Årets nya ord

Jag tycker att listans skapare inte riktigt fattat syftet med att ha en så här nyordslista.

Jag menar bara dess namn 'nyordslista' indikerar att det ska röra sig om nya ord, som underförstått tillkommit svenskan.
Och så plockar man med uttryck, som består av flera ord, som alternativa fakta,
bonus malus och fejkade nyheter. Borde inte dessa uttryck istället finnas på en 'nyuttryckslista'? Fake words!
Vad är nästa grej? Kommer nästa års lista innehålla nyordsmeningar?

Man kan ju tycka att en sån här lista är till för att visa hur det svenska språket utvecklas. Men då plockar man med ord för vad som mycket möjligt är en kortvarig fluga - som det inte ens finns ett ord för på svenska - fidget spinner.


Om tio år, tror ni då att ni kommer komma ihåg vad en fidget spinner är?
Ungefär som ni idag tänner er trygga med hur ni använder orden odellplatta (2006), bjästa (2010) eller usie (2014)..?
 
Jag tycker att listans skapare inte riktigt fattat syftet med att ha en så här nyordslista.

Jag menar bara dess namn 'nyordslista' indikerar att det ska röra sig om nya ord, som underförstått tillkommit svenskan.
Och så plockar man med uttryck, som består av flera ord, som alternativa fakta,
bonus malus och fejkade nyheter. Borde inte dessa uttryck istället finnas på en 'nyuttryckslista'? Fake words!
Vad är nästa grej? Kommer nästa års lista innehålla nyordsmeningar?

Man kan ju tycka att en sån här lista är till för att visa hur det svenska språket utvecklas. Men då plockar man med ord för vad som mycket möjligt är en kortvarig fluga - som det inte ens finns ett ord för på svenska - fidget spinner.


Om tio år, tror ni då att ni kommer komma ihåg vad en fidget spinner är?
Ungefär som ni idag tänner er trygga med hur ni använder orden odellplatta (2006), bjästa (2010) eller usie (2014)..?
Ja du har faktiskt en poäng här. Tex varken fejkad eller nyheter är två nya ord. Lite dumt att de tog med dessa två.

Jag misstänker att leksaken kommer kännas SÅ 2017 typ som tamagotcin var på 90-talet :cool:
 
Apropå gamla nyord (??) så är det rätt kul att titta på gamla nyordslistor. Vissa ord har verkligen blivit befästa, som t.ex. cookie, messa, nanoteknik, sexslavhandel, trafficking och transperson. De var nyord år 2000, och är ju verkligen befästa ord idag.
Så visst, alla ord fastnar inte. Men några av dem kommer vi nog använda lång tid framöver.
 
Fortsatt spinoff... Tittar man på nyordslistan från 2007, det är ändå "bara" tio år sedan, så är det massor av ord som känns självklara och urgamla!
Spännande att se vilka nyord från i år som är självklara år 2027. Jag tror iallafall på pansexuell, inrymning och rekoring, fast det senare kanske heter nåt annat då vid närmare eftertanke.
Skrattretande och väldigt ute kommer dabba vara, tillsammans med klickfarm, veganisera och viralgranska. Så tror jag ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp