Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man delar väl inte ut Nobelpris för att det ska vara jämställdhet mellan kön. Utgångspunkten är ju hur betydelsefulla deras upptäckter är.Nu har tre av årets fem Nobelpris delats ut, och överraskande nog är alla pristagare män! Obs ironi.
Kvar står de två lite mjukare priserna som litteratur och fred, finns det chans till någon kvinna kan då något av dem?
Men jag hoppas som alltid på Chimamanda Ngozi Adichie, också kvinna.Min gissning för litteraturpriset är en kvinna: Can Xue.
Spinner vidare, andra nominerade att hoppas på är ICJ, chefsåklagaren på ICC och UNRWA (de två senare vore kontroversiella i mångas ögon, men de är fortfarande värdiga att prisas). Organisationerna B’Tselem och al-Haq vore inte otippade heller.Apropå fredspriset så ser jag det som möjligt att José Andrés, grundare av World Central Kitchen får det. Organisationen har uppmärksammats mycket senaste åren, både i Ukraina och Gaza - där de tyvärr fått medarbetare dödade. De hjälper alltså till med mat på krisdrabbade ställen, som jordbävningen i Turkiet/Syrien och efter olika orkaner i USA. Startades efter jordbävningen i Haiti 2010.
(När jag skulle googla fram när organisationen bildades osv, så råkade jag se att bla. Nancy Pelosi faktiskt nominerat Andrés till fredspriset det här året.)
Håller med! Viktigt i dessa tider. Och så rörd mannen som jag antar är organisationens ledare blevTycker det var en bra fredsprisvinnare.
Håller med! Viktigt i dessa tider. Och så rörd mannen som jag antar är organisationens ledare blev
Håller också med.Tycker det var en bra fredsprisvinnare.
+ 1 på bra pristagare.Håller också med.
Det fick mig att tänka på följande:
https://www.netflix.com/se/title/557010
Som de skriver filmen är Mörk, Känslosam. Det räcker inte riktigt till, de flesta ser den nog bara en gång, det var flera år sedan nu, men den släpper inte greppet och jag tror att den passar med dagens fredspris.
Så jag ser fram emot att läsa Han Kang i ett viktigt ämne också som massakern på Juja. Dessa massaker existerar tyvärr nu också, 30000 döda i Gaza, 30000 ryska soldater dör varje månaden enligt pasikivi på Aftonbladet och BBC. Hur ska världens innevånare förhålla sig till eländet är ett stort humanistiskt litterärt ämne att ta sig an. Modigt av henne. Det blir kanske superjobbigt emotionellt men hon ska ju vara ganska lättläst.
Nja, nobelpriset delas ut till de som frontat viktiga upptäckter, organisationer osv. Tyvärr är de i många fall män utåt medan kvinnor historiskt sett mycket väl kan ha gjort sjäva grundarbetet. Så det är historielöst att inte ta det i beaktande. Dock så får man väl hoppas att det ordnar upp sig så småning om.Man delar väl inte ut Nobelpris för att det ska vara jämställdhet mellan kön. Utgångspunkten är ju hur betydelsefulla deras upptäckter är.
Ryska soldater är också människor. Ofta unga människor utan egen röst, vad händer om de säger nej till att kriga? Vad händer med deras familjer hemma? Försvinner man själv och familjen då, som så många andra med "fel" åsikt och värderingar, enligt Rysslands ledare?Seriöst?! Givetvis är det tragiskt att ryska soldater dör men de tillhör en makt som attackerat en suverän stat. Jag känner faktiskt mer för alla ukrainska soldater och civila som dör... Slava Ukraini!
Ryska soldater är också människor. Ofta unga människor utan egen röst, vad händer om de säger nej till att kriga? Vad händer med deras familjer hemma? Försvinner man själv och familjen då, som så många andra med "fel" åsikt och värderingar, enligt Rysslands ledare?
Jag tycker absolut att det är "mest synd om" Ukraina här, men tycker inte heller att det ska vara censurerat att lyfta ryska soldaters lidande och död. Att växa upp i ett fritt demokratiskt land gör att man lätt glömmer hur det är att växa upp i ett land som är raka motsatsen till både fritt och demokratiskt.