Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Alexandra_W

Trådstartare
Nyss kom träckprovssvaret på mail.

Och Kele har 400 EPG blodmask, Vision har 60 EPG. Och JAAAAAAAAAAA!!!! ÄNTLIGEN!

Innan ni tycker att 'men är du helt från vettet människa?' vill jag ju förtydliga att Kele varenda jävla vår stått med hur jädra mycket blodmask som helst (1200 EPG närmare bestämt, vilket är grymt mycket), medan Vision har legat kring 50 (väldigt lite). Och jag har slitit mitt hår över Keles träckprovsresultat. Funderat på HUR i helvete min vinterhage kunnat bli så himla nedsmittad etc (den var parasitfri 2001, jag är extrempedant med avmaskningarna etc, och de hästar som har varit här har varit avmaskade innan de kom och sen avmaskade enligt schema här).

Min maskguru Madick har försökt trösta med att det kanske inte alls är så att vinterhagen är ett parasitparadis, utan att K 'bara' har (som unghästar kan) svårt att bli av med maskbördan. Då har jag ju klurat på VAR hon isf fått den, men något säger mig att hagen på hingsstationen kanske inte var den renaste vi sett.

Men nu har det ju iaf bekräftats att det INTE är mina hagar *PHU* Jag var dessutom slarvig som fasiken förra året och de gick fram och tillbaka mellan betet och vinterhagen hela sommaren. Och ändå det här träckprovet.

Så - för att citera Gert Fylking - ÄNTLIGEN!

Men då kommer ju min standardfråga. Årets avmaskningar. Det är pyrantelår i år. Och att K ska avmaskas är helt självklart för mig, men hur är det med V, min tanke är att ge honom första och sista avmaskningen bara, och så inget mer? Och ge första dosen för året dubbel dos för att ta ev bandmask. (K hade konstaterad bandmask förra året, avmaskad med Equimax första avmaskningen, Vision med). Eller är det bara onödigt ta dubbel dos?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Vart skickade du träckprovet och vad kostade det.
Tacksam för svar.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Vidilab. Vet inte vad det kostar i år, men prislista finns på deras hemsida, ihop med följesedel att skriva ut och allt annat du behöver.

Skickade provet igår, de fick det idag och svaret kom som sagt på mail nu på em.

http://www.vidilab.se/
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Tack, ska kolla detta.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Alexandra_W skrev:
Vidilab. Vet inte vad det kostar i år, men prislista finns på deras hemsida, ihop med följesedel att skriva ut och allt annat du behöver.

Skickade provet igår, de fick det idag och svaret kom som sagt på mail nu på em.

http://www.vidilab.se/

hmmmm det fanns många olika prover att ta, vilket har du gjort? eller du kanske har gjort flera? Vad är det som säger mest?

// M
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Konstaterad bandmask = läge att fortsätta avmaska mot den, även om det inte syntes något på träckprovet nu. Dubbel fyrantel tar vuxna bandmaskar, och så länge hon inte har några problem så kan du gott ta dubbel dos nu första och sen även i mitten av sommaren och i höst, eller få recept på Droncit och avmaska vår och i höst (uppstallning 2 dygn dock). Eller så kör du blodprov för att kolla hur mycket bandmask hon kan tänkas ha, men det är ju en kostnad för att ta ut vet utöver själva provkostnaden.

V skulle jag ta nu första och sen i höst, han ligger stabilt på sina 50 nånting, och lär fixa de flesta av maskarna själv.

Ligger hon fortfarande på flera hundra nästa år skulle jag köra ett Cydectin-år för att rensa ur ännu mer.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

minternet skrev:
hmmmm det fanns många olika prover att ta, vilket har du gjort? eller du kanske har gjort flera? Vad är det som säger mest?

// M


501, individuellt prov. Just för att jag 'vet' att valacken i princip inte har mask, han har legat så stadigt i många år nu, medan unghästen trots att det inte 'synts något' haft skyhögt. Och jag vill se ffa hur HENNES maskbörda är. Dock, för att inte vara dumsnål åker valacken med på iaf första träckprovet för året, så då blir det individprover.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Madick - Jag vill INTE avmaska med Droncit om de måste stå inne (varför måste de det förresten?). Kele boxvandrar ju på boxvila så det skulle bli två mardrömsdygn.

Men du tycker det räcker med dubbeldos pyrantel ggr tre, eller 'borde' jag ta blodprov? Damen är trind som en julgris, inga som helst problem hålla vikten (Inte hålla den uppe iaf *s*) och är blank och fin. Fick förresten ingen synbar reaktion på ev massdöd av equimaxavmaskningen heller. Så inga SYNBARA problem med parasiter.

Ska VisionPision ha dubbelt med? Jag brukar ju köra honom som du nu föreslår, första och sista. Han har sedan 2000 legat ganska stadigt på 40 - 60 EPG innan första avmaskning på våren, avmaskats första och inte mer, och sen nollat säsongen ut. Dock brukar han få sista avmaskningen ändå, för 'säkerhets skull' :angel:

Han fick equimax på våren förra året, samtidigt som K iom att hon hade konstaterad bandmask.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Är det 504 man ska välja också om man vill veta OM hästen har bandmask? Vill man veta hur mycket får man ta blodprov? Stämmer detta?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Bandmask via träckprov är lite osäkert. Tydligen så kan de ha ganska bra med bandmask men UTAN att man hittar det på träckprov. När min dam konstaterades med bandmask hittade det som ett bifynd till en vanlig 501:a och de var snälla nog att utan att debitera extra tala om att de hittat bandmaskägg. Men de 'söker' inte efter dem i en 501:a egentligen. Utan då får du kombinera. Med vilket prov står om du går in på deras hemsida under häst, och sen läser 'ändrade rutiner ang bandmaskdiagnostik' eller vad det stod, men har för mig det var 503 eller 504 (beroende på om det är samlings eller individuellt prov man ville ha).

Dock så är det inte helt lätt att hitta på träckprov som jag förstått det. Och vi koll på obduktioner så har man kunnat konstatera att myckets törre procentandel hästar än vad träckproven visar har bandmask (men tycks inte ha problem, dock är bandmasken tydligen ett litet helsike att få bort ur HAGARNA så det finns anledning att försöka hålla den borta).

Men du har helt rätt i att du bara får kvalitativ undersökning av bandmask, inte kvantitativ. Kvantitativ talar ju om antal, kvalitativ talar om 'sort'.

Madick kommer säkert komma med ett mycket bättre svar, jag försöker komma ihåg från det jag lärde mig förra året. Men risken är alltså att de inte hittar bandmask på träckprov, men hästen ÄNDÅ har det. Så SÄKRASTE sättet alla kategorier är nog att hoppa över träckprovet specifikt för bandmask och gå på blodprov om man vill vara säker?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Jo då hon har svarat men jag var inne och läste på Vidilabs sida nu och jag förstod det som om 504 gav en info om hästen hade bandmask men inte hur mycket. Men det är kanske inte så? Det är kanske svårt att se i ett vanligt träckprov endå.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Som jag har fattat det så är det inte alltid så att man hittar det på träckprov trots att det finns, trots specialprov eller hur man ska säga alltså. Men hör med MAdick för säkerhets skull.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Hittade detta från Madick, i tråden jag skrev när jag fått bandmask konstaterat på unghästen förra året:

bandmasken hittas på 25-40% av infekterade hästar via träckprov
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Aha oki men då är det så. Ska skicka in prov 501 på måndag och ringa vet för blodprov, måste veta om bandmask finns.

Någon som vet hur lång tid det brukar ta att få svar på ett sådant blodprov?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Du får säkert svar av Zebung hur lång tid blodprovet tar.

Alex: Låt du V vara med på dubbla dosen på våren, det bör räcka för hans del. När det gäller uppstallning så står detta i FASS:
"Försiktighet
För att begränsa exkretion av produkten och dess metaboliter på betesmark bör hästarna hållas uppstallade i 2 dagar efter behandling."

Ska man göra träckprov och leta bandmask så tar labbet en mycket större mängd träck och undersöker. Blodprovet visar säkrast om hästen har mycket bandmask. På lägre nivåer så kan det vara svårt att utläsa av de rapporter jag läst. Å andra sidan behöver man inte avmaska om det inte är en större mängd bandmask.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Men du tycker jag med gott samvete kan hoppa blodprov, eller är det egentligen bäst?

Hmm, sprids Droncit alltså ut på marken och det inte är bra. Försökte läsa i FASS jag med men blev inte så mkt klokare. Nåja, vi får väl hoppa över det då. Tänkte om man kunde ha dem i liten hage eller så efter avmaskning istället för att ställa på box. Men men, det får bli dubbeldos istället.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Oki hoppas hon läser här då :).

Om hästen har bandmask så bör man väl kunna se det på dom? Om dom har mycket menar jag? Jag ska ju endå avmaska med något som tar både blodmask och bandmask detta året.

Anledningen att jag oroar mig för blodprovet är för att jag inte ska hinna med det. Jag ska skicka in träckprov i nästa vecka och jag har ingen aning om när vet kan komma ut. Ska ringa henne imorgon och boka tid. Hästen ska ut på bete i maj.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Blodprovet kostar ca. 200:- och man får svaret inom en vecka. Det är som alla säger att det är svårt att hitta bandmask med ett träckprov - man måste ha tur. Och att blodprovet är ett kvantativt prov - inte bara ja/nej hästen har bandmask utan HUR OMFATTANDE infektionen är (samt behandlingsrekommendationer vid resultatet).
Det är en extra kostnad, men är enklast att ta i samband med en vaccination eller vid ett annat vet.besök.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Det är det som är så intressant och skrämmande med bandmask - hästen visar inte alltid symtomer. Och sedan kommer 'plötsligt' en allvarlig kolik och man bara skakar på huvudet och tänker 'hur fa** i hel****....'
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Zebung skrev:
Blodprovet kostar ca. 200:- och man får svaret inom en vecka. Det är som alla säger att det är svårt att hitta bandmask med ett träckprov - man måste ha tur. Och att blodprovet är ett kvantativt prov - inte bara ja/nej hästen har bandmask utan HUR OMFATTANDE infektionen är (samt behandlingsrekommendationer vid resultatet).
Det är en extra kostnad, men är enklast att ta i samband med en vaccination eller vid ett annat vet.besök.


Du som verkar ha koll på just blodprovet. När bör man ta? (Jmf med min dam, omskriven här i tråden). Hur nära efter avmaskning (med dubbeldos pyrantel) kan man ta blorprov och det sas är rättvisande? (Jmf med träckprov en vecka efter avmaskning, ger ju ett svar, men 10 v efter avmaskning är ju svaret ett annat)
 

Liknande trådar

Hästvård Årets träckprov skickades in igår och svaret kom i förmiddags. Och som jag befarade så har någon av inackorderingshästarna smittat ner...
Svar
12
· Visningar
1 296
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp