T

Tispe

Om det står en häst på en ridskola som är ökänd för att bitas och sparkas så vad tänker ni då? Om anledningen? Att den inte trivs? Blir felbemött? Eller är en feluppfostrad?
På vilket vis tror ni att man kunde hjälpa denna häst att trivas bättre? Jag är öppen för alla förslag men skriv gärna före tipset vad som motiverar er att utgår ni då från att hästen vantrivs eller att den är ouppfostrad?

Sv: Arg häst

Det beror väl lite på, var hästen så när den kom eller har den blivit så med tiden? Kan ta tre hästar på min ridskola som exempel som båda kan vara lite tjuriga/arga. Den första, ett sto som var aggressiv redan när hon kom ser sur ut så fort man närmar sig och har bitit många rätt så hårt. Hon är väldigt osäker på folk och blir ännu argare om man skäller på henne eller är hård mot henne. Så med henne funkar det bara att vara tålmodig och lugn, vilket hennes skötare är alldeles underbar på :love: Så min gissning med henne är att hon blir (och blev framförallt innan hon kom) fel bemött.

Den andra hästen var jättesnäll när han kom och blev därför väldigt poppis bland alla ungar som sprang inne i hans spilta stup i kvarten. Han var ju först väldigt förtjust i uppmärksamheten men upptäckte tillslut att han aldrig fick vara ifred. Så numera är han tyvärr ofta lite sur o grinig och kan behöva en skarp tillsägelse för att skärpa sig. Han fungerar alldeles utmärkt tillsammans med vuxna och äldre tonåringar, men krånglar ofta med de yngre. Han trivs alltså inte så bra med barn.

Som tredje exempel kan jag ta min egen sköthäst som är rätt ouppfostrad och därför också blir fel bemött. Han kan få för sig att springa före när han ska ledas och knuffa upp en mot boxväggen. Han har inte heller så mycket hyfs när han ska göras i ordning, står inte still när han ska borstas o ser då väldigt sur ut, tycker inte om att få hovarna kratsade/verkade/skodda. Lägg till att han har långa bakben som han gärna gör höga, viga kosparkar med :crazy: . Så han behöver ju fostras men inte genom hårda slag ock ryck i kedjegrimskaftet :cry: Han blir precis som häst nr 1 skärrad av skrik och bråk men behöver tydliga gränser och konsekvent behandling.

Hoppas det var nån typ av svar på din fråga!

Oftast brukar det nog bero på att dom inte trivs med ridskole livet.Har själv köpt en pålle från ridskola som hade ryktet att vara totallt livsfarlig och ohanterbar,men han blev världens snällaste och mysigaste häst (men det tog ca 1/2 år innan det gick att hoppa upp utan att han försökte bita eller sparkas).

Jag tänker att det är fel häst för det stället. Oavsett om det är en dålig vana eller ej så ser jag inte att en ridskola är rätt ställe för att ta tag i det. Många ridskolor har inte resurser att ha en häst som bara sköts och rids av en och samma personer, och det brukar vara vad dessa hästar behöver.
Hästen kanske bara vantrivs - byt hem. Hästen kanske är känslig för att hanteras av många olika samt inte gillar stimmighet i stallet - byt ställe.

Oftast brukar det nog bero på att dom inte trivs med ridskole livet.Har själv köpt en pålle från ridskola som hade ryktet att vara totallt livsfarlig och ohanterbar,men han blev världens snällaste och mysigaste häst (men det tog ca 1/2 år innan det gick att hoppa upp utan att han försökte bita eller sparkas).
Jag håller absolut med! Hästar som konstant har öronen slickade bakåt, trycker upp folk i väggarna mm. Kort och gott hästar som ridskoleeleverna blir rädda för ska inte vara ridskolehästar. Det ska till en mycket tolerant häst för att klara av att vara ridskolehäst, och det är långt ifrån alla hästar som fixar det.

När jag var liten (alltså för sådär 30 år sedan) så red jag på en ridskola. Där fanns en ponny som bet alla han kom åt och sparkar förekom också. Ponnyn var en mycket bra ridhäst och av den anledningen såg man inte problemet antar jag. På sommaren var denna ponny sällskapshäst åt en privatägd ponny som stod på samma stall. Under denna period var ponnyn (enligt privat-ponny-ryttaren) en ängel att sköta och rida. Av den bitande sparkande "galna" hästen fanns inte en skymt.

Idag när jag tänker tillbaka på denna ponny så får jag en klump i magen. Denna ponny skulle definitivt inte vara på en ridskola. Han hade gjort sig mycket mer rättvisa som privathäst.

Om det står en häst på en ridskola som är ökänd för att bitas och sparkas så vad tänker ni då? Om anledningen? Att den inte trivs? Blir felbemött? Eller är en feluppfostrad?
På vilket vis tror ni att man kunde hjälpa denna häst att trivas bättre? Jag är öppen för alla förslag men skriv gärna före tipset vad som motiverar er att utgår ni då från att hästen vantrivs eller att den är ouppfostrad?

Jag tror att många hästar som idag finns på olika ridskolor över landet helt enkelt inte trivs i själva miljön.... det är många personer som hanterar dom vilket leder till okonsekvens, alla gör olika hur man än vrider på steken, flera ryttare under en hel dag som sitter å nöter, stöter och blöter samma sak, det är obalans både här och där, skänklar som trycks hutt om mutt, slit i munnen, sadla av, sadla på, etc etc...

Vi människor måste lära oss att se vilka individer som pallar ett sånt liv och vilka som inte gör det.... Det bästa enligt mig att göra med en sån pålle är att först kolla så det inte är smärta som orsakar humöret och sedan försöka hitta ett annat mera lämpligt hem....

I dom flesta fall beror det på att dom vantrivs. För mig är en ouppfostrad häst en som gärna kliver på en och inte flyttar sig när jag vill osv, kort sagt respektlös mot människan. En häst som bitts och sparkas har jag svårt att tänka mig att det endast beror på ouppfostran utan har även mkt med miljön att göra.
Nu tänker jag mig en häst som inte bara varnar utan verkligen bitts och sparkas.

Det är svårt att komma med råd när man inte sett hästen och stallet. Står den i box/spilta? Hur mkt utevistelse har den? Har den sällskap ute? Hur mkt grovfoder får den? Hur många lektioner per dag går den? Hur stort är stallet? Är alla rädda för denna häst och han känner av det?

Jag har träffat en häst i mitt liv (32år) som jag verkligen har varit rädd för. Det var en ridskolehäst som verkligen var elak. Jag gick inte in till han om han stod med rumpan mot en. Kunde jag inte locka han till mig så fick han vara en stund. Han stod i spilta ett tag och faktiskt gick det bra att gå IN till han. UT från spiltan hade man bara tur att man inte blev träffad.
Även fast jag hade han kedjad i stallgången kunde jag inte känna mig säker. När någon skulle gå förbi fick jag hålla fast han för annars bet han den som skulle förbi. Han kunde attackera en om man var i samma hage som han för att hämta en annan häst.
Ja han var en elaking som inte gick att lita på i någon situation. Jo när man väl satt på ryggen hans var det lugnt.
Han hade haft en skada och skulle sättas igång och jag fick den äran så jag var tvungen att hantera denna lilla livsfarliga häst. Det var den värsta perioden i mitt hästliv.

Han blev inte många år på ridskolan då det visade sig att han hade en hjärntumör och fick tas bort tack o lov. Men det förklarade ju hans beteende.

Väldigt få hästar trivs med den stressen som en ridskola är .
Nej släpp ut stackarn därifrån .
Vi köpte en sån livsfarlig häst på en ridskola för 5 år sen ,, han fick gå i hage o vara häst i 6 månader innan vi började om .
Han blev en helt annan häst men han tål fortfarande inte unga tjejer i ridstövlar o hästsvans.

Att den är i en miljö som inte passar den.

Har själv köpt en arg häst från ridskola som nu är hur lugn och go som helst.
Hon är egentligen en ambitiös häst som vill vara till lags men som inte klarade av att olika människor bestraffade och belönade olika beteenden och blev stressad. Nu vet hon sin plats och vad som förväntas av henne och då är hon trygg.

Tröttnat som elevhäst kanske? det är många hästar som trivs med det ett tag med sen blir uttråkade, inte trivs längre, tröttnat helt enkelt då kan dom lägga till sig olater för att visa sitt missnöje. det är iallafall det jag har kommit fram till i 9 av 10 fall av liknande problem vi haft på mitt jobb av arga/istadiga eller hästar som av annan anledning inte längre är trevliga att ha att göra med i elev verksamheten.

vi säljer dom hästarna och köper in nån annan som trivs. Hyggligast mot hästen i fråga och som verksamhet så kan man inte ha sånna hästar, iallafall inte vi som är en mindre och växande, vi är beroende av glada, nöjda och välfungerade hästar.

I min erfarenhet så blir ridskolehästar lätt sådana. Tänk dig själv att det kommer in jätte många människor i din spilta/box om dagen och alla vill klappa dig och borsta dig. Du vill väll vara själv lite? Så märker du att folk är lite rädda för dig, du provar att bitar och då springer den lilla skitungen ut ur din spilta/box. :p Du får en idé :idea: Om du gör den igen så kanske nästa skitunge oxå går ut. Så får du vara ifred? :devil:

Jag utgår vanligen från att hästen inte trivs med ridskolelivet - mycket spring och folk, därav dess beteende och det är inget hästen kan rå för. Ser många som straffar dessa hästar och det tycker jag är helt uppåt väggarna. :cry:

Om jag vore ridskole häst så skulle jag oxå bitas och sparkas!!! Jag tror inte det finns många hästar som trivs på ridskola med alla dess olika personer som ska rida och alla gör olika! Stackars hästar som aldrig får lära känna en person, dom kan juh aldrig få förtroende för en enda person!!

Jag är en sådan person som är emot ridskolor!! Okej med SMÅ ridskolor som kanske har några få lektioner och medlemmar! Tänk vad dom stackars hästar får stå ut med! :(
Inget värdigt hästliv!!!1

Min första tanke är att den inte trivs.
Sen kan det kanske finnas miljoner saker bakom men det brukar oftast vara så att de hästarna tröttnat eller kanske inte klarar av att stå på en ridskola. Det är ju ofta mycket medrtjo och stim och där hästarna kanske inte alltid behandlas på bästa sätt för just den individen. Jag tycker att om en ridskole häst visar tydliga tecken på att den inte trivs eller är rent farlig för eleverna så ska den inte finnas på en ridskola. Vissa hästar "passar" för ridskoleverksamheten och vissa inte. Där jag red förut tyckte man utifrån (andra ridskolor) att min ridskola var dålig för att dem hade så hög omsättning på hästarna. Men om man tittade närmare på varför så var det mer av omtanke till hästarna, de hästar som inte klarade av ridskolelivet, både psykiskt och fysiskt, såldes för både häst och elevers bästa.

Håller med, finns för många ridskolor som inte tänker så mycket på hästarna. :(

Kan vara en sak eller flera som leder till beteendet.

Har/haft ont, trivs inte i stallet eller med hästarna bredvid eller med miljön.

Kram

Jag tror inte det finns många hästar som trivs på ridskola med alla dess olika personer som ska rida och alla gör olika! Stackars hästar som aldrig får lära känna en person, dom kan juh aldrig få förtroende för en enda person!!

Vet en ridskola där dem anställda borstar och sadlar hästarna just för att slipa det momentet för hästarna med en massa menisker dem som pysslar med hästarna är anställda eller skötare.

Den ridskolan har bara en häst som är lite smågrinig men med tanke på att han var betydligt grinigare när han kom så tror jag han trivs med livet som ridskole häst.

Kram

:bow::bow::bow:Tycker alla har rätt, ridskolorna borde läsa detta så dom ser att folk begriper mer än dom tror. dock finns bra ridskolor med trevliga tåliga hästar också:banana:

Jag vet också en sådan ridkskola och där är hästarna bra mycket gladare än på andra ställen. Synd att det inte verkar finnas alltför många sådana ridskolor.

kl

till alla er som säger att hästar inte trivs på ridskola. jag håller med i mångt och mycket med det finns fungerande verksamheter ur häst synpunkt.

nu jobbar jag visseligen på en travskola,
vi har 5 ponnyer och 2 varmblod, de går 1-2 lektioner om dagen med minst en vilodag per vecka. Vi har få elever, små grupper 2 timmar per lektion vilket leder till att hälften är teori.
vi har enbart hästar som trivs med livet som elevhäst, visst kan dom lessna ur ibland och dom har alla sina uppgifter som dom tycker mindre om, men det har väll "alla" hästar?

detta kan normalt inte en ridskola göra, det finns en anledning till att det inte finns en ende privatägd travskola i landet, det går inte runt

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024