Nej jag anser inte att de inte har eget ansvar. Ser du att jag har skrivit det någonstans? Måste man anse det för att man kan förstå att det inte är svart-vitt att växa upp i ett land som inte är fritt och demokratiskt, med Putin vid rodret? Jag anser att jag kan förstå svårigheterna de ställs inför, att det inte "bara" är att välja, jag förstå att de inte ser det som ett val när deras eget liv och deras familjs liv står på spel, uttalat eller icke uttalat, men ändå vetskapen om att ett val där de vägrar innebär "försvinnande" eller andra saker. Det är som ett ickeval i sig själv. Jag kan förstå svårigheterna att göra det rätta och riktiga och jag kan se att unga ryska soldater också är människoliv, jag har väldigt svårt att se att så många människor, så unga som många av dem är, är så onda som tex Putin och hans gelikar.
Det betyder inte det minsta att jag inte kan se att Ukraina lider mest, att Ukraina är oskyldiga i det här kriget och att ryssarna är de skyldiga. Att de ryska soldaterna har ansvaret för vad de gör osv.
Det betyder däremot att jag kan förstå deras situation och kan se att de är människoliv.
Att förstå varför någon agerar på ett visst sätt betyder verkligen inte att man inte kan tycka att personen/personerna inte har ett eget ansvar över sina handlingar.