Årets trädgårdssäsong 2008!

Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Ja, inte försvinner de av att jag kapar dem i alla fall. Och när jag lägger presseningar så tar de sig förbi och upp intill, eller i värsta fall igenom.
Jag hatar kräken!
(Men hallonen är i alla fall goda)

Stenpartier kommer. Var man än gräver kommer det sten upp. Men just nu går allting till min stenmur (som trots det antagligen kommer att ta minst 20 år till att bygga) Men just här ska det vara marktäckare mellan trampstenar och buskar.
När man fått till marktäckarna så kräver de ju inget underhåll alls i förhållande till gräs! Det skiten måste man ju klippa konstant.

Silverarv är jag lite rädd för, eftersom den är så växtstark, men den ska ändå få bo på baksidan av mitt hus så småningom. Där har jag tänkt ha min vita månskensyta.

Här är min trädgård när den först föddes våren 2001.

ett.jpg

tva.jpg

tre.jpg

fyra.jpg

Myntalandet, som nu är ett minne blott.
mynta.jpg

rosen.jpg

Kul att se bilder på en trädgård som växer fram. Tyvärr har jag bara före-bilder än så länge och förmodligen ett tag till, här är så mycket att göra vid. :D

Ingen annan som har vinrankor? Peppar, peppar så verkar inte min ha dött av chocken att bli tuktad i början av veckan.

Senast ändrad:

Jo, jag har en Himrod - men jag har inte så mycket att komma med, för den är tämligen ny, jag planterade den i början av sommaren inne i växthuset, så ännu så länge har det inte blivit några druvor. Däremot växte den till sig fint, och jag tuktade den i början av december. Jag ser ju framför mig hur jag ska sitta där under vinrankorna med ett glas vin och en god bok, omgiven av olivträd, passionsblommor och hibiskus... vi får väl se hur det blir med den saken!

Låter mysigt! Jag har inget växthus och det blir nog inget de närmaste åren heller. Så jag håller mig till vinrankor utomhus. Vi har ett trädäck i direkt anslutning till huset på baksidan = södersidan och framför storarummet, vars ena vägg består av stora fönster. Det blir mycket reflektioner via fönsterna och fantastiskt klimat, alla växter jag ställer på uteplatsen stortrivs. Tänkte försöka få till nån snygg, förstärkt spaljé mot ena kanten av trädäcket och plantera vinstocken där. :)

Om du minns vårt kök och matrum, så fanns där tidigare ett jättestort uterum - och en vinranka som täckte hela taket! Det var som att sitta på en taverna vid Medelhavet när alla bladen var utslagna.

Den tuktade vi bara lätt på hösten efter att vi klippt ner alla druvklasar. Då tog vi också årsskotten. Sen fick den vara ifred och i slutet av april, början av maj började den slå skott igen (vilket bl a innebar att golvet och möblerna fick en massa kladdiga savdroppar).

Det var ett himla meck med den där rankan, men den gav en otroligt mysig atmosfär åt rummet. Vi har kompisar som byggt en spaljé över sin altan och låtit sin vinranka klättra på den. Den stortrivs!

Jodå jag minns ert vackra och trivsamma hem. :love:

Det låter helt fantastiskt det du beskriver. Varför tog ni bort vinstocken? Blev det för mycket? Vad var det för sort?

Vi funderade redan i somras på om vi ska göra någon slags spaljé, delvis över trädäcket (som är ganska stort) och låta vinet klättra och ge välbehövlig skugga. Men vi får inte till det riktigt.

Vinstocken stod i vägen när vi byggde om. Den klarade inte att både bli uppgrävd och flyttad. Försökte jordslå den och kupade över en massa jord och annat, men den dog Har inte en aning om vad det var för sort, men druvorna var blåröda och jättegoda!

Så synd. Ett så fint gammalt exemplar förtjänar ju att leva vidare på nåt sätt. Lyckades ni inte ta sticklingar heller, eller ni tänkte kanske inte på det?

Så synd. Ett så fint gammalt exemplar förtjänar ju att leva vidare på nåt sätt. Lyckades ni inte ta sticklingar heller, eller ni tänkte kanske inte på det?

Nej, vi engagerade oss ärligt talat inte så mycket i vinstocken. Det var så mycket annat med ombyggnaden. Just nu försöker jag lära nig begripa hur jag skall sköta mitt citronträd som för närvarande står inbäddad i kartong och i vintertält inne i växthuset. Fick inte så mycket som en kartusling förra året... :(

Citroner vill inte ha minusgrader över vintern! De börjar blomma ungefär vid den här tiden, eller i februari i alla fall. De vill övervintra svalt (ca 5 plus) och så ljust det går (mina två står i inglasade uterummet och har fått stå ut med något fåtal minusgrader ibland och det har gått bra). Man vattnar sparsamt över vintern när de "vilar".

Mitt "gamla" citrusträd frös ner vintern 04-05 (i samband med min separation och skilsmässa) och jag trodde det var kört. Men jag tog med det när jag flyttade och i nya hemmet ett halvår senare började det komma skott längre ner på stammen, troligtvis under ympstället. Citroner brukar ju vara ympade på annan citrusstam. Och det kan ta många år innan de blommar. Min gamla citron har fått ett nytt liv, jag sågade av stammen och lät ett av skotten bli ny huvudstam och på väldigt kort tid har det blivit en nytt, stort litet träd. I sommar fyller det nygamla trädet tre år och förhoppningsvis ska det blomma inom kort. Om inte i år så kanske nästa. Och vill man vara lite elak och tvinga trädet att blomma, så kan man strangulera det vid midsommar. :angel:

Jag vet ju inte vilken sorts citrus jag har i den nygamla plantan innan den blommar och sätter frukt. Bladen ser lite annorlunda ut och den har vassa, långa piggar. Har försökt läsa mig till att det ska vara nån slags lime. Tycker det är spännande! :D

Jag köpte en ny citronplanta, sommaren '07. Den ska inte få frysa ner. :o

Jag har gjort ett övervintringstält av ett gammalt vädringsställ och bubbelplast som nu står i växthuset. Där inne finns ovan nämnda citronträd plus mitt olivträd - samt en frostvakt!! :idea: Frostvakten hoppar igång så fort temperaturen är under plus 10, d v s nästan aldrig så här långt in på vintern.
Jag har i och för sig inte vattnat på flera veckor, så det kanske är dags att ge båda en hutt nu. Både lever i alla fall, fast citronträdets blad har gulnat lite. Skall jag bli orolig nu.. :eek:

Hurru du Lupinen ! Jag tycker att du är en sån skön entusiast !
Trädgårdstråd i Januari och juletråd i Oktober !

Åh så bra med lite citrustips! För när det gäller citrusträd känner jag mig som en riktig novis. Fick två små citrusträd av mina barn i höstas, som trivdes fint i växthuset (träden alltså, inte barnen). Sen tänkte jag att de nog vill övervintra inomhus, varpå den ena raskt säckade ihop och dog. Otacksamt tycker jag!

Så det andra fick flytta ut i växthuset igen, där jag har en värmefläkt som går igång när det går under +4 grader, och det verkar trivas. Enligt ditt inlägg så verkar ju detta vara helt rätt!

lite orolig är jag, för jag läste i en bok att citrusträd är bland det svåraste man kan ge sig på, att de tydligen är helt predestinerade att dra till sig ohyra och sjukdomar och elände. Som tröst stod det dock att de doftar ljuvligt när de blommar... fast jag förstod på författaren att det var inte särskilt troligt att man skulle få uppleva någon blomning överhuvudtaget!

Jag har gjort ett övervintringstält av ett gammalt vädringsställ och bubbelplast som nu står i växthuset. Där inne finns ovan nämnda citronträd plus mitt olivträd - samt en frostvakt!! :idea: Frostvakten hoppar igång så fort temperaturen är under plus 10, d v s nästan aldrig så här långt in på vintern.
Jag har i och för sig inte vattnat på flera veckor, så det kanske är dags att ge båda en hutt nu. Både lever i alla fall, fast citronträdets blad har gulnat lite. Skall jag bli orolig nu.. :eek:

Liiite orolig kanske...skulle tro att trädet fått för lite ljus över vintern, invirad som den varit. De vill stå svalt (ca 10-15 grader är bäst), men mycket ljust, under vintern. Tänk hur det är i medelhavsregionen! Förmodligen har trädet torkat lite för mycket också, så en skvätt vatten blir den nog bara glad av. :)

Oh, kom precis på en sak! Om bladen gulnar kan det bero på järnbrist. Citroner vill ha mycket järn, därav att man ska ge speciell citrusgögning. Prova att ge en skvätt stärkande när du vattnar nästa gång.

Senast ändrad:

Åh så bra med lite citrustips! För när det gäller citrusträd känner jag mig som en riktig novis. Fick två små citrusträd av mina barn i höstas, som trivdes fint i växthuset (träden alltså, inte barnen). Sen tänkte jag att de nog vill övervintra inomhus, varpå den ena raskt säckade ihop och dog. Otacksamt tycker jag!

Så det andra fick flytta ut i växthuset igen, där jag har en värmefläkt som går igång när det går under +4 grader, och det verkar trivas. Enligt ditt inlägg så verkar ju detta vara helt rätt!

lite orolig är jag, för jag läste i en bok att citrusträd är bland det svåraste man kan ge sig på, att de tydligen är helt predestinerade att dra till sig ohyra och sjukdomar och elände. Som tröst stod det dock att de doftar ljuvligt när de blommar... fast jag förstod på författaren att det var inte särskilt troligt att man skulle få uppleva någon blomning överhuvudtaget!

Otacksamt träd? :eek: Hihi, citroner överlever oftast inte när man försöker övervintra dem inomhus. :angel: De vill ha svalt (10-15 grader helst) och mycket ljus. Lite tillskottsbelysning är inte fel.

Citronträd (mfl citrus) ska inte tillbringa somrarna i nåt växthus i alla fall. Då mår de dåligt och drabbas av ohyra mm. De ska ut i trädgården!!! Avhärdas som andra växter (ett himla asande, jag vet, men vad gör man inte för sina bebisar) och sen i full sol i skyddat läge. De älskar att få en dusch med slangen dessutom.

Visst luktar de underbart när de blommar. :love: Och mina har inte varit speciellt kinkiga, men så har jag försökt följa skötselråden. De är inga inomhuskrukväxter precis. Men jag har aldrig haft några större problem heller.

Det enda som kan vara kinkigt är pollineringen. Oftast blommar de så tidigt att man vare sig kan sätta ut dem i det fria ännu eller några pollinerare är ute och flyger. Så då får man snällt vifta runder med en liten mjuk pensel. Och bäst blir det ifall man har mer än ett exemplar då. Mina citroner har alltid vuxit bra och blommat grant, men frukterna har varit lite sådär. Troligtvis beroende på dålig pollinering. Men det är ju bara att försöka igen nästa år! :)

Sen är de ganska vatten- och näringskrävande under tillväxtperioden. Det finns speciell citrusnäring man kan köpa. Jag kombinerar det med den där bruna, ekologiska krukväxtnäringen som luktar lite mustigt. Hasselfors Bevattningsgödning ska vara bäst för citrusarna, Weibulls citrusnäring är tydligen alldeles för svag.

Underbara bilder!

Åh, jag längtar tills jag blir gammal gumma med långt vitt hår i knut i nacken. Då har jag all tid i världen att ramla omkring i trädgården och pela lite här och där. :angel: :love:

Det där är bara en tredjedel av alla blommor hos mina föräldrar. Ska ju tilläggas att de har tre växthus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka