Årets julbord

gunhild

Trådstartare
Sitter och funderar på julbordet. Självklart ska allt det vanliga finnas med men ngt nytt att testa vore kul. Ngn som har ngt bra tips? Skulle gärna vilja ha tips på ngt roligare att lägga/fylla ägghalvorna med. Har ju alltid räkor och löjrom men lite variation vore trevligt. Så fram med era bästa tips!! :)

Sv: Årets julbord

När jag va liten hatade jag äggula och pillade ut den och la i köttbullar i hålet:D kanske kunde va nåt?

Haha jo det gör jag, hade varit kul att se allas miner när de får en ägghalva med köttbulle :)

Majonnäs, kaviar på äggen?

Grönkål är ju vanligt i söder, så det kan du ju prova om du inte gjort det. Är supergott :)
Egen inlagd sill.
Egengjord senap.

Svärmor brukar alltid ha med något slags kött. Hade lammfiol ett år.

Beroende på vart du bor i landet finns det ju olika mer eller mindre traditionella rätter på julbordet, så om du inte har något traditionellt från trakten du bor i kanske det kunde vara roligt (eller kika på andra områdens traditionella maträtter, typ grönkål, äggost, ål osv). Om du nu gillar den typen av julmat alltså.

Själv äter jag i princip bara köttbullar på julbordet och vill slå ett slag för att även ha potatismos och lingonsylt på julbordet, det blir inte så mycket bättre än så :D (för min del går det ju såklart bra att ta bort det mesta, men det kanske är lite väl radikalt och inte så populärt.. :D)

Potatisgratäng hade min farmor förra året. Kanske inte det roligaste men uppskattat av sådana som mig som bara käkar skinka, köttbullar och ägg.

Min morbror brukar ha palt och olika sorters leverpastej. Jag vet inte om det hör till det traditionella julbordet men det kanske kunde vara något?

Jag brukar pilla ur gulan, mosar den med lite gräddfil, blanda i lite ishavsrom och kryddar med tabasco (det ska inte vara jättehot men lite sting). Klicka i blandningen i ägget igen och klipp över gräslök. Min ultrakonservativa släkt (vad det gäller julmat) tyckte det var jättegott första julen jag gjorde det även om de såg MKT tveksamma ut! :D

Annars vill jag ha gravad lax på julbordet men det är ju inte så ovanligt. Jag gillar inte den köpta så jag gravar själv, enbär och gin helst :d

Vi brukar ha någon form av rökt kött också, rulle eller fårfiol.

Jag tar ur äggulan och vispar ihop den med riven gul lök, kaviar och grädde. Fyller sen hålen med röran (spritsar man blir det snyggast!) :d

Rörost är otroligt gott till skinkan, har en sats på spisen just nu:)

Vi brukar ha grönsallad och ett fruktfat med exotiska frukter. Jäkligt gott till all den tunga maten, speciellt för mig som inte äter kött så gärna och inte är så förtjust i det andra.

Sitter och funderar på julbordet. Självklart ska allt det vanliga finnas med men ngt nytt att testa vore kul. Ngn som har ngt bra tips? Skulle gärna vilja ha tips på ngt roligare att lägga/fylla ägghalvorna med. Har ju alltid räkor och löjrom men lite variation vore trevligt. Så fram med era bästa tips!! :)

Jag är inte så förtjust i julmat egentligen. Jag äter inte så mycket. Mamma brukar alltid gå upp i vikt under julhelgen, jag går alltid ner i vikt.....

Jag älskar revben, det är det allra allra godaste! Men för några år sedan förändrades mitt bett och blev sk öppet (ingen vet anledningen) och det gör att jag inte kan bita av normalt så att gnaga på tunna revben är med andra HELT uteslutet, det är fullständigt omöjligt när man inte får ihop några tänder i munnen :( Så jag skulle slå ett slag för tjocka revben istället! Nu är det inte samma sak för mig så jag äter inte det så mycket. men det är ju gott.

Jag vet inte om det tillhör julbord, men vi äter mycket tomat, gurka och paprika till jul. Mamma gillar franskbröd, de riktiga med vallmofrön på.

Vad äter man på julbordet egentligen?

Ska testa det med ägg här ovanför. Lär bara bli jag som äter det, men ändå :)

Åh, det lät gott, tycker jag! Ja, varför är all julmat så tung egentligen?

----

Leverpastej, som någon skrev, kan kanske vara något. Jag läser till kock inom storhushåll och till vårt julbord i skolan gjorde vi en leverpastej på kyckling, jättegod blev den!

//r

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 419
Senast: Paddington
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar