Ardenner funderingar

Ardenner kan lätt misstas för att vara en bra sällskapshäst för att de i många fall ger ett stabilt och lugnt intryck. Men de är arbetshästar som kräver extra mycket av sin ägare, så spontant hade jag sagt att det är rätt dålig sällskapshäst. Men det finns individer som är perfekta för det, exempelvis som den jag har nu. Min förra fick jag sälja för han krävde enormt mycket arbete för att må bra.
Fördelar ardenner som sällskapshäst: Oftast lugna och snälla. Men inte alla. Så inte mer fördelar än någon annan ras.
Nackdelar: Äter mycket, bajsar mycket. Tunga djur som lättare trampar sönder hagar, kräver stora ytor eller bra underlag. Lättfödda som kallblod normalt är, men behöver äta mycket för att få i sig stråmängd. Behöver alltså ett lågenergihö. Det kan vara svårt att hitta utrustning som passar eftersom de är grova, men det går. Eftersom de är breda är det svårt att hitta en bra vagn för körning, de är oftast för smala. Om du inte kan bygga själv så blir det dyrt att beställa nytt i rätt storlek. Hovslagare kan ta extra avgift för stor häst, och behöver du sko så är det ofta dyrare. Alternativ som barfotaboots finns knappt i rätt strl. En normalstor ardenner får plats i transport, men väger minst 700kg så du har du inte utökat B eller E är det nästan ett krav. Om du inte har rätt körkort så räkna med att all veterinärvård sker hemma på gården. Ardennrar i arbete är generellt sett en frisk ras, men sällskapsardennrar blir lätt feta = EMS och fång. Och rätt så vanligt med skabb i hovskägg, vilket inte behöver synas vid köp. Blir ett jäkla pyssel att få skabbfritt och sanera hela omgivningen.

Det finns väldigt många olika temperament på ardennrar, men eftersom de blir större och starkare än de flesta andra hästar är det viktigt med rätt fostran. Inga hårda tag, men det måste finnas ett etablerat samarbete redan från unghästtiden. Med en bra individ har du då en häst som gör allt för dig, i alla väder. Tänk på hur istadig en ponny kan vara, eller hur hetsig ett fullblod kan vara. En ardenner kan vara så också men + 500kg.

Min uppfattning är att ardenner är en mycket missförstådd ras, många har uppfattningen att den bara kan dra tungt och gå långsamt och är allmänt sega och snälla. Och att de är trygga körhästar för de ändå inte orkar hitta på massa bus. Det är inte sant.

Nu blev det långt, men bara för att ardenner är "min" ras. Summa summarum: Mycket merjobb för en sällskapshäst. Rekommenderar istället att du väljer efter individ snarare än ras. Finns många andra kallblod som är lika (nja.. nästan) trevliga men mindre och lättare att hantera i daglig skötsel, och billigare i drift.

Tack så mycket för ett mycket bra svar! Tror verkligen ni som påpekat vikten av att välja individ istället för ras är helt rätt ute :)

Hovslagare kan verkligen bli ett problem gällande ardenner. Många hovslagare tackar nej pga storleken och har man en som inte är supersnäll att sko kan man få ännu mer problem. En kompis har en shire och hon har i perioder haft stora problem med just hovslagare. Så där får man tänka till lite och kanske höra sig för i förväg så der finns nån i regionen som vill sko tunga hästar.

Är ute efter häst nr 2 till mitt lilla stall. Har en kallblodskorsning som är min drömhäst på flera sätt. Men hon behöver ju en kompis som funkar i längden. Har en a-ponny i dagsläget som hon inte är helt sjyst mot. Men frågan är ju vad man ska ha för annan sällskapshäst/andrahäst?
Vill gärna ha en häst att köra & rida ibland, är skoj att ha sällskap någon gång. Har funderat lite på ardenner.
Men hur stor transport behövs då?
Är det vanligt med hetsporrar hos dem?
Något speciellt man bör tänka på , sjukdomar etc.?

Eller så gör man som jag och skaffar en ardenner korsning där mamman är ardenner och pappan nått helt annat. Man får då förhoppningsvis en häst som min unghäst . Med lugnet från sin mamma och lite smäckrare i modellen av sin pappa. Och världens charmtroll .

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 891
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Träning Är på gång att köpa stor häst och budgeten är begränsad. Ponnyerna ska säljas så jag kommer få loss en del pengar, men behöver ändå...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 586
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar