"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

Sant!

Sexakten tillhör vuxenvärlden.

För ett barn, kan sex framstå som något väldigt konstigt och genant.
Det syns även i klippet att barn bli generade. Varför blir dom generade?

Tillägger. Det finns ett talesätt
Barn gör som du gör, inte som du säger

Varför ska barn ha info om sex?

Gissningsvis blir barnen generade eftersom de redan har kommit i kontakt med informationen på annat sätt - annars borde de inte ha reagerat nämnvärt.

Jag vet inte om du läste några av kommentarerna i facebooktråden, men någon person ville att hennes åttaåring skulle få vänta några år innan hon informerades. Jag tänker mig att denna person måste vara mer än lovligt naiv.

Så... Vi borde visa dem? O_o
Jag tror du behöver tänka igenom det här igen.

Varför ska barn ha någon info alls i så fall? Det är en ganska begränsad del av världen och dess möjligheter som de faktiskt deltar aktivt i...
Jag tror att barn kan inte hantera beskrivningen av "vuxenskönt"

Din fråga är bara tramsig

Gissningsvis blir barnen generade eftersom de redan har kommit i kontakt med informationen på annat sätt - annars borde de inte ha reagerat nämnvärt.

Jag vet inte om du läste några av kommentarerna i facebooktråden, men någon person ville att hennes åttaåring skulle få vänta några år innan hon informerades. Jag tänker mig att denna person måste vara mer än lovligt naiv.
Menar du att barnen har kommit i kontakt med informationen på ett felaktigt sätt tidigare?

För att barn är nyfikna och undrar. Annars får de info från andra barn. Och den infon är knappast rättvisande.
Julkalendern vänder sig till sju år och uppåt. Då har man ofta själv börjat fundera

Den första gången som jag informerades, vad jag minns (även om jag tror att jag och min syster nog hade frågat våra föräldrar hur barn blev till), var när jag var fem eller sex år och jag och några lekkamrater satt i en koja i en skogsdunge och bläddrade i en porrtidning som någon hade hittat.

I Bamse, som jag prenumererade på (det här var ett par år senare), fick man även läsa om Bamse och Brummelisas relation. Ett nummer avslutades med "Den natten kramades Bamse och Brummelisa extra länge" med tillhörande bildruta. Nästa nummer fortsatte med att Brummelisa födde trillingar. Jag minns inte att det var några rabalder kring det. :D

Den första gången som jag informerades, vad jag minns (även om jag tror att jag och min syster nog hade frågat våra föräldrar hur barn blev till), var när jag var fem eller sex år och jag och några lekkamrater satt i en koja i en skogsdunge och bläddrade i en porrtidning som någon hade hittat.

I Bamse, som jag prenumererade på (det här var ett par år senare), fick man även läsa om Bamse och Brummelisas relation. Ett nummer avslutades med "Den natten kramades Bamse och Brummelisa extra länge" med tillhörande bildruta. Nästa nummer fortsatte med att Brummelisa födde trillingar. Jag minns inte att det var några rabalder kring det. :D
Va det även beskrivning om att snoppen är inne i snippan?

Sant!

Ja, det är självklart att själva akten hör till vuxenvärlden men att berätta för ett barn hur barn blir till är inget konstigt. Det känns märkligare att man ska vara totalt ovetande om hur barn blir till tills man är 15 år. Speciellt med tanke på att man som flicka/kvinna kan få mens betydligt tidigare än så.

Är man dessutom uppvuxen på landet är det svårt att missa hur djuren blir fler.

Ja, det är självklart att själva akten hör till vuxenvärlden men att berätta för ett barn hur barn blir till är inget konstigt. Det känns märkligare att man ska vara totalt ovetande om hur barn blir till tills man är 15 år. Speciellt med tanke på att man som flicka/kvinna kan få mens betydligt tidigare än så.

Är man dessutom uppvuxen på landet är det svårt att missa hur djuren blir fler.

Ja. Det är ju inte helt ovanligt att man får mens när man är 7-9 år idag. Och det måste vara en fruktansvärd upplevelse om man inte vet vad som händer!

Va det även beskrivning om att snoppen är inne i snippan?

Har du aldrig sett de tämligen realistiska barnböckerna som fanns på 70- tidigt 80-tal?! :D Där var det illustrerat och allt, om än på ett väldigt oskyldigt sätt. De böckerna gick att låna på biblioteket och det var ingen som tyckte det var konstigt.

Det är betydligt värre med den här nymoralismen som verkar i mångt och mycket komma från USA.

Jag tror att barn kan inte hantera beskrivningen av "vuxenskönt"

Nu skulle jag aldrig beskriva något som "vuxenskönt" men nog undrade mina barn tidigt hur bebisar kom in i mammans mage och hur de kom ut därifrån. Min dotter var runt två år när hon frågade och hon "födde" sedan bebisar på löpande band :rofl: Sonen var i ungefär samma ålder när frågan kom vilket inte var konstigt eftersom han blev storebror då. För dem var det inget konstigt eller skämmigt. När de blev några år äldre och andra barn började prata om sex på dagis och hade en hel massa konstiga föreställningar för sig så förklarade mina barn helt enkelt hur det var. Varför skulle inte barn kunna hantera det? Jag tror snarare att om det är något naturligt för dem som de "alltid" har vetat så blir det aldrig skämmigt. Här har aldrig sex varit något tabuämne utan de har kunnat fråga vad de har undrat över. Det jag inte skulle prata om är mitt eget sexliv för det har de däremot inget med att göra varken då eller nu som vuxna.

Porrtidningar och Bamse, vilka minnen :love:

Min historia är tämligen lika din med tillägget av upplysande barnlitteratur tack vare moster :D

Jag hade nog dessutom dels kunnat uttrycka vad som hände bättre och hur jag kände kring det när jag blev sexuellt utnyttjad som helt ovetandes 5 åring...

Jag hade oxå med all säkerhet kunnat säga ifrån bättre om jag från början hade fått mer stöd i att min kropp är min och ingen annan får peta på mig utan min tillåtelse.

Jag vill tro det iaf.

Sant!

Tar mig friheten att i fantasin ändra lite i ditt inlägg :angel:...

Bilkörning tillhör vuxenvärlden.

För ett barn, kan bilkörning framstå som något väldigt konstigt och genant.

Varför ska barn ha info om bilkörning?

Eller varför inte:

Vindrickande tillhör vuxenvärlden.

För ett barn, kan alkoholkonsumption framstå som något väldigt konstigt och genant.

Varför ska barn ha info om vindrickande?

:angel::angel::angel::angel:

Ja. Det är ju inte helt ovanligt att man får mens när man är 7-9 år idag. Och det måste vara en fruktansvärd upplevelse om man inte vet vad som händer!

Bra poäng! Jag försökte skriva ett inlägg om det men kunde inte hitta någon riktigt bra formulering till varför det kan vara bra att informera barn. Jag tror att det kan väcka jobbiga känslor om man inte vet vad som händer. Samma sak så är det ju många barn som upptäcker sin kropp genom att pilla på könsorganen och kanske upplever de känslor som de får av det som skamliga. Jag tänker också att det finns barn som utsätts sexuellt av andra barn och som inte förstår vad som händer.

Och nu ser jag att du precis skrev ett inlägg om det jag nämner sist. Jag tror att det är viktigt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka