Sv: Ärevarv

Ja, och man måste ju faktiskt ta säkerheten i första hand. Kanske klarar inte alla av att hålla sin häst om ettan fräser iväg som skjuten ur en kanon.. Men lite kul måste man ju ha! :)

*knapplån*

Man ska rida hyfsat lugnt första varvet, sen ska vinnaren gasa på lite.. ;)

Många (speciellt) ponnyer blir lite hetsiga när det är ärevarv. De brukar förstå att de varit duktiga oich att de kommer få galoppera när de står där inne.
Så det är klart - har de lite nerver så är det inte alltid så lätt att lugna dem, speciellt inte om det är flera stycken inne som stressar upp varandra.

Och ungarna tycker det är kul - så låt dem hållas.
Men däremot ska de ändå ha kontroll över sina hästar, annars ska de inte galoppera runt.

Håller med.
När alla är inne samtidigt så kan de ju ta det lugnt.
Löjligt att säga att man inte har på banan att göra om man inte kan busrida på ärevarvet.
Det handlar ju om små ungar. Är det inte jäkligt trist om de ridit så fint att de kommit till placering och sedan ska några busryttare göra så att det slutar med att någon kanske skadar sig efter prisutdelning?

Vill man busrida så kan man göra det på egen hand när man inte riskerar att skada andra!!:mad:

*lån*

tycker första varvet på ärevarvet ska gå i hyfsat lugnt tempo (kanske något över arbetsgalopp, inget fläng där), den som vunnit och tar ett extra varv tycker jag sen är helt okej om den "fräser iväg", länger ut galoppen nån långsida eller nåt..
tror att dom flesta hästar jag suttit på skulle "uppskatta" det mkt, dom vet att dom gjort nåt bra och tycker om att få visa upp sig och busa till det :)

Puppan skrev:
Löjligt att säga att man inte har på banan att göra om man inte kan busrida på ärevarvet.
Det handlar ju om små ungar.

Nu syftar jag som sagt inte på att busrida (för kan man inte annat än att busrida har man inte på en häst att göra öht) utan på att rida i typ ökad galopp istället för att sitta och fjutta runt i långsammare än arbetsgalopp :mad:

Det handlar inte bara om små ungar, det handlar om vuxna åxå.
På küren i Globen tex red de i lååångsam samlad galopp och vissa travade t.o.m. på ärevarvet.....hur kul är det att se på? Ett ärevarv gör man för publikens skull...

PrinceFair skrev:
Det handlar inte bara om små ungar, det handlar om vuxna åxå.
På küren i Globen tex red de i lååångsam samlad galopp och vissa travade t.o.m. på ärevarvet.....hur kul är det att se på? Ett ärevarv gör man för publikens skull...

Fast så är det skillnad på dressyr o ponnyhoppning... ;)
eller hoppning öht...

I dressyrärevarvet är det ju finare om folk visar upp en fin galopp..
I hoppningen är ju int det lika viktigt, speciellt inte när det är så busiga ponnyryttare :D

*lånar knapp

Segraren rider ett varv runt de andra sen rider alla ut. Skule gissa att det brukar vara ett varv

På travet kör vi i bakvarv fast på fel håll

på ett dressyrärevarv vill man ju se de annars hårt hållna hästarna (och ryttarna :devil: ) släppa loss och GALOPPERA ju....

Nejnej, i dressyr ska det vara ökad trav - det kallar jag show! :D I hoppning därimot får det gärna vara galopp i friskt tempo (ordnat med kontroll)

Nä, det är tråkigt. Ökad trav eller ökad galopp (inte hopp-galopp utan dressyr ökad galopp med stooora runda galoppsåring). Men som sagt i hoppning, då får det busas lite. ;)

:bow: :bow: :bow: Nu vet man vilket varv man ska rida ärevaret i iallafall. :p :D :bow:

I första varvet ska man rida i något över arbetsgalopp som FeatherCloud säger och sedan om jag har vunnit så brukar jag gasa lite extra men det ska inte vara helt flängit, en fin ökad galopp gör ju så att man får rysningar :D
brukar försöka lägga in en ökad trav på sista långsidan.

Lollan skrev:
mee, man SKA ju showa lite också, jag tycker det är skitkul när man ser dom små ryttarna dra på allt vad dom har och hästarna ser helt lyckliga ut :)

Tycker du det är lika kul när ungarna rejsar över ban-personal, elr rider in i varann..
Samlad, snyggt o sansat tycker jag att det ska va.. Annars ser det bara flängigt ut.. :bump:

NEJ! I ett ärrevarv skall man ju sppeeeedddaa! man är ju glad! Och det skall gå fort!:D

Vinnaren står oftast åt vänster sett ifrån läktaren/domartornet. Då rids ärevarvet i höger varv.

Visst vore det osmart om 1:an skulle rida förbi alla de som placerade sig under. Tänk då hur hästen som står sist komemr att reagare.

Vi kan sammanfatta de som att 1:an rider ärevarvet bort ifrån de övriga uppställa. För att skapa så lite kaos som möjligt.

det där med att alla ska köra hälsning är väl inte nödvändigt..:confused:
de prisutdelningar jag har varit på är det väl egentligen bara segraren som bugar och säger hälsning innan resten börjar galoppera...

ser för övrigt lite fjantigt ut att alla gör "dressyrhälsning" samtidigt....:D

Binsan skrev:
det där med att alla ska köra hälsning är väl inte nödvändigt..:confused:
de prisutdelningar jag har varit på är det väl egentligen bara segraren som bugar och säger hälsning innan resten börjar galoppera...

ser för övrigt lite fjantigt ut att alla gör "dressyrhälsning" samtidigt....:D

Hehe, bugar :D Jag ser framför mig en ryttare som lyfter på hjälmen och bugar sig låångt fram. Jag brukar bara sträcka ut armen och nicka lite halvt.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
417
Senast: Blyger
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Dejtingtråden del 38
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur