Arbete för hand

Sv: Arbete för hand

Var bor du (PM)?

Det finns verkligen inte många tränare att tillgå om man är seriöst intresserad. Vi har turen att ha häst på ett ställe med duktig, vältajmande eldsjäl. För det är just det som är grejen - tajming. Ja, ja - jag VET att det ju gäller allt hästeri inklusive ridning (om man inte har ambitionen att synka sätet med korset - enklare att tänka så än bakbenen - och överkroppen med bogarna + blicken "mellan hästens öron" GÅR det inte att tajma hjälperna), men när man är där brevid hästen och tajmar fel blir det så PÅTAGLIGT.

Om man inte har någon instruktör till hands kan man "tänka att man rider" när man går där brevid. Låter kanske konstigt - men testa. Det hjälpte iaf mig (som på inga sätt är duktig!). När du börjar - använd en "kortare lång tygel". Fick tips här (Migo) att använda gramantygel (sådana i läder) - är SÅ TACKSAM. Jag hade för mycket fokus på slingorna i handen och då sket det sig förstås. Fast jag "kör" liten häst.

Googla på Piet Bakker och Ellen Ofstad så hittar du några filmer. Om någon vet andra - SKRIV I TRÅDEN :)

delvis kl

har inga problem med att lägga in film, jag är ju ingen übermench och är där jag är med hästkraken. :)) filmer o bilder är juögonblick ur tränignen och det kan jag bjuda på om folk vill ha nått o analysera sönder till fragment hehehe mina tränare lyssnar jag hellre på än forumrävar i slutändan iaf :)

för övrigt
det finns ca 6-7 st som gått instruktörsutbildning för Piet under två år, flera av dem går fortsättning nu oxå. de är spridda över landet så nån finns det säkert att tillgå. sen finns det säkerligen flertalet självlärda, finns även en dvd.

De sista raderna i inlägget är borttagna av moderator eftersom de kunde betraktas som en annons.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arbete för hand

Visste inte att det fanns fortsättningskurser. Var hålls de? (PM ett måste antar jag).

DVD:n är delvis inspelad hos oss och en av rookisarna där är nog en av de bättre numera :) Detta är en vanlig ridskola - fantastiskt att det finns kunskap och läromästare bland "de vanliga" ridskolehästarna så att även de yngre eleverna får prova. Fast - egentligen ÄR det ju ingen vanlig ridskola...... Jag skulle önska att alla knattar kunde få sin hästeri-fostran på sådana ställen!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 328
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar