Årets Nobelpris

Och varför riktar du det här till mig?! Jag har öht inte andats om att jag inte tycker det även är tragiskt att ryska soldater dör.

Men en har faktiskt ett val. Eftersom jag faktiskt inte är korkad eller obildad förstår jag att det är svårt att säga nej som rysk soldat... men lik förbannat har en fortfarande det egna ansvaret för sina handlingar.

I vissa lägen går det faktiskt inte att skylla på "jag följde order". Något Nürnberg-rättegångarna visade.

Edit: Sedan är jag rätt säker på att många ryska soldater anser att det är ett rättfärdigt krig, många ryssar anser att Ukraina är en provins i Ryssland.
För att det var du som svarade med "Seriöst?!" och inte någon annan, och verkade helt förbise att man även kan se det tragiska i att ryska soldaters liv släcks även om man inte i varje andetag nämner andra som det är mer synd om. Det är ingen tävling.
 
För att det var du som svarade med "Seriöst?!" och inte någon annan, och verkade helt förbise att man även kan se det tragiska i att ryska soldaters liv släcks även om man inte i varje andetag nämner andra som det är mer synd om. Det är ingen tävling.

Och du väljer verkligen att fultolka mig, eller så förstår du inte vad jag skriver. Att nämna Gaza och i nästa andetag ryska soldater är barockt, även befolkningen i Gaza dör pga av en attack (även om det givetvis är ett grumligare läge än i Ukraina).

Du anser alltså att ryska soldater har noll eget ansvar när de följer order och attackerar en suverän stat?
 
Och du väljer verkligen att fultolka mig, eller så förstår du inte vad jag skriver.
Jag reagerade på ditt "Seriöst?!" Hur menar du att det ska tolkas? Hur är det att fultolka när jag bara påtalar att det nog inte är så lätt att vara rysk soldat och att det borde vara ok att faktiskt nämna det också, utan att bli ifrågasatt?

I sådana fall fultokade du @tara från början eftersom hen inte alls skrev något som går att tolka som att det inte är mer synd om Ukraina, men som du verkade tolka som att hen tyckte mer synd om ryska soldater för att hon bara nämnde dem.
 
Jag reagerade på ditt "Seriöst?!" Hur menar du att det ska tolkas? Hur är det att fultolka när jag bara påtalar att det nog inte är så lätt att vara rysk soldat och att det borde vara ok att faktiskt nämna det också, utan att bli ifrågasatt?

I sådana fall fultokade du @tara från början eftersom hen inte alls skrev något som går att tolka som att det inte är mer synd om Ukraina, men som du verkade tolka som att hen tyckte mer synd om ryska soldater för att hon bara nämnde dem.

Återigen går min poäng rakt förbi dig. Det sticker alltså inte dig i ögonen ett dugg när en nämner Gaza och ryska soldater samt "massaker" i samma mening, utan att ens nämna Ukrainas befolkning?!

Soldater dör i krig och det är tragiskt. Men det går f-n inte att jämföra med en massaker på civila.
 
Och du väljer verkligen att fultolka mig, eller så förstår du inte vad jag skriver. Att nämna Gaza och i nästa andetag ryska soldater är barockt, även befolkningen i Gaza dör pga av en attack (även om det givetvis är ett grumligare läge än i Ukraina).

Du anser alltså att ryska soldater har noll eget ansvar när de följer order och attackerar en suverän stat?
Nej jag anser inte att de inte har eget ansvar. Ser du att jag har skrivit det någonstans? Måste man anse det för att man kan förstå att det inte är svart-vitt att växa upp i ett land som inte är fritt och demokratiskt, med Putin vid rodret? Jag anser att jag kan förstå svårigheterna de ställs inför, att det inte "bara" är att välja, jag förstå att de inte ser det som ett val när deras eget liv och deras familjs liv står på spel, uttalat eller icke uttalat, men ändå vetskapen om att ett val där de vägrar innebär "försvinnande" eller andra saker. Det är som ett ickeval i sig själv. Jag kan förstå svårigheterna att göra det rätta och riktiga och jag kan se att unga ryska soldater också är människoliv, jag har väldigt svårt att se att så många människor, så unga som många av dem är, är så onda som tex Putin och hans gelikar.

Det betyder inte det minsta att jag inte kan se att Ukraina lider mest, att Ukraina är oskyldiga i det här kriget och att ryssarna är de skyldiga. Att de ryska soldaterna har ansvaret för vad de gör osv.

Det betyder däremot att jag kan förstå deras situation och kan se att de är människoliv.

Att förstå varför någon agerar på ett visst sätt betyder verkligen inte att man inte kan tycka att personen/personerna inte har ett eget ansvar över sina handlingar.
 
Nej jag anser inte att de inte har eget ansvar. Ser du att jag har skrivit det någonstans? Måste man anse det för att man kan förstå att det inte är svart-vitt att växa upp i ett land som inte är fritt och demokratiskt, med Putin vid rodret? Jag anser att jag kan förstå svårigheterna de ställs inför, att det inte "bara" är att välja, jag förstå att de inte ser det som ett val när deras eget liv och deras familjs liv står på spel, uttalat eller icke uttalat, men ändå vetskapen om att ett val där de vägrar innebär "försvinnande" eller andra saker. Det är som ett ickeval i sig själv. Jag kan förstå svårigheterna att göra det rätta och riktiga och jag kan se att unga ryska soldater också är människoliv, jag har väldigt svårt att se att så många människor, så unga som många av dem är, är så onda som tex Putin och hans gelikar.

Det betyder inte det minsta att jag inte kan se att Ukraina lider mest, att Ukraina är oskyldiga i det här kriget och att ryssarna är de skyldiga. Att de ryska soldaterna har ansvaret för vad de gör osv.

Det betyder däremot att jag kan förstå deras situation och kan se att de är människoliv.

Att förstå varför någon agerar på ett visst sätt betyder verkligen inte att man inte kan tycka att personen/personerna inte har ett eget ansvar över sina handlingar.

Som jag sa, jag är inte korkad eller obildad.

Men det jag initialt reagerade på var till synes jämställandet mellan ryska soldater som blir dödade i krig och massakern på civila i Gaza. Det är barockt och den åsikten viker jag inte en tum ifrån.
 
Snälla kan ni inte fortsätta diskussionen om ryska soldater i någon annan tråd, förslagsvis den om anfallskriget på Ukraina, så kan den här få fortsätta att handla om Nobelpriset.
 
Som jag sa, jag är inte korkad eller obildad.

Men det jag initialt reagerade på var till synes jämställandet mellan ryska soldater som blir dödade i krig och massakern på civila i Gaza. Det är barockt och den åsikten viker jag inte en tum ifrån.
Så på vart enda svar du får från mig känner du dig tvungen att svara att du inte är korkad eller obildad, när jag inte har skrivit något om det? Känns rätt trist som diskussionsteknik. Speciellt när du slänger åsikter på mig som jag inte ens har, tex att jag skulle tycka att ryska soldater inte har ansvar för sina handlingar eller att det inte sticker i mina ögon när soldater och massaker på civila nämns i samma mening, hur vet du det när jag inte ens skrivit något om det. Du tar för givet och fultolkar.

Du har ingen som helst aning, men ändå antar du.
 
Så på vart enda svar du får från mig känner du dig tvungen att svara att du inte är korkad eller obildad, när jag inte har skrivit något om det? Känns rätt trist som diskussionsteknik. Speciellt när du slänger åsikter på mig som jag inte ens har, tex att jag skulle tycka att ryska soldater inte har ansvar för sina handlingar eller att det inte sticker i mina ögon när soldater och massaker på civila nämns i samma mening, hur vet du det när jag inte ens skrivit något om det. Du tar för givet och fultolkar.

Du har ingen som helst aning, men ändå antar du.
Eftersom diskussionen fortsätter ändå vill ni kanske att den bryts ut? Vill du eller @athena_arabians stå som TS?
 
I onsdags var jag på Södra teatern och lärde mig mer om de Nobelpris som var utdelade dittills. Själva eventet brukar vara uppdelat i två delar, först crasch course i vad prisen innebär sen en mer underhållande del. I år var det Emma Knyckare och Mia Gruffman Cruse aka flashback-forever podden som pratade och hade en quiz om hur man pratar om Nobelpriset på nätet. Hade scannat en del forum utöver flashback och minsann om inte Bukefalos var med på ett hörn. Så nu vet vi att vi är avkollade av dom när vi skriver om saker och ting
 
Förlåt får jag bara säga att enligt pasikivi på Aftonbladet så berättar inte Ukraina om sina antal döda.

Hemsk historia Ukraina överhuvudtaget.

Förlåt, ursäkta.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 088
Senast: Barbabelle
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 737
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 237
Senast: ako
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 896
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp