Sv: Arg häst

Om det står en häst på en ridskola som är ökänd för att bitas och sparkas så vad tänker ni då?
Att personalen är inkompetent. Man struntar i hästen som individ samt elevernas säkerhet.

Om anledningen? Att den inte trivs? Blir felbemött? Eller är en feluppfostrad?
Kan vara en eller flera av dessa orsaker plus några till. Omöjligt att uttala sig om så här.

På vilket vis tror ni att man kunde hjälpa denna häst att trivas bättre? Jag är öppen för alla förslag men skriv gärna före tipset vad som motiverar er att utgår ni då från att hästen vantrivs eller att den är ouppfostrad?
Låt den hamna hos en ägare som är bättre lämpad.

LIA

Ta ut veterinär som kollar upp om hästen är frisk. Där jag red tidigare såldes de hästar som inte trivdes. Det är ju oansvarigt att ha häst som inte är pålitlig bland folk och det är elakt mot hästen att inte se till att den trivs.

Det finns en ponny på ridskolan där min dotter tidigare red som många både barn och vuxna inte törs gå in till. Dottern och jag älskade hästen för under ytan fanns en ponny som var supertrevlig att rida (en framåt kille).

Denne elaking hyrde vi 2 somrar i rad och tog hem till "vårt" stall (och sommarhage). Jag har aldrig sett en sådan snabb personlighetsförändring. Han följde dottern in från hagen utan grimma och var helt änglalik i stallet. De övriga hyresgästerna undrade varför vi sagt att han var elak..

Den andra sommaren red dottern hästen från ridskolan och "hem". Redan i backen ner från skogen ökade pållen tempot och när vi kom fram till stallet gick han rakt in i sin "gamla" box och såg helnöjd ut.

Önskar verkligen att jag kunde köpa den hästen, men ekonomin håller inte för att köpa en tämligen sliten ponny som är minst 15 år för gammal bara för att jag tycker synd om honom.

Det är nog ofta olika orsaker. De kan ju ha tröttnat på att ha massa folk springande hos sig och så.

Har 2 exempel på sura ponnyer från ridskolan hemma:

Ponny 1: ett sto som var sur redan när hon kom, hon anföll i hagen och både bet och sparkade i boxen. När det var veterinärbesök på g var hon fruktansvärt arg. Förra ägarna var och hälsade på henne en gång och jag hörde efteråt att de endast hade stått på utsidan hagen och tittat över staketet... Numera är denna ponnyn endast "sur" och brukar sköta sig rätt bra.
Ponny 2: en valack som också var rätt sur redan när han kom. Både bet och sparkade. Han kunde göra diagonala sparkar under magen för att komma åt en... Men denna pojken är fruktansvärt osäker, han hoppar lika fort åt andra hållet efter ett hugg, -rädd för att få en smäll. Är även krubbitare vid stress men det har minskat avsevärt.
Han är supertrevlig att rida och är en av ridklubbens bästa tävlingsponnyer.
Vad jag vet så är han bättre nu, det har gått lite i perioder, men som sagt -han har lugnat ner sig.

Något som jag tror har bidragit till att dessa "surare" ponnyer blivit bättre är att ridklubben är ganska liten så det är inte så mycket spring, sedan har hästarna mycket utevistelse i stora hagar och går inte så jättemånga lektioner. De dagar som de inte går lektion har de "halvfodervärdar" som tar hand om dem, så de rids och sköts ganska ofta av samma person vilket jag tror har en lugnande inverkan.

Jag tror för det första inte att ridskolor med mening köper in en häst som faktiskt är farlig för mindre säkra personer. Därför så tror jag iallafall att hästen inte trivs och är väldigt frustrerad över livet på ridskolan. Tror det enda sättet att faktiskt hjälpa den hästen är att sälja den som privathäst.

Har träffat alldeles för många faktiskt farliga hästar på ridskolor för att tro att det går att få en sån häst att trivas med det livet som är på en ridskola, det är få hästar som trivs med ett sånt liv en längre tid.

Om det står en häst på en ridskola som är ökänd för att bitas och sparkas så vad tänker ni då? Om anledningen? Att den inte trivs? Blir felbemött? Eller är en feluppfostrad?
På vilket vis tror ni att man kunde hjälpa denna häst att trivas bättre? Jag är öppen för alla förslag men skriv gärna före tipset vad som motiverar er att utgår ni då från att hästen vantrivs eller att den är ouppfostrad?

vi hade en häst på min ridskola som var sådan. när han kom var han inte sån, utan det utvecklades senare. han var ganska stor och stod i spilta. efter sommarbetet så fick han stå i box ett par veckor under igångsättningen, då fanns ingen ilska över huvud taget. så hans beteende verkar vara att han inte trivdes!!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024