ardennerhingstar, VAR!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sinner
  • Startdatum Startdatum
S

sinner

letar febrilt efter info om mascot, en ardennerhinst som ska finnas någonstans i närheten av mariestad.
har letat som en tok, men jag hittar bara avelsvärdering och där står det ju ingenting mer än stam och hans namn..
jag vill verkligen veta saker som lynne, färg, storlek och liknande.. får hem ett föl efter honom på lördag nämligen:love:

vet nån här var man hittar mer info om just ardennerhingstar så vore jag evigt tacksam..

mvh/saint

Sv: ardennerhingstar, VAR!!

Nej dessvärre inte.
Jag sparade denna tråden som favorit för jag hoppas liksom du på information.

jag har letat som en tok efter info om just ardennerrasen i allmänhet, men det verkar vara tunnt med det... "stor tung häst" är ungefär det man hittar..:(

Har inte Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen någon information om de verksamma hingstarna?

Det enda rådet jag har är att ringa folk i ardennerföreningen. Ordförandena i de olika länsavdelningarna brukar vara duktiga på hingstarna som finns i just deras område.

Just Mascot har jag inte så mycket information om. Hittar inte ens hingstkatalogen .. :mad::angel: Jag ska leta vidare..

Nej, inte längre..:mad:

Dom har gjort om hela sidan så det gigantiska hingstbiblioteket -med foton på alla hingstar som verkat i aveln sedan urminnes tider- är borttaget.

Det finns inte heller kvar något forum eller något så den har blivit riktigt "dålig" den sidan.
Nu har jag inte loggat in (såg inte om man kunde göra det) som medlem. Kanske får man tillgång till mer information då?

Annars är det riktigt riktigt dåligt att dom har tagit bort denna skatt för oss ardennerälskare.

Ett tips är att gå till de olika länsklubbarnas sidor (dom som har en sida vill säga ;)) och se om du kan finna någonting via dessa!

ja jag har också för mig at jag har sett "alla" hingstar i avel någonstans på nätet innan...och nu när jag verkligen skulle behöva kan jag inte hitta en enda knappt..
men mascot har nummer 11566 om det kan hjälpa någon.. och sen skulle jag vilja fråga om nån känner till bendör11438? eller amandus11358?
skulle vara roligt att veta lite mer om mil lille killes stam, kanske är han värd att spara? inte för att jag tror det, men man vet ju inte....:D

Hej !
Har lite samma dilemma ! Letar efter en hingst, Belridge 2966 född 1915. Han ägdes av min makes farfar.
Kan inte det minsta om rasen & letade på Ardennerföreningens hemsida, men blev mkt. besviken ! Fanns i stort sett ingenting:(
Inget om några hingstar, varesig yngre el. äldre.

Det står att man kan kontakta dem/föreningen via tel. post el. mail, men någon mailadress hittar jag inte någonstans ???

Vem inom föreningen kan gamla hingstar & har tillgång till stamböcker osv. ?
Finns det någon som kan hjälpa mig ?

// Connemarasenior ( som vill lära mer om Ardennern & speciellt om Belridge )

som det ser ut nu så finns det ingen som vet.... ardenner är en ganska knepig ras att hitta på nätet... tyvärr så har mycket info tagits bort ganska nyligen:(
föreningens hemsida tycker jag är under all kritik, de mindre klubbarnas sidor innehåller massor i jämförelse..
tyvärr vet jag inte hur man ska komma vidare med hingstarna...

BELRIDGE
fx bls 157-197 26
e Burnon 672 u Sallis 879 e Bayard (imp)
f 1915 hos S Bengtsson Fänneslunda, Nitta (Älvs.S)
Gdk 1918
prem C 1919
Prem B 1920-30
Prem Gdk 1931
Tillhörde 1918-19 Ekebyholms stueri Rimbo
" 1919-23 J Karlsson Ticksta Rimbo och H Olsson Bergby Riala
" 1923-26 H Olsson Vallby Rimbo
" 1926- J Karlsson Ticksta
Slaktad den 30 sept 1931

hej
antar att du läst sista nr av hästen där det var presentation av ardennerrasen med foton hingstar och även fjordhästen. gav bort mitt ex till en kompis så jag hann bara bläddra i det. verkade iaf mkt intressant.
under globen horse-show/sthlm/ hade ardennerföreningen ett bord och jag fick en adress som du kan ha nytta av om du skriver och berättar ditt ärende.

Avelsföreningen för svenska ardennerföreningen
Havsjö Fällhemmet
571 66 BODAFORS

mvh

BELRIDGE
fx bls 157-197 26
e Burnon 672 u Sallis 879 e Bayard (imp)
f 1915 hos S Bengtsson Fänneslunda, Nitta (Älvs.S)
Gdk 1918
prem C 1919
Prem B 1920-30
Prem Gdk 1931
Tillhörde 1918-19 Ekebyholms stueri Rimbo
" 1919-23 J Karlsson Ticksta Rimbo och H Olsson Bergby Riala
" 1923-26 H Olsson Vallby Rimbo
" 1926- J Karlsson Ticksta
Slaktad den 30 sept 1931

Tack så jättemycket ! :)

Nu vet jag lite mera om Belridge, som jag har ett fint fotografi på, trots många år på nacken . Är någon intresserad av det, får ni Pm mig !
Åter igen, jättetack !

ingen som vet något om "mina" hingstar då????

"kl"

Till alla: hemsidan för Sv.ardennerföreningen är under "uppbyggnad".
Så småning om kommer det att finnas en sida med hingstar och även en hingskatalog kommer.
Så ardenner vänner: ha tålamod.

Mvh kubina

ingen som vet något om "mina" hingstar då????

Är du i "akut" behov av att veta om hingstarna tycker jag du ska ringa föreningen. (säkrast på måndagar, andra dagar tala in på tele svararen så ringer dom upp dej sen.)
Dår får du hjälp med hingstarna.

Mvh kubina

kubina, vad innerbär såsmåningom?? snackar vi veckor, månader eller år?
det är väl inte jätteakut, men jag skulle verkligen vilja veta mer om lillkillen...

Räkna med mitten av nästa år som tidigast. Den sidan har varit under "uppbyggnad" i 3 år nu. :( Skitförening. Dom hade en massa fina och bra bilder och massa info där innan. Nu ska dom visst ta och göra om.
Suck och dubbel suck.

Men finns det ingen annan sida man kan få bra information medans man väntar på att dom kan få tummen ur......och lägga tillbaka informationen och bilderna?

Det är inte bra för rasen att folk som vill ha information möts av en urusel hemsida med knapphändig information :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 880
Senast: Lhas
·
Relationer Vet inte om detta är okej, om inte så ber jag om ursäkt. Men känner att jag måste försöka. (Har försökt leta runt här på forumet men...
2
Svar
26
· Visningar
2 998
Senast: Ramona
·
Avel Hejsan! Jag har letat och googlat överallt för att hitta info om min tyska häst. Men jag får inte fram något. Tänkte om det finns någon...
Svar
8
· Visningar
2 545
Senast: KickiH
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 159
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka