Årets trädgårdssäsong 2008!

Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Jag har hela huvet full med snor i dag och eftersom tänka är det enda som inte gör mig svettig grunnar jag på en framtida flytt av vinbärsbuskarna. En kompis i stort behov av vindskydd skall få våra och på platsen som uppstår där skall mina pallkragar få stå sen! :)

Rent praktiskt, när på våren kan man gräva upp vinbärsbuskar?

Jag fick första laddningen fröer levererade igår, så nu börjar säsongen :bump: !

Idag ska jag så pelargonfrö, och för första gången ska jag försöka dra upp fuchsia från frö.

Mina fina fuchsior från Rockdala förra året tittade jag till igår, och bara en av sex är tydligt levande, men vi får väl se om någon mer tar sig. De fick en liten spraydusch och så rensade jag bort skräp och ful jord runt (de övervintrar i sadelkammaren).

Min dröm är ett riktigt härligt inglasat ljust uterum, där jag kan ha 5 grader varmt hela vintern.

Jag har hela huvet full med snor i dag och eftersom tänka är det enda som inte gör mig svettig grunnar jag på en framtida flytt av vinbärsbuskarna. En kompis i stort behov av vindskydd skall få våra och på platsen som uppstår där skall mina pallkragar få stå sen! :)

Rent praktiskt, när på våren kan man gräva upp vinbärsbuskar?

Du kan nog gräva upp dem nu om du vill, jordslå dem och förvara frostfritt bara. De kan grävas ner igen så fort tjälen är ur jorden. Här nere verkar det inte bli mer vinter av i år, så jag funderar på att redan nu flytta en liten uppstammad brokbladig kornell som står vid yttertrappan, till baksidan i trädgården istället.

Igår putsade jag på ligusterhäckn på framsidan, den har småvuxit hela vintern. Egentligen skulle jag vilja klippa gräsmattan med, värmen har ju gjort att den också fortsatt växa i vinter. Men det är för blött i marken än så länge och alla hade väl trott att jag blivit galen om jag drog igång gräsklipparen nu. :D

Stackars dig, hoppas förkylningen försvinner snabbt. :banana:

Putsa häck och tänka på att klippa gräs! :eek: !

Här ligger minst en halvmeter snö överallt. Tur man kan tjuvstarta säsongen inomhus :) .

Redan nu!! Det var som rackarns! Låter som om maken får lite och pyssla med i helgen... Fast - om man inte har någonstans att jordslå dem, hur gör man då. Kan jag vira en plastsäck om jordklumpen och bara ställa buskarna på en skyddad plats?

Krya på sig föresten :)
Kanske ett par påsar köpesjord runtomkring rötterna, som isolering, tills rätt hål är grävt :angel:

Krya på sig föresten :)
Kanske ett par påsar köpesjord runtomkring rötterna, som isolering, tills rätt hål är grävt :angel:

Det skyddar förstås ännu bättre. Tack för tipset! Såg precis att mina krokusar blommar för fullt! Härligt att våren är på väg! :)

Putsa häck och tänka på att klippa gräs! :eek: !

Här ligger minst en halvmeter snö överallt. Tur man kan tjuvstarta säsongen inomhus :) .

Jisses, var bor du? :eek: Här har ogräset vuxit oförskämt ohämmat hela vintern. :D

Fast - om man inte har någonstans att jordslå dem, hur gör man då.

Man kan ju alltid vänta med att gräva upp dem tills ett mer lämpligt tillfälle infaller. :angel: Fast du har kanske bråttom att få ordning på lastpallarna? :)

Jag fick första laddningen fröer levererade igår, så nu börjar säsongen :bump: !

Idag ska jag så pelargonfrö, och för första gången ska jag försöka dra upp fuchsia från frö.

Mina fina fuchsior från Rockdala förra året tittade jag till igår, och bara en av sex är tydligt levande, men vi får väl se om någon mer tar sig. De fick en liten spraydusch och så rensade jag bort skräp och ful jord runt (de övervintrar i sadelkammaren).

Min dröm är ett riktigt härligt inglasat ljust uterum, där jag kan ha 5 grader varmt hela vintern.

Åh, vad sugen jag blir på att börja så något. Måste kolla igenom katalogen från Impecta. Hur lång tid tar det att få hem fröerna när man beställt därifrån?

Var har du beställt fröer och vilka? :)

En bra bit norrut :D ungefär mitt på en zon 5-6 gräns.

Lupin: Det blev bara blommor i första omgången, från fröer.nu .
Jag har beställt två olika pelargonfröer, fuchsia, lavendel, luktärt, tagetes, cymbalblomma och hänglobelia.

De flesta är planerade att pryda min gamla pappas urnor och amplar i sommar, men det är så mycket frön att det nog räcker åt mig också om jag lyckas dra upp dem bra.

Visst är det härligt att så! Jag blir lika fascinerad varje gång ett frö gror - man sätter ett brunt frö i brun jord, och så alldeles magiskt kommer det upp vackra plantor :) .

Senast ändrad:

För mej tog de en vecka att få fröerna från Impecta, från Odla tror ja det tog två tre veckor... Har redan hunnit stoppa ner lite i jorden som behöver tid, kronärtskocka, violer, paprika, purjolök mm det är så UNDERBART att få börja igen!!!

*kl*
Min pappa har klippt äppelträden :angel: Det hanns inte med i höstas, så han gjorde det förra helgen i vårvädret :rofl:

Nån som har tips på en mycket snabbväxande häck? Vi behöver det.... mycket av den..

Det var markägaren intill som skulle bygga ända inpå er, var det inte så? Trist när man bor bra o det ändras så där... :(

Plank..? :devil:

Har kollat snabbväxande häckar. De här lär funka:

Syren
Korallkornell (har inte en susning om hur de ser ut)
Häggmispel
Ölandstok (finns i olika färger!)
Klasespirea - lär vara vanlig vid ödetorp (!) funkar säkert på bebodda också... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka