"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

Bra poäng! Jag försökte skriva ett inlägg om det men kunde inte hitta någon riktigt bra formulering till varför det kan vara bra att informera barn. Jag tror att det kan väcka jobbiga känslor om man inte vet vad som händer. Samma sak så är det ju många barn som upptäcker sin kropp genom att pilla på könsorganen och kanske upplever de känslor som de får av det som skamliga. Jag tänker också att det finns barn som utsätts sexuellt av andra barn och som inte förstår vad som händer.

Och nu ser jag att du precis skrev ett inlägg om det jag nämner sist. Jag tror att det är viktigt!

Ja, och är det ett barn som börjar onanera inför andra är det ju bara att tala om att det inte är något fult men att det är något man gör när man är själv. Barn krånglar sällan till saker som vi vuxna gör.

Jag berättade självklart det. Jag ser som sagt hellre att jag berättar än att BARNET ska gissa sig fram eller vara generad. Nu var hen så liten att det inte kunde bli pinsamt. Att förklara att det är något vuxna gör var inget konstigt.

Hen vet vad mens är också. Och varför man har det. BARNET Konstaterade lakoniskt härom veckan att jag hade mens (jo) men att vännen H inte har det för hon har en bebis i magen.

Då är jag nöjd.

Jag hade nog dessutom dels kunnat uttrycka vad som hände bättre och hur jag kände kring det när jag blev sexuellt utnyttjad som helt ovetandes 5 åring...

Jag hade oxå med all säkerhet kunnat säga ifrån bättre om jag från början hade fått mer stöd i att min kropp är min och ingen annan får peta på mig utan min tillåtelse.

Jag vill tro det iaf.

Så tänkte jag också när mina barn var små. Visst kunde jag kanske inte förhindra att det hände men de hade haft en möjlighet att förklara med en gång vad som hade hänt om det faktiskt hade hänt så att jag hade kunnat förhindra att det hände igen. På samma gång som jag förklarade sex för dem så var jag väldigt noga med att poängtera att ingen annan någonsin fick röra dem mot deras vilja. Det är deras kropp och de som bestämmer.

Ja, och är det ett barn som börjar onanera inför andra är det ju bara att tala om att det inte är något fult men att det är något man gör när man är själv. Barn krånglar sällan till saker som vi vuxna gör.
Onani och barn är också intressant. Vi pratade några vänner nyligen om det och flera berättade att de upptäckte på dagis, fritids etc att det var skönt att gnugga sig mot en kudde etc. Jag var nog sen med just det.
Men jag tror vuxna måste inse att barn är nyfikna på kroppen.

Onani och barn är också intressant. Vi pratade några vänner nyligen om det och flera berättade att de upptäckte på dagis, fritids etc att det var skönt att gnugga sig mot en kudde etc. Jag var nog sen med just det.
Men jag tror vuxna måste inse att barn är nyfikna på kroppen.

Jag upptäckte min sexualitet tämligen tidigt men hade så svåra problem med hur jag såg ut (fet) i tonåren så jag gjorde mig själv asexuell sas. Inte bra alls, det gav mig ett knasigt förhållande till sex och det tog lång tid innan jag insåg varför.

Men ska barnen gå runt o h vara rädda för att kramas? För då kan mam bli gravid?
Nej
Det är ju bara fånigt att säga att det blir barn av kramar

Vad jag frågar är om det inte är upp till föräldrarna att snacka om sex med sina barn

Jag tycker det (kan) bli fel om vuxen inte finns som kan svara på frågor ( efter adventskalendern)

Jag tror bara det är pryda vuxna som tar med sig det som den starkaste bilden av årets kalender. Ungarna är nog betydligt mer intresserade av dåtidens "konstiga" leverne, kläder och mat.
Vad händer om barnet frågar den pryda föräldern om det den lärt sig på adventskalendern ?

Nej

Vad jag frågar är om det inte är upp till föräldrarna att snacka om sex med sina barn

Jag tycker det (kan) bli fel om vuxen inte finns som kan svara på frågor ( efter adventskalendern)
Jo men du skrev ju nyss att man inte behövde berätta om sex för barnen. Det är bara att säga att barnen kommer från mammans mage.

Nej

Så med andra ord hade det ju varit bra då, om barnen redan kände till vad sex är. Genom att de fått det förklarat för sig. Kanske. :meh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka