Årets Nobelpris

Görel

Trådstartare
Moderator
Nu har tre av årets fem Nobelpris delats ut, och överraskande nog är alla pristagare män! Obs ironi.

Kvar står de två lite mjukare priserna som litteratur och fred, finns det chans till någon kvinna kan då något av dem?
 
63 kvinnor och 960 män. Mycket rättvis fördelning (6% kvinnor).

Men på 5 priser så är det ändå mer än 26% sannolikhet att ett går till en kvinna så hoppet kvarstår (om man drar med den fördelningen).

Men mörker är det om det blir noll.

Edit: De senaste åren har dock fördelningen varit 28% kvinnliga pristagare och då är risken bara 20% att det blir en 5 priser till män.
 
Apropå fredspriset så ser jag det som möjligt att José Andrés, grundare av World Central Kitchen får det. Organisationen har uppmärksammats mycket senaste åren, både i Ukraina och Gaza - där de tyvärr fått medarbetare dödade. De hjälper alltså till med mat på krisdrabbade ställen, som jordbävningen i Turkiet/Syrien och efter olika orkaner i USA. Startades efter jordbävningen i Haiti 2010.

(När jag skulle googla fram när organisationen bildades osv, så råkade jag se att bla. Nancy Pelosi faktiskt nominerat Andrés till fredspriset det här året.)
 
Nu har tre av årets fem Nobelpris delats ut, och överraskande nog är alla pristagare män! Obs ironi.

Kvar står de två lite mjukare priserna som litteratur och fred, finns det chans till någon kvinna kan då något av dem?
Man delar väl inte ut Nobelpris för att det ska vara jämställdhet mellan kön:confused:. Utgångspunkten är ju hur betydelsefulla deras upptäckter är.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 071
Senast: Barbabelle
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 719
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 231
Senast: ako
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 873
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp