Årets nya ord

Personligen gillar jag sekundärkränkning, känns som ett väldigt användbart ord. Däremot har jag aldrig hört talas om någon som plockar skräp och joggar samtidigt. Är det verkligen en så stor grej att det behövs ett ord för det? :confused:
 
Personligen gillar jag sekundärkränkning, känns som ett väldigt användbart ord. Däremot har jag aldrig hört talas om någon som plockar skräp och joggar samtidigt. Är det verkligen en så stor grej att det behövs ett ord för det? :confused:

Jag tror jag har hört (läst) det typ EN gång. I en artikel där det lyftes fram som nåt nytt, coolt, aktuellt som var jättepopulärt.
Förutom den gången aldrig sett eller hört om någon som gör det i någon organiserad utsträckning.
 
Jag blev nog lite sekundärkrängt av ordet ”snubbelsten”. Tycker det känns så fjuttigt att reducera minnesstenar till något som ger assosciationen att vara störande/lite av ett hinder. Hoppas verkligen inte det ordet blir särskilt populärt. :crazy:

(Men älskar Sekundärkrängt! Ska skriva det på mitt framtida visitkort och ev även på min profil här på Buke :D)
 
Jag saknar Dealbreaker :p. Finns väl ingen bra svensk motsvarighet till det ordet ?
 
Senast ändrad:
Två bukehatord: dealbreaker och deraila. Någon skriver dem EN gång, plötsligt tycker alla att de är SÅ HIMLA HÄFTIGA ORD att de petar in dem överallt. Allt man inte gillar hos någon annan är plötsligt en dealbreaker. Han hade fula skor, det är en dealbreaker. Och ingen tråd har spårat ur sedan deraila först nämndes. Fånigt.
 
Bortsett från att "ess-em-essa" är byggt på ett speciellt format att skicka textmeddelanden, så är det konstigt nog precis samma bokstäver som det mer format-övergripande "m-essa", plus ungefär dubbelt så många till.
I varje fall om man bemödar sig att skriva ut det som man säger det.
 
Annars tyckte jag att årets nyord var ovanligt tråkiga, förutom killgissa som är jättebra. Möjligen följs det nästa år av tupprepa, svenska för hepeat (= en man stjäl en idé från en kvinna och lanserar den som sin egen)
 
Ni som bor i Sverige, förstår ni de här orden utan att läsa beskrivningarna?

Jag gillar sekundärkränkt, även om jag nog aldrig skulle använda det, det känns som att det fint beskriver något jag ser ofta. De andra orden känns lite fåniga och krystade.
 
Men tillsammans är de med. Det står ju det på länken i första inlägget.
Nej, ingen av orden nyheter, fakta, fejkade eller alternativa är med i årets nyordslista.
Däremot är uttyrycken 'alternativa fakta' och 'fejkade nyheter' med.

Min poäng är att uttryck inte är enskilda ord, utan just uttryck.
Och skulle de vara med nånstans, så är det på en nyuttryckslista.

Om nu nya uttryck ändå skulle få plats i en nyordslista, varför kan då inte andra nya kombinationer av vanliga ord få vara med - nya meningar, nya stycken, nya noveller, nya romaner?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp