En sak per dag är gott nog när man har svårt för att komma igång. Jag brukar bestämma när jag går och lägger mig eller precis när jag kliver upp, att idag ska jag göra
bara den här saken. Ibland så blir det fler när jag liks håller på och har ångan uppe, ibland inte. Båda är precis lika okej.
Att bryta ner uppgifterna i molekyler har också varit viktigt. T ex istället för bara 'städa på bordet' så har jag börjat med något specifikt, t ex någon hög med papper eller tidningar. Och så har jag endast fokuserat på den saken tills den är klar. Orkar jag mer efter det så väljer jag en till liten del och gör den, annars nöjer jag mig.
En till metod du kan prova är att sätta en kort timer, bara 5 minuter räcker gott som test. Innan du startar timern väljer du var du ska städa, och så gör du vad du hinner innan den ringer. Gick det bra så kan du prova med 5 minuter till tills du känner att det är för lite, och så provar du att utöka till kanske 10 minuter. Fortsätt så med 5 min i taget tills du hittar en bra balans. OBS att du lär bli skitirriterad om du som jag har svårt för att bryta när du kommit igång
, men själva grejen är att inte utmana sig för mycket.
Jag minns inte om du hade diskmaskin eller inte, men för mig har det varit ett av de bästa hushållsinköpen. Innan dess staplades skiten på hög i diskhon och på bänkarna. Nu kan jag bara ta smutsdisken så fort jag ätit klart, slänga in den i maskinen, och vips så ser det genast mer undanplockat ut, och det är en mindre sak som stökar till det i sinnet. Mer energi till allt det andra.
Framförallt så är det viktigt att vara snäll mot sig själv. Det tar tid att få in en bra rutin, och det lär bli ett antal felsteg och revideringar på vägen. Det händer alla och är inte något tecken på att man är en dålig människa som aldrig kommer kunna ändra sig.