Årets trädgårdssäsong 2008!

Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

De slår bara ut sina blommor i solsken men även bladen är väldigt dekorativa.

*Hmm... Kanske roligare någonstans än i halvskugga då?*

Minns att de hade ett helt hav av sådana blommor planterade på någon offentlig plats på Rhodos när jag var barn och vi var där på påsklov. Det var väldigt vackert.

Kan dock vara bra att knipsa bort stänglar som inte är ympade - de har ofta en stark växtkraft och kan ta över och vips är all ympning borta :-(

I mitt fall så är jag enbart tacksam för att all ympning är borta. Ju färre karamellskära beläten till rosor det finns i min trädgård, desto bättre.

Maken är numera inte betrodd med att välja några rosor överhuvudtaget. Och jag kan nog inte påstå att han verkar sörja över det!

Vilket osökt får mig att undra vilka färger din trädgård går i?

Några som har några tips på tidigblommande perenner? (i zon 4)
Jag har ett glapp mellan vårblommningen och sensommarblommningen som jag inte riktigt uppskattar.

Vilka färger vill du ha på dem?

Jag har bland annat en gul vårkrage som är perfekt i det där glappet. Den hade inte funkat senare på säsongen med färgen, men där på vårkanten är det härligt med de gula blommorna och den fräscha grönskan.

varkrage_3.JPG

Gul vårkrage har jag, men jag vet inte ens om jag ska fortsätta att ha gult i trädgården. De sitter där mest i brist på annat, känns det som. (Min tomt kan knappast kallas trädgård än, tycker jag).
Jag vill helst ha i färgskalan mellan rosa-lila och kanske blått-rött. Det är lite märkligt beroende på vilka favoritfärger jag egentligen har, men jag antar att det är syrénhäcken som fått sätta skalan...

Dessutom så blommar vårkragen nästan för tidigt för att hjälpa det där glappet som förekommer främst i juni.

Jag har olika färger i olika delar av trädgården - i rosengården går det från milt gult/aprikos/vitt i ena änden till rosa i den andra, uppblandat med vit mattram, vit och rosa pipört, blå riddarsporrar, blålila salvia, vit isop, lavendel etc.

Runt växthuset har jag mest mycket vintergrönt, marktäckande storbladig murgröna, buxbomsklot, lite ormbunkar, daggkåpa i olika varianter, diverse funkior samt blå ormöga.

Sen har jag en lång centrumrabatt som jag fyller med småblommig tagetes i olika nyanser, vaniljfärgad och mörkröd krasse, vit drakmynta, en vitgul honungsros som klänger upp i ett äppleträd, en gul Graham Thomas-ros, variegerad lavendel och - vilket ju inte passar in, men de blommar ju innan allt det andra kommer igång - tre stycken gamla och stora pioner som går i vitt och rosa.

Sen har jag andra partier i trädgården som går i vitt/rosa/lila och någon skuggrabatt som går i grönt och vitt.

Jag tänkte ha så en gång i tiden, men har insett att det inte blir något snyggt. Mina gulblommande land mot förrådsväggen gör sig inte snyggt mot de rosablommande som ligger framför, om man kikar från vissa håll.
Aningen måste jag bygga upp bättre markeringar (utan att ljuset försvinner!) eller så måste jag tänka om helt.
Just nu är jag inne på det senast nämnda.

Mattram och pipört törs jag inte säga hur det blommar här, men såväl salvia som lavendel och riddarsporrar blommar sensommar här.
Vilka av dem du räknade upp där i första stycket blommar först?

Veronica då, jag har en porslinsveronica som går i vitt med lite blått i. Jättefin när den blommar men tyvärr lite trist efteråt så det är bra om man inte har den längst fram. Frösådde dem förresten, gick hur lätt som helst. :)

83960-Veronica-gentianoides.jpg

Några sådana har jag, men jag minns inte när de blommar. Men det är ganska tidigt?

Problemet med dem tycker jag är att de har en stor bladrosett i botten som gör att det (åtminstone i mina land) blivit väldigt kalt intill de långa stänglarna. Tips på hur man åtgärdar det med trevliga kombinationer av växter?

Det kan jag förstå. Men jag har avgränsat mina olika rum med avenbokshäckar och avenboksvalv, plus att huset ligger så att jag har olika trädgårdsrum på olika sidor runt om.

Jag bor ju i zon 1, så det blommar mycket tidigare här. Nu blir jag osäker på vilket som kommer igång tidigast, men jag har en känsla av att det är ungefär samtidigt.

*känner att jag borde göra något åt mitt problem med att jag plottrar*

Har inga riktigt säkra tips, men hos mina föräldrar trivs den utmärkt under rododenron - med sin sura jord.

*känner att jag borde göra något åt mitt problem med att jag plottrar*

Åh, jag är också en inbiten plottrare, vilket jag ofta skämts för. Men sen var jag på ett föredrag med Gunnel Carlsson och då sa hon att det enda man inte fick göra med sin trädgård var att skämmas för den (vill jag minnas) och tycka den var jobbig. Så länge man trivdes så var det bra.

Så efter det plottrar jag på i allsköns ro - jag har EN ros av varje sort, för jag vill ju ha sån många, det finns inga stora drag och övergripande planer hos mig. Men jag älskar min trädgård - och den är ganska mysig om jag får säga det själv.

En fråga till: När brukar ni flytta era perenner som ni råkat plantera på fel ställen?

Det är ett jättedilemma för mig, eftersom jag inte vill flytta dem mitt i värsta blomningen - och sedan har glömt bort hur det såg ut tills det är läge.
Ska jag flytta dem ändå, när de är som finast?

Men tiderna är säkert ungefärliga, din plats kanske inte är en "äkta" zon 4? Beror på hur markförhållandena och lä, sol/skugga, vattning och allt det där... Och vissa år är juh specialla. Fast jag har dålig koll på när det blommar :angel:

Mina rabatter är som ute i skogen, med en salig blanding av färger - jag gillar det :bow: Men med många av samma så att färgen/formen/höjden återkommer istället.

Ja, det är du inte ensam om! Jag tror det är lätt i början när man är kär i sin trädgård och vill ha allt! Jag fick min trädgård "färdig" och några saker i den har tidigare ägare lyckats alldeles fantastiskt bra med, så jag försöker spinna vidare i samma anda. Men så står man där i handelsträdgården i största vårruset och blir alldeles hagalen av allt fantastiskt som finns... :)

En sak jag gillar i trädgården är en liten rundel med fantastiskt stort fång med påskliljor, säkert 50-60 stycken. Runt dem finns vitsippor och scilla. De ser fantastiska ut i maj (bor i zon 5 då..). Och just när de börjar vissna, så blir de omvuxna av rosenhallon, som är gröna och fräscha och blommar på sensommaren. Just höjden på dem gillar jag, de blir nästan som rumsavdelare.

Tror det är ett vanligt problem också, att allt hamnar i ungefär samma höjd. Det gör att det känns lite brokigt. Jag försöker iallafall tänka olika växtsätt, olika former, stora fält. Får se om det blir mindre brokigt med tiden. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka