Arbete för hand

Cillaramsa

Trådstartare
En liten diskussionstråd om hur vi arbetar hästarna för hand! :)

Jag är ringrostig, och behöver börja mer med det. Kan inte hitta min Hempfling-bok, där jag har för mig att det står lite om hur han gör.

Nåväl, ni kan väl dela med er lite om hur ni gör, vilka misstag man lätt gör och vad ni strävar efter!

Är det många som går bakom med lång tygel på naken häst (så där som de gör på Spanska Ridskolan, minns inte om det kallas något särskilt)?

Hoppas på en inspirerande tråd med många lärdomar! :idea:

Sv: Arbete för hand

Jag håller på med long reining på min ponny. Ska eventuellt ta min första lektion i det den här veckan!
Min ponny gillar det skarpt, hon är nämligen väldigt svår att tömköra då hon blir tokig när man spänner in
henne och då har vi hittat long reiningen som hon älskar istället. :) Roligt med den här tråden! Jag har
dock inte så mycket att tillägga, jag är världens nybörjare.

Berätta mer! Hur gör man? Jag vet nog inte ens vad det är, mer än att det låter som longering (vilket jag antar att det inte är :grin: ).

Jag brukar tömköra, att jobba med lång tygel fixar jag inget vidare, har provat det lite med en pålle vi hade tidigare, men nuvarande pålle traskar så snällt i tömmar :love:

Men nu hänger jag inte med? Spänner du in hästen när du tömkör? Det kan man väl iofs göra, men det är väl inte gängse bruk i tömkörning. Jag brukar också tömköra och kör ofta med ledande innertygel. Brukar ha lite problem med att min häst gärna krullar ihop sig, men det har blivit bättre.

Vid arbetet i hand brukar jag gå på sidan och böja henne samt träna halt, ryggning och öppna. Jag vet att jag har läst mycket om hur man får sluta vid hand, men någon får gärna friska upp mitt minne!

Inspänning för min ponny är att tömmarna löper igenom tömkörningsgjorden eller ledande innertygel
det räcker för min häst att hon ska få panik. Har även fått proffs att tömköra henne med samma resultat. Hon avskyr det.