Har en ardenner som vägrar bli kratsad och verkad. Provade även verkstol+lugnande. Hon lycksdes nästan ta sönder hela stolen. Har börjat träna med godis och det går lite bättre men hon drar fortfarande undan hovarna. Ingen hovslagare som vi har haft vill ta sig an henne igen. Vad kan man göra? Nu har jag tränat framhovarna. Bak vågar jag inte.
Kolla om du hittar en problemlösare som orkar ta sig an er.
Vi brukar skoja om ardenner/shire som inte vill bli verkade eller inkörning av 20-årig fjording som brukar slita sig som sista jobb under en problemlösar-clinic.
Är man riktigt trött går man på det och börjar nästan grina.
Dvs tyvärr tror jag problemlösare, likt hovisarna, kanske inte orkar ta sig an jobbet.
Men det är mitt bästa tips.
Är det en bra sådan har den knep och tricks som gör att man inte behöver kämpa med muskelstyrka enbart.
Jag tycker inte det är hovslagarens jobb att utbilda hästen, dvs lära den lyfta ben, låta en vidröra, banka etc.
Är det oskrämda och lite lättare raser gör många det iaf. För att folk förväntar sig det.
Men problemlösarna är ju betalda att just problemlösa. Så där kan du ha större chans att få napp än med hovisar. De får ju betalt för själva verkning/skoning eg.
Lycka till!