Va? Nej nu blandar du ihop eller har feltolkat vilt?
Jag har sagt att jag inte vill hoppa terräng (fasta hinder) med henne innan JAG blivit starkare och lärt mig rida ihop henne bättre. Eftersom hon blir taggad och stark i hoppning och inte stannar hur fel hon än ligger.
Du kan ju inte lasta hästen för att JAG är en otränad, dålig ryttare. Med en annan ryttare skulle hon utan problem kunna både hoppa terräng och för all del starta högre i banhoppning än med mig. Men jag är en liten klen lort som innan henne inte hade hoppat på 8 år, tyckte 50 cm var högt och dessutom inte ridit på flera år - dvs helt otränad. Hej spaghettiben. När jag blir osäker blir jag passiv.
4 månader efter köp tränade vi hoppning och så startade vi P&J. Sen tävlade vi klubbhoppning. Och 8 månader efter köp startade vi lokal hoppning, och tränade på 90 utan att jag var minsta höjdrädd. Inget av det hade blivit av om hon varit galen. Tvärtom, det är hennes förtjänst helt och hållet.
Men jag måste lära mig att använda beeenen även när det går fort, och rida mellan hindren. Svårare än man kan tro, tydligen
Så. Lasta inte hästen för mina tillkortakommanden - som hon dessutom är bussig nog att inte utnyttja direkt.
Tillägg - men en bättre ryttare skulle hon utan problem gå 1.10 apropå vad som diskuterats i tråden. Med MIG kommer hon antagligen aldrig gå 1.10 dock... jag dör mest troligt av skräck redan på framridningen...
Ja, helt galen och självmord att hoppa på.. Jag kan inte tolka det på annat sätt mer än det du beskrev då i den tråden
Jag har fö, för att ansluta till frågan, lagt FT-planerna på is. Jag är inte redo att ta död på varken mig eller hästen än. Vi måste få ordentlig ordning på banhoppningen först innan vi ens tänker tanken på fasta hinder.
Du kanske skulle kolla vad det innebar innan du raljerade?
Jag tar iaf inte ut en häst som blir så taggad av hinder att den går ifrån mig i terräng. Särskilt inte när den hoppar hur galet den än kommer. Det är en sak krascha bomhinder, en annan med fasta hinder.
Så det handlar om säkerhet, både min och hästens. Vi måste få bort att det är rent som lotto mellan fina nollor och plockepinn. För vi kommer slå oss fördärvade annars.
OM hon stoppat när hon ligger helt fel skulle jag gärna ta ut henne redan nu, men inte iom att hon glatt chansar även ur närmast omöjliga lägen.
Det här är en vuxen häst. Hoppad en hel del, god kapacitet. Men som också blir totalt överladdad och jag inte riktigt rår på då (mitt fel), och i kombination med att hoppa ut alla lägen hur fel det än blir. Vilket ibland går bra och ibland leder till totala krascher. I banhoppning är det bara bygga upp hindret igen, men samma sak i terräng... Att hon går iväg, blir flack, kommer galet men hoppar ändå. Det kan ta död på både henne och mig när vi landar rakt i/på hindret, hon hakar, inte får upp frambenen etc.
Så, jag måste bli starkare, hon måste lära sig att endera bedöma avsprång mer omsorgsfullt eller låta mig välja.
Annars så jag hoppar gärna stockar mm så snart de är lindrigt styrbara och har heller inga problem blanda banhoppning och terräng. Eller ta ut en äldre häst som kan stoppa på bana i terräng. Men en sån som fröken röd tar jag INTE ut ens under pistolhot. Just för det blir farligt, både för häst och ryttare. Tyvärr - annars hade vi varit på kurs redan i somras. Istället filade vi på hoppningen och jag räknar med att få göra det nästa säsong med (det har hänt massor men det är en del kvar)