Årets analyser

majola

Trådstartare
Det känns som om det varje år kommer skräckrapporter om regn och dåligt väder och hur låga värden allt hö kommer att få. I år är det likadant.

Jag har ännu inte fått analysresultatet på höstens hö, men är egentligen inte särskilt orolig. Andra år då det har hetat att höet kommer att vara dåligt så har vår bonde i alla fall levererat utmärkt hö. :bow:

Kan inte ni som har fått era värden redan (MJ och smb rp/kg TS så kan vi jämföra silage och hö också) skriva in här hur det sett ut för er i år?
 
Ja, det är nog lite olika i år. Vi fick in ett BRA hösilage: 7 MJ, 50 gSRP (/kg foder), ts 67%. Helt ok!
Höet som stallet slog i aug är nog mest bukfylla. Där tar nog inte stallägaren analys eftersom hon gissar att det har mycket dåligt näringsvärde pga att det fick stå länge på rot innan det kunde tas...

//Alice
 
Förra årets värden, taget v 29, provet taget på skullen från balarna:

MJ 7,1
Smrp 42
Ca 2,5
P 1,5
Mg 0,8

Årets hö, taget v 29-30, provet taget före strängning och balning:

MJ 7,1
Smrp 26
Ca 2,6
P 1,3
Mg 0,8

mvh Jessica
 
Vi fick in vårt hö v 31 Mj 8,1 Smrp 53, förra året tog vi in ca 10 dagar tidigare då var värdena 7,9 och 54 så det var inte så stor skillnad. Ca och P värdena kommer jag inte ihåg, har inte analyspappret här.

Jag är väldigt nöjd med årets skörd, vi fick in mycket också så det räcker gott och väl till mina sex hästar.

Piggy
 
Vi har bara hunnit analysera förstaskörden av årets hö men den innehåller per kg foder:
8,2 MJ
66 Smrp
1,3 Ca :crazy:
1,8 P
0,8 Mg

Andraskördens siffror kommer väl om nån vecka.

Förra årets hö från samma bonde, dock vet jag inte om det var från samma vall hade följande värden:
8.8 MJ
89 Smrp
2.9 Ca
2.5 P
1.1 Mg


Jag tycker vi hade lite låga mineralvärden i år, annars jättebra, aningen onödigt högt protein i år med, men hellre det än för lite. Man lär väl få lägga på en hel del extra mineraler.

Är bara vår andraskörd lik förstaskörden (mest hö från andra) så är jag mycket nöjd :)
 
Nu kommer jag inte exakt ihåg siffrorna men kvoten låg på 5,5 och jag tror Mj låg på 7,1 eller nåtsånt....
 
Fick analysen i tisdags, 17/ 8. Höet är slagit sent, har dock ej datum, men det var slutet på juli.

MJ 6.7/ kg foder
SRP 38/ kg foder
Ca 1.7 :crazy: / kg foder
P 1.8 / kg foder
Mg 1 / kg foder
K 13 / kg foder


SRP/ kg ts= 45
MJ/ kg ts= 8.0

Jag får ihop hyffsade foderstater med Nya groov, & lucern till ngr, så för att vara "i år" så ska jag inte klaga.
men mineralerna ( kalcium) är ju väldigt lågt.
Såg att det var ngn mer som hade lågt kalcium.
 
Fast att det är lågt i kalcium behöver man ju inte slita sitt hår över. Foderkalk är ju nästan gratis, jag tror vi betalar 40 kronor för en hel säck eller nåt. :)
 
Nej visst, det är inte så blodigt.. :D

Jag får inga större bekymmer att få ihop foderstaterna verkar det som, kanske ngt till ena stoet när hon ska ge di till våren bara.. Då det är en kräsen madam, som väljer vad hon vill äta :crazy: !!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
Svar
13
· Visningar
756
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
409
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Grovfodret vi har har 'alltid' lågt med P så i år kikar jag runt på att försöka kompensera det genom kraftfoder i stället för 'pulver'...
Svar
8
· Visningar
809
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp