Årets trädgårdssäsong 2008!

Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

kl*
Hoppas jag får vara med er trots att jag är underårig för senior och inte har någon egen trädgård. Bor fortfarande hemma men lägger mig i så mycket jag kan :angel:
Är det någon som har något som börjat blomma än? Vår röda julros står i full blom och snart gör snödropparna det med :love:

Var det Kat som ville ha en marktäckare? Ta en titt på den vita violen isf, vet inte om den har ett tjusigare namn..
PICT1950.jpg

Någon som planerar att besöka någon trädgårdsmässa i vår? Tror jag försöker ta mig till Älvsjö (Svenska Trädgårdar)... men ibland blir jag så trött för att det är så mycket "trädgårds-kring-saker" och så lite växter :crazy: Fast ett år blev det ett litet växthus :D Men de där målade pinnarna och stickade trädgårdsprylar mm har jag svårt för :eek:

Fin. Violer har jag helt glömt bort. Det är ju en jättebra idé.
Hur sprider sig tex luktvioler? Har ju några som ändå ska få flytta, eftersom de är malplacerade där de är.

Någon som planerar att besöka någon trädgårdsmässa i vår? Tror jag försöker ta mig till Älvsjö (Svenska Trädgårdar)... men ibland blir jag så trött för att det är så mycket "trädgårds-kring-saker" och så lite växter :crazy: Fast ett år blev det ett litet växthus :D Men de där målade pinnarna och stickade trädgårdsprylar mm har jag svårt för :eek:

Jag skulle jättegärna åka på någon mässa. :) Har inte hunnit kolla upp några ännu och sambon är ointresserad. Men han kan ju lika gärna stanna hemma med sonen, så åker jag själv! :idea:

Luktvioler, med frön, en planta åt gången, ser det ut som där jag sett dem i alla fall. Men det finns juh även de blålika mer rev-mattbildande violerna som blommar nästan hela tiden... Tror de är australiensiska? Ska kolla...

kl

Har fått i uppdrag att ta hand om mammas STORA fina mårbacka nu under vintern. Den är så stor och rejäl! Vågar jag klippa ner den nåt nu? Vi vill ju att den ska vara lika stor och fin till sommaren och ha blad även nertill...

Hur hade ni gjort?

Jajjamensan! Örebro blir det för min del igen, den är ju inte så stor som de andra men ger mycket inspiration och man blir tillräckligt fattig av att besöka den :angel:

kl*
Hoppas jag får vara med er trots att jag är underårig för senior och inte har någon egen trädgård. Bor fortfarande hemma men lägger mig i så mycket jag kan :angel:
Är det någon som har något som börjat blomma än? Vår röda julros står i full blom och snart gör snödropparna det med :love:

Var det Kat som ville ha en marktäckare? Ta en titt på den vita violen isf, vet inte om den har ett tjusigare namn..
PICT1950.jpg

Jag har en liknande viol, den är blåprickig och heter ”freckles”! Sprider sig lätt.

Tack snälla Lupin för bra och handfasta tips! Nu börjar jag våga hoppas på att mitt lilla citrusträd kanske har en framtid trots allt. och att det inte är en pesthärd som kommit in i mitt hem... ;)

Så lite så, bara roligt att kunna hjälpa med det lilla jag klarar av. :)

Förra årets små minicitroner sitter fortfarande kvar på mitt då nyinköpta träd, några blommor lyckades bli pollinerade förra sommaren trots regnandet och de ser ut att vara vid liv. Får se ifall de utvecklas nåt mer och blir citroner eller vad som händer med dem. :d

*kl*

Någon som brukar eller ska beställa pelargoner/fuchsior från Rockdala? Jag har i stort sett köpt alla mina pelargoner därifrån, men det är ju ganska dyrt. Å andra sidan brukar det vara bra kvalitet. Och för första gången verkar jag ha lyckats övervintra de stackars fuchsia-uschlingarna, de brukar dö i min vård medan pelargonerna frodas. :o

Någon som känner till nåt annat ställe än Rockadala som man kan beställa fina, intressanta pelargoner (sticklingar) från?

Åkraberg har pelargoniedagar 9-10 mars! 200 sorter plus andra sorters sticklingar också. Jag ska dit!!!

(Ligger i Halland, typ...)

Fuhsia har de nu i början av februari!

Faktiskt inte, men jag har tagit lappar med info flera gånger. Kommer aldrig till skott liksom. Tack för länken! :)

Faktiskt inte, men jag har tagit lappar med info flera gånger. Kommer aldrig till skott liksom. Tack för länken! :)

Om du vill kolla in Åkrabergs pelargoner framöver hänger jag gärna med! Jag är ingen nitisk pelargonlover, men brukar ha några krukor ute sommartid. :)

Låter som en trevlig idé! Det gör jag gärna. Have car, willing to travel. :)

Har skrivit in det i almanackan. :) Vi får bestämma dag och tid lite längre fram? Hittade även en hemsida, med vägbeskrivning mm:

http://www.akraberg.se/akraberg/Start.html

Laddade ner deras pelargonlista inför Pelargon-Festen. Ska lusläsa den och i så fall hoppar jag över att beställa från Rockdala i år. :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka