Arbete för hand

Cillaramsa

Trådstartare
En liten diskussionstråd om hur vi arbetar hästarna för hand! :)

Jag är ringrostig, och behöver börja mer med det. Kan inte hitta min Hempfling-bok, där jag har för mig att det står lite om hur han gör.

Nåväl, ni kan väl dela med er lite om hur ni gör, vilka misstag man lätt gör och vad ni strävar efter!

Är det många som går bakom med lång tygel på naken häst (så där som de gör på Spanska Ridskolan, minns inte om det kallas något särskilt)?

Hoppas på en inspirerande tråd med många lärdomar! :idea:

Sv: Arbete för hand

Jag håller på med long reining på min ponny. Ska eventuellt ta min första lektion i det den här veckan!
Min ponny gillar det skarpt, hon är nämligen väldigt svår att tömköra då hon blir tokig när man spänner in
henne och då har vi hittat long reiningen som hon älskar istället. :) Roligt med den här tråden! Jag har
dock inte så mycket att tillägga, jag är världens nybörjare.

Berätta mer! Hur gör man? Jag vet nog inte ens vad det är, mer än att det låter som longering (vilket jag antar att det inte är :grin: ).

Jag brukar tömköra, att jobba med lång tygel fixar jag inget vidare, har provat det lite med en pålle vi hade tidigare, men nuvarande pålle traskar så snällt i tömmar :love:

Men nu hänger jag inte med? Spänner du in hästen när du tömkör? Det kan man väl iofs göra, men det är väl inte gängse bruk i tömkörning. Jag brukar också tömköra och kör ofta med ledande innertygel. Brukar ha lite problem med att min häst gärna krullar ihop sig, men det har blivit bättre.

Vid arbetet i hand brukar jag gå på sidan och böja henne samt träna halt, ryggning och öppna. Jag vet att jag har läst mycket om hur man får sluta vid hand, men någon får gärna friska upp mitt minne!

Inspänning för min ponny är att tömmarna löper igenom tömkörningsgjorden eller ledande innertygel
det räcker för min häst att hon ska få panik. Har även fått proffs att tömköra henne med samma resultat. Hon avskyr det.

Vid long reiningen så får jag bättre kontakt med henne i och med att jag inte har långa tömmar. :)

Jag både tömkör, longreinar och jobbar vid hand i träns/kandar. Tömkörningen tycker jag väl minst om.

Man kan påverka mer i både longreining och arbete vid hand i tyglarna. Mina egna är jobbade vid hand en hel del. Jag red helst gamlingen förut. Men har då jag tagit unghästen mycket vid hand även börjat med gamlingen igen. Det är himla nyttigt!
Unghästen går i skritt, trav och har påbörjat galoppen. Han trampar riktigt bra och går öppna, sluta och skänkelvikning. Piruett funkar i skritt med.
Gamlingen skrittar, travar, trampar och gör skolorna, skänkelvikn och piruett. Galoppen är för dålig på honom för att bli bra från marken. Så jag har inte ens testat det.
Jag tömkör även ynglingen ute för att han ska få lära sig gå själv först utan att få panik.

Jag jobbar många elevers hästar vid hand i träns och tar även en del från marken då de sitter på.

Att först lära in tygelsystemet vi använder oss av från backen i träns är simplast.
För mig handlar det då om att de ska gå undan för tyglarna/svänga på så sätt(först inner så den börjar gå upp till ytter), droppa ut halsen och runda sig. Den ska genom att gå undan först från innertygeln och skifta vikten utåt lära sig hålla balansen i manken mellan tyglarna och inte falla inåt eller sen då yttertygeln läggs emot skjuta ut ytter bog. Hästen ska i min värld alltid fråga frågan "får jag göra volten större?". Där finns då yttertygeln sen som säger "hit men inte längre". Givetvis ska den även lära sig förstå stopp och start och fart. Vilken också blir detsamma som balansen fram och bak om man gör korrekt. Sen lägger jag i mer och mer energi när hästen väl är i balans och då kan vara styrbar och lösgjord. Innan den är i balans, på linjen är det ingen idé att mecka med massor av energi eller formjustera.

När man väl kan svänga, öka, minska och kontrollera balansen i sidled (och flytta kroppsdelar in och ut)så är inga övningar eller rörelser särskilt svåra. Men att hitta dit kan vara svårt i början.

Jag tycker det är klokt att du anpassar dig efter hästen. Du har försökt tömköra och även låtit riktigt duktiga göra det och hästen trivs inte. Faktum. Den verkar däremot trivas bra med arbete på långa tyglar. Så tycker jag man ska tänka när man arbetar med hästarna. Man tränar på ett sätt som passar hästen. När du gjort detta längre kanske även tömkörningen fungerar, men det får ju framtiden utvisa.

har jobbat unghästen med long reining sedan hon var 1 1/2 år. Underbart sätt och än har ajg itne träffat en häst som inte tycker det är toppen! Det blev Long reining eller långa tyglar som det heter på svenska just för att min kollega utbildat sig för piet bakker och satt inne med mycket info och jag blev såld på en gång!

man får liksom allt en ridhäst behöver utan att rida. Jag ahr jobbat i grimma för att ajg anser att det är ett bra sätt att börja med en grön häst, då riskerar jag inte att det rycker i munnene, speciellt när man är ny på långa tyglar. fördelen med långa tyglar tycker jag är att hästen blir självbärig och kan hitta form och samling utan ryttare och inspänningar.

en nlitenn film, konstigt format och inte det bästa vi kan men men... det bjuder jag på :)
http://youtu.be/iukrFUMo46k

Ja precis! Jag kan faktiskt låta tömmrna löpa genom tömkörningsgjord nu, när vi är ute i skogen och jobbar, men inte om hon ska samla
sig. Då blir hon stressad om hon sitter fast. Men hon gör öppnor och ibland slutor i trav i long reiningen. På fredag ska vi ta vår första lektion
kanske kan återkomma med bilder om jag hittar någon som kan ta bilder på oss då! :)

Jag har börjat tömköra halvblodsstoet jag rider, men hon har en helt annan exteriör och förutsättningar än min ponny. Idag piaffade hon
och hon har vilat i över ett år och gått med föl, har jobbat henne en månad nu och hon har väldigt lätt för sig men med henne är det bara
att göra halvhalter och smacka så kommer piaffen. :) Hon samlar sig så pass att jag kan gå i vanlig gångtakt när hon galopperar på spåret. :love:

ja!! Bilder är alltid kul. roligt att det funkar så bra. jag skulle vilja lära mig jobba på långa tyglar, men har ingen som är duktig som kan hjälpa mig igång. Tror jag rör till allt för hästen om jag ska mixtra med det själv. Hon är däremot bra att tömköra så vi gör det istället emellanåt.

har jobbat unghästen med long reining sedan hon var 1 1/2 år. Underbart sätt och än har ajg itne träffat en häst som inte tycker det är toppen! Det blev Long reining eller långa tyglar som det heter på svenska just för att min kollega utbildat sig för piet bakker och satt inne med mycket info och jag blev såld på en gång!

man får liksom allt en ridhäst behöver utan att rida. Jag ahr jobbat i grimma för att ajg anser att det är ett bra sätt att börja med en grön häst, då riskerar jag inte att det rycker i munnene, speciellt när man är ny på långa tyglar. fördelen med långa tyglar tycker jag är att hästen blir självbärig och kan hitta form och samling utan ryttare och inspänningar.

en nlitenn film, konstigt format och inte det bästa vi kan men men... det bjuder jag på :)
http://youtu.be/iukrFUMo46k

:rofl:

Jag höll på att skratta ihjäl mig när du har skrivit inledningstexten på engelska och sedan lagt in svenska I say Braaaa! mitt i där... som betyder BH på engelska.. Kan just tänka mig de engelsktalande som undrar varför i hela friden du säger BH när hästen gjort något bra :rofl:

Det såg jättetrevligt ut!
Men sen fastnade jag i en film från Sp Ridskolan med byten och piruetter! Hu, vad läckert.
Måste hitta mig någon tränare som sysslar mycket med sådant, det är ju jätteinstressant!

Jag höll på att skratta ihjäl mig när du har skrivit inledningstexten på engelska och sedan lagt in svenska I say Braaaa! mitt i där... som betyder BH på engelska.. Kan just tänka mig de engelsktalande som undrar varför i hela friden du säger BH när hästen gjort något bra :rofl:

jepp tanken har slagit mig med,kanske skulle lagt till vad det betyder... fast å andra sidan.... Ellen klickade som förstärkare "koko" på en häst där ägaren lät henne klicka in vad hon ville...:rofl: tror den ägaren ångrade sig sedan... :grin:

Senast ändrad:

Klickade? Det använder man väl inte, eller är jag helt ute och cyklar? :p

beror hur du ser på det. Piet använder det inte men använder ändå godis, jag och min kollega och Ellen använder klicker då vi ändå använder det i övrigt :) och jag anser att det är det mest effektiva om man ändå ska använda godis! sen kan man ju skippa det o endast ge eftergift men det tar sån j*vla tid ;)

Jag jobbar min häst relativt mycket för hand. Det går i perioder lite beroende på vad vi fokuserar på med träningen helt enkelt. Sen är det ju himla praktiskt att ta till de där dagarna när vädret är sådär eller tiden knapp..

Jag tycker att det kan vara ett bra kompliment till ridningen att arbeta sin häst avsuttet ibland.

Jag har testat:
*arbete på lång tygel, som jag inte använder alls för stunden då jag inte har motivation till detta just nu.

*markarbete, vilket innebär att jag går baklänges framför hästen med longerkapsonen. I detta arbete jobbar jag mestadels i skritt, samling-längning i spårning, öppnor, slutor, diagonalsluta, piruettvändningar och förvända slutor. Till detta brukar jag lägga övergångar till trav/tramp och galoppanslag/några språng beroende på dagsformen.

*arbete för hand, som jag just nu brukar ta lite innan varje uppsuttet pass eller helt för sig. Där gör jag ungefär samma saker som i markarbetet. Men ofta använder jag detta innan de uppsuttna passen för att höja energinivån i min häst redan innan jag sitter upp. Är det av den anledningen så kan jag ibland välja att avfokusera böjning/formgivning/osv till fördel för att fokusera på hästens välvilja att höja energin och försöka i övningarna.

Jag tycker att det som är lättast att missa är just vägvinnandet i rörelserna just för att man går/springer bredvid, det tror jag är bra att tänka på så att man inte drar ner hästen i snigeltempo, eller samlar hästen mer än den är redo för, så att man får en ickekorrekt formgivning i rörelsen pga av för höga krav eller lågt tempo.

Jag tycker att detta är ett helt fantastiskt sätt att leka fram rörelser på!

Jag tränar, precis som i all annan träning, utan godis, och använder mig att eftergift/paus/vila/BRA! som beröm.

Ett litet snabbt svar från mig om avsuttet arbete! Har säkert missat vissa jätteviktiga saker i beskrivningen men det är ju en början.. :)

Tack för svar!
Har precis varit ute på ridbanan, och det gick väl sådär, eller vad jag ska säga. Jag är alldeles för pretentiös, känner att jag inte har så mycket koll men tyvärr lite för mycket vilja så jag ger mig på svåra grejjer direkt.
Nåväl, det funkade ganska bra till en början, gick på rakt spår med mina lädertömmar, lite för långa (tror de är 9 m) och grimma. Växlade med volter och rakt spår, sedan rätt upp över två bommar på ridbanan som råkade ligga där. Tyckte att hon kändes koncentrerad efter ett tag och lyssnade, men sedan vill hon gå iväg lite och blev mer intresserad av omgivningen. Men det är väl bara att traggla vidare.

Jag har precis börjat med att lära hästen söka framåt nedåt vid stillastående, använder semikapson o ett par långa tyglar eller ett grimskaft. Jag står framför eller vid sidan om och skakar lätt/plockar nedåt i tygeln tills jag får en eftergift åt rätt håll från hästen.
Hur viktigt är det i detta första läge att hästen har nosen i lod och slappnar av i nacken?
Nedåttänk/etftergift framåt/nedåt får jag efter några försök men nosryggen är kvar i neutralläge och jag skulle gärna se att han inte gick "över handen" så mycket.
Det är väldigt svårt att och det blir gärna att han kliver bakåt i stället, så han är inte riktigt bekväm med huvudpositionen jag innerst inne hade velat se, vilket får mig att misstänka att jag är fel ute.

Är jag fel ute eller vad tycker ni som kan lite mer? :)

Senast ändrad av en moderator:

Var bor du (PM)?

Det finns verkligen inte många tränare att tillgå om man är seriöst intresserad. Vi har turen att ha häst på ett ställe med duktig, vältajmande eldsjäl. För det är just det som är grejen - tajming. Ja, ja - jag VET att det ju gäller allt hästeri inklusive ridning (om man inte har ambitionen att synka sätet med korset - enklare att tänka så än bakbenen - och överkroppen med bogarna + blicken "mellan hästens öron" GÅR det inte att tajma hjälperna), men när man är där brevid hästen och tajmar fel blir det så PÅTAGLIGT.

Om man inte har någon instruktör till hands kan man "tänka att man rider" när man går där brevid. Låter kanske konstigt - men testa. Det hjälpte iaf mig (som på inga sätt är duktig!). När du börjar - använd en "kortare lång tygel". Fick tips här (Migo) att använda gramantygel (sådana i läder) - är SÅ TACKSAM. Jag hade för mycket fokus på slingorna i handen och då sket det sig förstås. Fast jag "kör" liten häst.

Googla på Piet Bakker och Ellen Ofstad så hittar du några filmer. Om någon vet andra - SKRIV I TRÅDEN :)

Längtar nästan till vintern nu! Hatten av till dig som vågar lägga in film med dig själv!!!!!!!! Förra vintern var en rysare med "för-tidig-skare" och halka - min dotter (som är den som kan i familjen) höll pållen i trim på detta sätt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 328
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar