arbetar fast i högform

sara_18

Trådstartare
Hejsan. Kan en häst jobba i högform? Alltså går ganska högt med huvudet men endå arbeter med bakenen å lyfter ryggen? Ja tagit hjälp av gummisnodd så hjälper det iallfall inte att få ner huvudet i traven, beror detta på att han inte orkar eller att han bara har högt huvut. ja har lite svårt att se hur bakbenen ska arbetas men enligt min åsikt så lyfter han väldigt bra bak å arbetar med ryggen och arbetar i väldigt bra arbetstrav och springer inte iväg. Han har stått istort sett hela vintern å vi är på gång nu med att byggamuskler, men brukar det ta en tid innan de söker sej neråt, att ja bara behöver vänta ut honom?
vad tycker ni?

Sv: arbetar fast i högform

Klart en häst kan arbeta i hög form, men är du säker på att din häst verkligen arbetar?
Är det en travare? Min kallblodstravare har jag haft i 3 månader nu, jag använde aldrig någon slags gummisnodd eller liknande för att få ner huvudet i ett bättre läge (klart de inte ska springa med skallen i himlen) men man ska heller inte fastna på att de måste gå med krökt hals eller vad sjutton man säger.
Nu har han aldrig huvudet mot gud och traven dessutom känns som tölt, men däremot jobbar han inte bara för det:p

du har inga bilder? Filmer o visa?

jaha okej. nja asså ja tycker han har så bra trav, men huvet vill han inte ha ner, även med gummisnodd. Går jätte bra i skritten men traven jobbar han inte ner huvudet. ja har en video efter en longering, men ja vet inte hur ja lägger hit den :D teknisk som man är hehe

tror hästen är ganska så spänd i överlinjen om den går i så hög form hela tiden, de finns ju en anledning till att man rider hästen i låg form och de finns alltid anledningar till att hästen inte vill arbeta i lägre form...antagligen för att den är för låst för att sträcka ut överlinjen.

tror de är viktigt att man fixar de problemet innan hästen får spänningar i överlinjen.
hästar kan ju ha världens gångarter och se ut att arbeta på bra med bakben och rygg trots att den är spänd.

fast han går ju väldigt fint i skritten å känns inte specielt spänd. men om det nu är detta hur löser man den spänningen då? :)

När jag hör ordet hög form tänker jag på en mycket samlad häst. Bakbenen långt udner sig, höjd rygg, hög nacke men i lod.
Efetr som din häst visar spänningar när du försöker få ner huvudet tycker jag att du gör rätt i att du struntar i det för tillfället. Annars blir den nog bara mer spänd.
Den saknar kanske ridmuskler och då är det bättre att du jobbar med en allmänt aktiv ridning och varierande arbete. Det jag menar med det är alltså att rida ut mycket, klättra, tömköra och kliva över stockar/bommar.
Och när du rider på banan försöker du aktivera bakbenen med kvicka övergångar och att det hela tiden händer mycket, tempoväxlingar, halter osv. Det stärker honom och då kommer han orka jobba bättre sen.
Sånt här tar tid. När han är redo kan du kräva mer arbetsform av honom. Och då börja med djup, låg form.

Om en häst arbetar rätt i hög form ska den också lätt kunna fås att länga ut överlinjen och söka sig framåt-nedåt. Eftersom din häst inte vill sänka huvudet arbetar den inte rätt.

Immer

jo han är fruktansvärd samlad faktiskt men vi ska träna vidare se vart vi hamnar. tränar ju backar lite då å då för man känner att han orkar inte riktigt bära upp ryggen.
men hur lång tid brukar de ta innan man får dom e den rätta formen tar de väldans lång tid? så man inte tränar för hårt å allt blir tokigt.

jo han är fruktansvärd samlad faktiskt
känner att han orkar inte riktigt bära upp ryggen.
men hur lång tid brukar de ta innan man får dom e den rätta formen tar de väldans lång tid? så man inte tränar för hårt å allt blir tokigt.

de går inte ihop..en riktigt samlad häst orkar bära upp ryggen, annars skulle jag nog mer ta de som att den är valigt kort form utan att vara samlad.

om hästen skulle vara så samlad och ha med sej rygg osv så skulle hästen också följa med bettet om du längde på tygeln, annars är inte hästen framme vid bettet och framme för skänkeln.

om jag hade ridit hade jag tränat mycket backträning så hästen måste länge ut sin överlinje och jobba under sej, och tränat mycket tempoväxlingar och cavaletti så hästen måste liksom balansera sej själv och sträcka ut lite i traven.

Senast ändrad av en moderator:

låter som att du förösker ttvinga ner huvudet med gummisnodden :crazy: gör du det kmr din häst bara få spänningar, hästar kan jobba med bakbenen utan att halsen följer med. De ska ju komma bakifrån, så det kan ju vara gummisnodden som stör din häst. Genom att sitta i balans och inte störa hästen så kmr den ner i form , det kan behövas lite hjälp med halvhalter och stöd i tyglarna.

okej jo men ja har inte använt snodden länge då ja heller inte tycker om den då han är väldigt stel å vill inte alls men han har känns ganska bra i skritten å har den bara som en lite uppvärmning å rider ca 10 min med den sen rider ja lösgörande övningar i trav utan snodd. Men det känns som han inte ens försöker ner med huvudet, men endå känns det som han skulle orka. Men jag är iallfall glad att han e lugn å fin i traven. Men exakt kan man se hur en häst trampar under sej?

sen är det de att ja kan inte sitta ner i traven å verkligen rida, han e fruktanvärt skumpig å ja försöker verkligen sitta ner men då känns de som ja stör han ennu mera å de går fortare å han höjer huvudet ennumera. Så verkligen rida med sitsen funkar inte :crazy:

jag tkr inte själv heller att det är så lätt att se när andra hästar jobbar med bakbenen. Men de får in bakbenen längre under sig och lyfter bättre på benen och får upp ryggen. Om du ser en som rider och hästen först inte går i form och sen börjar den arbeta i form så lovar jag att du ser skillnad. Det är u mkt enklare att känna när hästen höjer ryggen ch jobbar med bakbenen. När jag menar rida med sitsen, så menar jag framför allt att rida i balans. Att du sitter på hela sätet och verkligen kommer ner i sadeln, och slappnar av, gör du det kan hästen jobba ifrom utan varken tyglar lr nånting som hjälp. Sitter du i obalans stör du hästen och den måste då föröska balansera dej oxå. Efter att jag har läst böcker om centrerad ridning har jag blivit väldigt inspererad och provat vsa skaer och min sits har förbättras jätte mkt sen dess och min häst kan iaf än så länge gå iform "själv" i skritten.
Skulle nog oxå kunna tro att din häst har spänningar, så jag skulle ha tagit ut en eqiuterapeut som kan kolla upp den så den inte har spänningar.

Hejsan. Kan en häst jobba i högform? Alltså går ganska högt med huvudet men endå arbeter med bakenen å lyfter ryggen? Ja tagit hjälp av gummisnodd så hjälper det iallfall inte att få ner huvudet i traven, beror detta på att han inte orkar eller att han bara har högt huvut. ja har lite svårt att se hur bakbenen ska arbetas men enligt min åsikt så lyfter han väldigt bra bak å arbetar med ryggen och arbetar i väldigt bra arbetstrav och springer inte iväg. Han har stått istort sett hela vintern å vi är på gång nu med att byggamuskler, men brukar det ta en tid innan de söker sej neråt, att ja bara behöver vänta ut honom?
vad tycker ni?

Det är inte jobbigare för en häst att gå lång och låg, det är jobbigare att arbeta i en hög form. Din häst är kanske hög för att den är spänd. Min vill bli hög i formen när hon spänner sig. Rider alltid i låg form ett tag sen kan jag "plocka" upp henne.

sen är det de att ja kan inte sitta ner i traven å verkligen rida, han e fruktanvärt skumpig å ja försöker verkligen sitta ner men då känns de som ja stör han ennu mera å de går fortare å han höjer huvudet ennumera. Så verkligen rida med sitsen funkar inte :crazy:

Är hästen skumpig så arbetar den inte rätt. Visst, har men en häst med en jättestor luftig trav så kan det ju bli lite skumpigt om man inte har rätt balans. Men när du berättar så låter det inte som att hästen jobbar rätt. Man känner när hästen arbetar rätt och sätter under sig. Och då blir traven rytmisk och inte speciellt jobbig att sitta ner på.

man ska rida med sitsen, vart rider du annars med?

om det nu är spänningar, kan det sitta bak i korset? ibland när ja ridit har ja känt han snubblar till, sen engång när ja longera så låste det lite i korset. Kan det vara problemet i de hela eller var han bara dåligt uppvärmd?

Ta ut en duktig tränare!

Det är omöjligt att säga något om din häst utan ens ha sätt den.

jag tycker hästen ser allmänt stel och spänd ut och går emot inspänningen.
ta ut en duktig tränare som kan hjälpa till..

men de är ju i princip omöjligt att se nåt på bilder så..vad hände om du tar bort instpänningen?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·
Ridning Hade Equiterapeuten ute häromdagen då jag under en längre tid känt att hästen inte använt bakbenen utan haft dem mesta vikten fram...
Svar
19
· Visningar
3 006
Senast: Tjockisina
·
Utrustning Hejsan! Jag har ett 15årigt dressyrsto som med tidigare ägare gått upp till medelsvår A med placering, och med tanke på att jag...
Svar
8
· Visningar
2 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka