Sv: Arg häst
Det beror väl lite på, var hästen så när den kom eller har den blivit så med tiden? Kan ta tre hästar på min ridskola som exempel som båda kan vara lite tjuriga/arga. Den första, ett sto som var aggressiv redan när hon kom ser sur ut så fort man närmar sig och har bitit många rätt så hårt. Hon är väldigt osäker på folk och blir ännu argare om man skäller på henne eller är hård mot henne. Så med henne funkar det bara att vara tålmodig och lugn, vilket hennes skötare är alldeles underbar på
Så min gissning med henne är att hon blir (och blev framförallt innan hon kom) fel bemött.
Den andra hästen var jättesnäll när han kom och blev därför väldigt poppis bland alla ungar som sprang inne i hans spilta stup i kvarten. Han var ju först väldigt förtjust i uppmärksamheten men upptäckte tillslut att han aldrig fick vara ifred. Så numera är han tyvärr ofta lite sur o grinig och kan behöva en skarp tillsägelse för att skärpa sig. Han fungerar alldeles utmärkt tillsammans med vuxna och äldre tonåringar, men krånglar ofta med de yngre. Han trivs alltså inte så bra med barn.
Som tredje exempel kan jag ta min egen sköthäst som är rätt ouppfostrad och därför också blir fel bemött. Han kan få för sig att springa före när han ska ledas och knuffa upp en mot boxväggen. Han har inte heller så mycket hyfs när han ska göras i ordning, står inte still när han ska borstas o ser då väldigt sur ut, tycker inte om att få hovarna kratsade/verkade/skodda. Lägg till att han har långa bakben som han gärna gör höga, viga kosparkar med
. Så han behöver ju fostras men inte genom hårda slag ock ryck i kedjegrimskaftet
Han blir precis som häst nr 1 skärrad av skrik och bråk men behöver tydliga gränser och konsekvent behandling.
Hoppas det var nån typ av svar på din fråga!