ardenner vägrar bli verkad

Ronna2005

Trådstartare
Har en ardenner som vägrar bli kratsad och verkad. Provade även verkstol+lugnande. Hon lycksdes nästan ta sönder hela stolen. Har börjat träna med godis och det går lite bättre men hon drar fortfarande undan hovarna. Ingen hovslagare som vi har haft vill ta sig an henne igen. Vad kan man göra? Nu har jag tränat framhovarna. Bak vågar jag inte.

Har en ardenner som vägrar bli kratsad och verkad. Provade även verkstol+lugnande. Hon lycksdes nästan ta sönder hela stolen. Har börjat träna med godis och det går lite bättre men hon drar fortfarande undan hovarna. Ingen hovslagare som vi har haft vill ta sig an henne igen. Vad kan man göra? Nu har jag tränat framhovarna. Bak vågar jag inte.

Vad för slags lugnande fick hästen?

Min erfarenhet är att får dem (av veterinär) en bra dos lugnande så brukar det räcka. Att hästen fortfarande fightades låter som att det fått för lite? I överlag tror jag dock inte på tvångsmässiga medel om man vill få en häst hanterbar.

Kolla om du hittar en problemlösare som orkar ta sig an er.
Vi brukar skoja om ardenner/shire som inte vill bli verkade eller inkörning av 20-årig fjording som brukar slita sig som sista jobb under en problemlösar-clinic.
Är man riktigt trött går man på det och börjar nästan grina.

Dvs tyvärr tror jag problemlösare, likt hovisarna, kanske inte orkar ta sig an jobbet.
Men det är mitt bästa tips.
Är det en bra sådan har den knep och tricks som gör att man inte behöver kämpa med muskelstyrka enbart.
Jag tycker inte det är hovslagarens jobb att utbilda hästen, dvs lära den lyfta ben, låta en vidröra, banka etc.
Är det oskrämda och lite lättare raser gör många det iaf. För att folk förväntar sig det.
Men problemlösarna är ju betalda att just problemlösa. Så där kan du ha större chans att få napp än med hovisar. De får ju betalt för själva verkning/skoning eg.

Lycka till!

Klickerträning. Det låter ju som att du redan har börjat träna med positiv förstärkning i form av godis. Med klicker får du en signal som säger till hästen exakt när den gjorde rätt och att den nu kan förvänta sig belöning. Jag använder ingen klicker utan klickar med tungan mot gommen för att kunna ha båda händerna fria.
Klicka in hästen så att den vet vad klicket betyder. Ett bra sätt är targeting. Sedan börjar du träna med hovarna. Kom ihåg att ta det i så små steg som möjligt, du vill att hästen ska vara framgångsrik och få klick hela tiden. Första steget kanske är att du kan lägga handen en sekund högst upp på benet. Gå vidare i små steg efter hand så att hästen måste göra lite mer för att få klick. Om det inte går bra och hästen inte förstår eller vill så backar man några steg till en nivå som hästen klarar.
På så sätt kan du förvandla hovvården från en obehaglig upplevelse till en rolig lek där hästen anstränger sig att göra rätt för att få dig att klicka och ge godis.

Det finns inga quick fixes här tyvärr. Det handlar bara om att öva, öva, öva. Sätt som mål att varje hov skall lyftas tio gånger om dagen. Det vill säga, borsta en sida, lyft alla hovar, borsta andra sidan, lyft alla hovarna osv. Kör i samma ordning så det blir en rutin på det. Ha inte som mål att hålla uppe varje hov så länge som möjlig utan bara håll upp lite snabbt och släpp. När den är trygg i det här så kan du börja öva på att "låtsasverka" din häst, knacka och skramla runt med verktygslåda/vagn.

Så gjorde jag med min häst som var som skogstokig att sko, nu kan min son på fem år lyfta fötterna på hästen

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 673
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 069
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat