H

Henchen

Är lite :confused: Tänkte lägga den här på tävling, men den verkar vara borta.. ajja.

Är det nåt speciellt varv man ska göra ärevarvet i?

Sv: Ärevarv

På vår ridskola så rider vi alltid ärevarvet i höger varv men jag vet inte om det är det rätta. men det blir det smidigaste eftersom ettan står längst till höger, annars måste det ekipaget rida förbi framför de andra placerade.

tänkte på en sak nu...jag har inte tävlat på två år( har inte haft häst att gå över till från ponny...) men ska göra till våren igen på häst...
1.a placerade ekipaget rider väl typ en volt extra efter ärevarvet och rider sist ut av alla...?? eller???
kommer inte ihåg....känner mej hur fånig som helst nu :p

Jo vinnaren kör ju ett extra varv. Och dom andra kör bara ett varv sen går dom ut.

Det brukar oftast vara högervarv. Det tycker jag att det ska vara :)

Efter prisutdelning brukar segraren kommendera "Hälsning" alla samtidigt gör en dressyrhälsning mot publiken (eftersom man oftast står mot den)
Sedan rids ärevarvet alltid i höger varv och segraren rider 1½ eller 2 varv, man får själv bestämma.
Ärevarvet ska ske i arbetsgalopp och ej rusas igenom.
Detta är vad jag har lärt mig efter mina år på tävlingsbanan.

härligt! nu vet man precis hur man ska göra ett lysande ärevarv som vinnare hihi :p

:cool:

PrinceFair skrev:
mja, på ett ärevarv ska man ju gasa, annars är det ju ingen mening :devil:

Skittrist när ungar gör så.
Har sett en märklig unge som ibland placerar sig i våra trakter som till råga på allt rusar om segraren under första varvet när denna genomför ärevarvet i kontrollerat och trevligt tempo.
Det tycker jag är ohyfsat och jävligt barnsligt.

Fast å andra sidan...det ÄR ju småungar det handlar om... Men de borde ha en förälder som tar dem i örat så att de inte gör så gång på gång.

Tycker även att det finns en säkerhetsaspekt på hur man genomför ett ärevarv.

:eek: rida om segraren får man ju aldrig göra!

självklart ska det vara kontrollerat.....man då kan man åxå dra slutsatsen att hopp- och dressyrryttare inte kan kontrollera sina hästar i snabbare tempo än arbetsgalopp...:devil:

håller för en gångs skull med PrinceFair, inget ärevarv utan gasen i botten! Och ja, självklart ska man kunna kontrollera hästen i det tempot, kan man inte det har man inte på hopp/dressyrbanan att göra

Vad är det för vits med att speeda som en idiot?

Är det inte finare att visa att hästen kan gå i en fin, samlad galopp istället?
Dessutom, appropå "har inte på banan att göra". De får ursäkta, men jag vill inte att mina barn busrider som puckon så de är ganska ovana med att andra människor rider som hästtjuvar runt om dem.

Nu tror jag att de klarar att hålla sina ponnys trots att andra busrider, men det ser vare sig snyggt ut när folk gör så och det ger iallafall inte MIG en känsla av "Wow, där är en som verkligen kan rida" utan snarare "Usch, där är en unge som inte lärt sig vett!"

Alltså: vad man gör sista varvet när man är ensam som segrare på plan, det bryr jag mig inte om - där har man ju bara sig själv att ta hänsyn till, men jag syftar på första varvet när alla placerade är med.

haha, jag håller emd, men vissa har inte fattat det :devil:

mee, man SKA ju showa lite också, jag tycker det är skitkul när man ser dom små ryttarna dra på allt vad dom har och hästarna ser helt lyckliga ut :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
417
Senast: Blyger
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka