med hästar som nästan
alltid gått utan täcke.

Håröm?
 
Ifall du testat med ett täcke som sitter ledigt, typ Horsewares Wug variant, så skulle jag kolla ifall han är öm i musklerna runt bogarna.
 
Har horsewares wug täcken, de täckena är de enda som jag tycker passar honom... :D

Att kolla musklerna runt bogen är faktiskt inte nån dum idé. Det kanske jag borde göra :idea: Han har ju haft kotledsinflammationer och en massa besvär så jag har ganska länge misstänkt (hittills inte fått nåt bekräftat) att han har problem nånstans i kroppen. Har dock inte tänkt på bogen så mycket utan mest korset/länden och jag har inte alls kopplat ihop det med irritationen över täcket men det kanske jag borde ha gjort... Har tänkt boka tid med en equiterapeut av denna anledning, kanske är detta lösningen på täckesproblemet... :confused:

Tack för tipset!
 
Du tror inte det kan vara så att hästen har fått en stöt av täcket någon gång?
Du skrev ju att det började ganska plötsligt.
Är själv väldigt "elektrisk" nu när det är kallt,och får ofta stötar när jag rör vid hästarna.

Jag undviker detta bäst genom att försöka ha så mycket kläder i ull och bomull som möjligt.

/Anette
 
Ifall han har problem som kommer ifrån bakkärran så brukar det ibland vara så att som skickar över vikten på framdelen, eller tvärt om.
Så det kan vara en god idé att kolla honom. :)
 
För några år sedan hade jag samma problem med min häst. Jag funderade och testade och frågade och fick inga bra svar. Hon började ganska plötsligt bli irriterad när man lade på täcke eller sadel (men inte när man spände gjordar och spännen, utan i det moment när något landade på hennes rygg), och började även gå sämre vid nedsittning och slutade bjuda på hinder. Veterinär kollade igenom henne vid flera tillfällen, och koncentrerade sig på rörelseapparaten, om hon hade ont i ryggen tex. Inga fel hittades. Till slut kändes det ohållbart att fortsätta rida henne, och jag bestämde mig för att ge henne ett sabbatsår från ridningen och betäcka henne. Efter vi hämtat henne hos hingsten så hittade vi henne liggande i hagen med värsta koliken. Snabbt in till djursjukhuset där man hade beredskap för buköppning i nästan 3 dygn! Som tur var blev hon bättre utan operation, och när hon återhämtat sig var det som att få tillbaka sin glada pigga hoppvilliga häst! Vad hade då hänt? Jo, på det stall jag stod fodrades hästarna ute i sin extremt leriga hage med hö varje dag, och efter ca 2 års ätande av det leriga höet hade min häst helt enkelt magen full med lera. Detta hade ju byggts upp under lång tid, och åtföljts av hela tiden ökande symtom på obehag och smärta, som ingen hade lyckats tolka. Numera får mina hästar bara mat på hårdgjord mark!!!!!!!
Så när man har uteslutit de mest uppenbara problemen så kan svaret vara ganska långsökt.
 

Liknande trådar

J
Träning Har en 13-årig d-ponny kille som jag och mamma haft i snart 1,5 år. Han är mkt trevlig och social men har börjat bita rätt mkt nu...
Svar
8
· Visningar
2 140
Senast: CowboyDreams
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Hannah0407
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 511
Senast: Enya
·
N
Träning Jag har efter en lång och jobbig tid bestämt mig för att "börja om" med allt vad hästhantering innebär inne i stallet. Men nu vill jag...
Svar
13
· Visningar
977
Senast: Mini_o_góffi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp