Är på gång att köpa stor häst och budgeten är begränsad. Ponnyerna ska säljas så jag kommer få loss en del pengar, men behöver ändå spara en buffert för resa till provridningar, utrustning, veterinärbesiktning, transport hem och andra kostnader som kommer i samband med köp. Kommer därför, om jag får ungefär det jag tänkt för ponnyerna, ha runt 45-50 tusen att röra mig med. Går det ens att hitta en vettig allroundhäst för de pengarna?
Det här är ingen köpesannons, jag vill inte veta vad ni har till salu utan bara om jag kan få en sån häst jag vill ha för pengarna...
* Inriden, inhoppad och inte yngre än 5 år
* Inte äldre än 13-14 år
* Lätt i hantering, lastning etc.
* Behöver inte ha startat, men bör kunna gå runt 100-110 med träning
* Snäll och lättsam i ridningen, mycket motor eller så är helt okej men inte en svår häst
* Frisk
Går det ens att få tag på? Det känns som, när jag läser annonser, att hästar i den prisklassen antingen har egenheter som gör dem svåra i ridningen, är gamla, har pålagringar eller lösa benbitar, eller har en exteriör som gör att de inte kan hoppa mer än små skutt. Jag har inga problem med en häst som inte är helt igång, en som behöver mer grundutbildning eller såna saker. Och den behöver inte vara runt 170 som jag upplever är mest eftertraktat, utan jag VILL ha en liten plutt på runt 160.
Ni som kan mer än mig om hästaffärer. Är jag helt rökt och behöver stå hästlös X antal månader för att spara ihop och ha möjlighet att skaffa min drömhäst? Eller kan det gå?