Årets dummaste fråga

alazzi

Trådstartare
Något som jag mer och mer har funderat över. Hur sitsen påverkas av stiglädrets längd. Alla tränare brukar ju rekommendera att man länger stiglädret ett hål eller mer. Men varför? Vad blir så mycket bättre i sitsen när man länger något hål? Ja:o:o:ojag skrev ju att det var årets dummaste fråga.

Jag har märkt att jag får ont i bäckenet när jag länger lädrena och det slipper jag med kortare läder. Har tittat på bilder när jag har olika längd på stiglädrena och tycker väl inte att sitsen blir så hysteriskt mycket sämre när jag kortar något hål. Ja det ser bättre ut med längre läder men hur mycket påverkas ridningen?

Tycker att jag känner mig tryggare och stadigare med lite kortare läder så ge mig argumenetn för att länga:)

Sv: Årets dummaste fråga

Det viktigaste är att man kan sitta i balans.

Har varit där du beskriver i många år- läng lädrena o kämpa för att hålla kvar stigbygeln- vilket jäkla trams.:mad:

Du har betydligt lättare att sitta som du ska dvs inte på skrevet i obalans o ofta lite framvikt.

Jag säger som Axel, det viktigaste är att du kan sitta i balans. Jag rider själv med mellanlånga stigläder. En hoppryttare hade tyckt jag såg knasig ut men likaså en dressyrryttare. Det fungerar för mig, helt enkelt. Om jag länger lädren mer så kan jag inte slappna av i underskänkeln och knäet, och stabiliteten i bål och ländrygg försvinner.

:bow: Helt rätt!
TS, dessutom passar inte många sadlar för ryttaren, det ordas bara om att sadeln skall passa för hästen jämt. Det är minst lika viktigt att sadeln passar optimalt för ryttaren, för annars är det omöjligt att sitta korrekt. Det normala är att det blir som Axel skriver, då måste man korta upp stiglädrena för att inte falla fram på sitt bäcken. En skicklig dressyrtränare bryr sig inte om lädrena är något hål för "korta", bara ryttaren kan sitta i balans. Det där med långa läder är dessutom förlegat. Stiglädrena skall vara lagom långa för den individ som rider, det finns ingen mall, trivs du med den längden som du har så skall du också ha den. Det enda du behöver tänka på är att lädrena får inte bli så korta att din underskänkel åker fram och att du p g a för korta läder måste trampa ner hälarna när du rider dressyr. Foten skall vara platt i stigbygeln.
Av mig får du alltså inga argument för att länga lädren, möjligen kan man fundera på att köpa en ny sadel som passar både hästen och ryttaren! Om du inte rider för nån som tycker att du skall stå på tå när du rider alltså. Det finns ju såna tränare också. Fast jag trodde att de var utdöda :)

Hur långa är långa och hur korta är korta ? Har du för långa blir det som redan beskrivet men har du för korta hamnar du i stolsits om du sitter ner och syftet är att dressyr rida .

Förr.. för länge sedan så red man i stolsits.

Det gav en sits som inte lutade framåt-neråt med ens eget bäcken o skänkeln hamnade vid sadelgjorden. Du blir heller inte klämmande, men dagens sitsar o bättre ridteknik- framför allt att inte ligga an med skänkeln hela tiden är mkt bättre.

Jag håller med Kryddan :bow: om att sadeln kan påverka väldigt mkt.
I vissa sadlar går det bara inte att sitta bra. Proffsen kan dock sitta i vad skit som helst:bow::rofl:

Rider du dressyr i hoppläder ? Som sagt : frågan går nog inte att besvara utan att veta lite mer innan man svarar .

i min nya dressyr sadel kan jag ha längre läder, den är byggd för kvinnligt bäcken oxå, men jag har suttit i sadlar där det känts obekvämt med långa läder, sadeln måste ju som sagt passa både häst och ryttare, förra sadeln jag hade var superskön oxå, men så köpte jag en till häst och på honom var den jätte obehaglig, så det blev denna nya istället, och det gör skillnad... Tror min förra sadel var lite för liten för mig med, denna nya kan jag röra höfterna bättre i och då kan jag oxå sitta mer lodrät och då länga lädrena ;)

Men på min yngre häst har jag gärna ett kortare hål, då han är lite mer oberäknelig ;)

Äsch det vettetusan om jag tror på detdär.. Jag är hoppryttare in i benmärgen och även när jag anser mina läder långa så skriker dressyrtränaren att jag ska länga minst två hål till :angel: Jag rider bättre med mina läder, är bekvämare och har lättare att hitta min egen balans. Dock har jag lättare att hamna mot "stolsits". Vissa tränare tror att det beror på lädrena medan andra tränare tror att det beror på att jag ofta (nästan alltid) rider väldigt livliga och studsiga hästar och ibland skjuter fram skänkeln lite för att vara beredd på studs. Oavsett vilket så är det en ovana som snabbt tränas bort när jag rider lugnare hästar ;)

Va? Gör tränare så fortfarande?

De tränare jag ridit för har ev velat se mig med både kortare och längre läder första gågen jag ridit för dem och sen konstaterat att jag ska ha dem som jag vill, dvs lite kortare.
Annars känns det som att jag måste kämpa för att hålla fast stigbygeln alt jag sitter som jag sitter å de där jävla stigbyglarna får fladdra bäst de vill.
Vet inte om de fladdrande stigbyglarna gör så mkt nytta?

Får du ont av att länga tycker jag det bara verkar dumt, man kan nog bara rida ännu sämre om det gör ont.

Jag tycker att för långa stigläder gör att det blir svårare att hålla om med skänkeln, man får inte samma kraft som om man med lätthet kan få ner hälen.

För korta stigläder leder lätt till att man blir lite krampig i fotlederna för att man trampar nr för mycket, och att man skjuter upp sig ur sadeln. I värsta fall får man även stolsits.

Om man inte kan länga stiglädren utan att få ont i bäckenet har man definitivt fel sadel. Man måste kunna sitta djupt för att bli stadig och få en bra kontakt.

Jag brukar ofta värma upp genom att skritta utan stigbyglar, då kommer jag djupare och djupare i sadeln allteftersom min kropp värms upp. När jag sen tar stigbyglarna vill jag kunna sitta med lika långa ben som när jag red utan stigbyglar, men få upp tårna så att min vadmuskel blir stark och stadig att skänkla med. Jag vill inte behöva ändra min knäposition för att kunna ha foten i stigbygeln, då tycker jag att de är för korta.

Om jag ska rida mycket lösgörande arbete och rida lätt och stå i galoppen kortar jag ett hål.

kl
Jag hade en hoppinriktad superskön Passier i vilken jag alltid red med läder ett eller två hål längre än hoppläder, och det kändes verkligen stabilt och bra utan att det blev stolsits. Tvärtom.

Då jag sen skulle rida i en superdålig opassande Kieffer tänkte jag börja gråta. Då jag längde lädren var knäet på fel ställe i förhållande till knästödet. Om jag kortade blev det nån sorts obalanserad stolsits. Usch. Hemskt.

Det är nog så att detta är individuellt. I Sally Swifts Ett med hästen skriver hon att ryttare med kraftigare lår behöver kortare läder. Det verkar stämma på mig. Men det finns säkert andra faktorer också. Jag märker för egen del att jag hamnar i stolsits när jag har för långa läder. Förmodligen för att jag spjärnar framåt med benen för att få något stöd i stigbyglarna. Jag sitter mycket bättre med lite kortare läder. Nu har jag tyvärr dessutom en kass sadel, som iofs ligger ok på hästen men inte passar min rumpa och dessutom är stenhård.

Det är nog så att detta är individuellt. I Sally Swifts Ett med hästen skriver hon att ryttare med kraftigare lår behöver kortare läder. Det verkar stämma på mig. Men det finns säkert andra faktorer också. Jag märker för egen del att jag hamnar i stolsits när jag har för långa läder. Förmodligen för att jag spjärnar framåt med benen för att få något stöd i stigbyglarna. Jag sitter mycket bättre med lite kortare läder. Nu har jag tyvärr dessutom en kass sadel, som iofs ligger ok på hästen men inte passar min rumpa och dessutom är stenhård.

Vad spännande! :)

Jag har också kraftiga lår och behöver uppenbarligen lite kortare läder, dock har jag en bra sadel.

Hur långt är ett snöre??

Det som är långa läder för dig kanske inte är det för andra. Tex var hamnar stigbygeln om den hänger bredvid benet? Bildexempel?

Det finns så mycket så mycket do's och dont's i hästvärlden och man kan strunta i 75% av dem:D

Kör på det som känns bekvämt för dig och för din häst. Alla ekipage är individuella och känns det rätt för er så är det rätt. Själv rider jag med islandshäst längd på mina stigläder och det funkar för mig. Håller dock på att slå ihjäl mig i en hoppsadel med hoppläder:o

BTW: Coolt det där med kraftigare lår och lite kortare läder! Har aldrig hört det innan men det låter på sätt och vis logiskt.

Det är jättelogiskt. Har man ett par centimeter hull på insidan av låren lyfts ju hela skelettet ut från hästen, och då behöver man mer böj i knäet för att sluta om hästen med underskänkeln.

Hur långt är ett snöre??

Det som är långa läder för dig kanske inte är det för andra. Tex var hamnar stigbygeln om den hänger bredvid benet? Bildexempel?

Hum, jag är inte smal och jag har ingen bild i datorn. Letade upp en bild som visar längden på lädren. Ganska öppen vinkel på knäna.

R0011104.JPG

syns kanske inte så bra. ska leta och se om jag hittar någon bättre bild

Hittade en tydligare bild
R0010383.JPG

Tränaren vill ha ett rakare ben men det finns för mycket hull på benet för att det ska gå

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka