Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var det mig du hittade? :)
Har haft fullt upp.
Tänkte faktiskt på dig häromdagen och funderade på när din skulle komma.
Är inte så långt kvar nu va?
Min lilla Daisy växer så det knakar. Hon har tappat en massa päls och ser helt skabbig ut :D Världens socialaste lilla häst :love: Här är senaste bilden
2dgnd6d.jpg
Vad stor hon är.
Jo nog är det lite orättvist mot ungen att komma så sent, men jag är glad OM den kommer överhuvudtaget.
Inget är självklart.
Stor grattis till dig o alla andra:)

Nu måste jag ha lite hjälp. Fölis är ju lös i magen pga att mamma brunstar. Jag har köpt morotspuré för jag fick tips om det här på buke, MEN hur sjutton får man i henne det? Hon har inga planer på att äta det frivilligt ivf, PI vad äckligt! var hennes kommentar......

@Smuldaisy
inte för att jag har föl-erfarenheter alls (min första jag har nu), men spruta?
Är dock inte säker på hur lätt det är att få tag i sprutor, jag får tag i mina genom jobbet och har fått för mig att apoteket kanske inte säljer sprutor?

Nu måste jag ha lite hjälp. Fölis är ju lös i magen pga att mamma brunstar. Jag har köpt morotspuré för jag fick tips om det här på buke, MEN hur sjutton får man i henne det? Hon har inga planer på att äta det frivilligt ivf, PI vad äckligt! var hennes kommentar......
Du blandar det i lite vatten så det blir välling aktigt och sprutar in det i mungipan.
Alltså mellan tänder och huden värm den även så den är ljummen .
Först så kanske de inte gillar det med sen brukar det inte vara några problem .

Tvätta stjärten och smörj fölis ordentligt med fet salva så inte bajset fräter på skinnet ,,,,det går fort och gör ont ...

Tvättproceduren går jättebra, lite kill på ryggen med ena handen o tvätt med ljummet vatten med andra handen så tycker fölis det är jättemysigt. Inte varit några problem alls faktiskt. Har tvättat ett par gånger varje dag och det ser bra ut tycker jag. Ska göra nytt försök med morotspuren i morgon om det inte lugnat ner sig tills dess. Tack för tipset!

Bajset såg redan bättre ut idag på morgonen så jag avvaktar lite o rumpan inte alls kladdig efter natten så förhoppningsvis är det över. :)

Har ju glömt att berätta att hon faktiskt fått ett namn nu, äntligen! Har haft såååå svårt att hitta på något som uppfyllde alla kriterier. Det blev inte CandyCrush som jag skrev tidigare i tråden..... Hon ska heta Le D'Arque Fleur (Den mörka blomman). På L och franskklingande efter mamma Lorrain samt "blomtema" + ingen på ASVH eller TDB heter det :). Vad tycker ni? Blir det bra o passande?
10502185_713880655341647_3049622007641710985_n.jpg

Har ju glömt att berätta att hon faktiskt fått ett namn nu, äntligen! Har haft såååå svårt att hitta på något som uppfyllde alla kriterier. Det blev inte CandyCrush som jag skrev tidigare i tråden..... Hon ska heta Le D'Arque Fleur (Den mörka blomman). På L och franskklingande efter mamma Lorrain samt "blomtema" + ingen på ASVH eller TDB heter det :). Vad tycker ni? Blir det bra o passande?
10502185_713880655341647_3049622007641710985_n.jpg

Borde det inte vara La i början så det blir femint och när jag kör google translate så blir d'arque = bågar inte mörk. Sombre= mörk

Tänker också att det måste vara La i början, men det var länge sedan jag läste franska.

Generellt tycker jag att ska man ge hästen ett namn som inte är svenskt ska man verkligen kolla upp att stavningen blir rätt. Jag har sett alltför många hästar som fått felstavade namn och som uppfödare så skulle åtminstone jag tycka det var pinsamt att jag inte kollade upp stavning ordentligt. En annan sak man ska tänka sig för med är tecken som ´`'^ som lätt kan bli fel.

@cirkus "Franskklingande" är ju inte detsamma som korrekt franska...... D'Arque är ju "dark" med en annan stavning som låter "lite fransk". Kan inte franska öht, tyckte Le före lät bra ihop med det andra....

@cirkus "Franskklingande" är ju inte detsamma som korrekt franska...... D'Arque är ju "dark" med en annan stavning som låter "lite fransk". Kan inte franska öht, tyckte Le före lät bra ihop med det andra....

Det blir lika fel som hingsten som heter Coupe de Coeur, det heter coup de coeur (något man förälskar sig i). Coupe betyder bägare och då betyder namnet en bägare hjärtan.

Blomma är femininum på franska och därför alltid "La".

Åh vad bra - då kan jag fråga dig vad betyder Ulk d'eté? D'eté är väl sommar? men vad betyder Ulk?

Ulk betyder ingenting, utan är ett namn. Det är ett sätt att få med stuterinamnet i hästens namn. Översätter man det ordagrant så blir det Ulk från sommar. Hunduppfödare gör likadant, t ex heter hunden på min avatar Vixx du Perouet, kennelnamnet är Élevage Perouet.
Följer uppfödaren namnreglerna slaviskt ska alla födda i år heta något på J, av Vixx namn kan man utläsa att hon är född 2004 :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar