arbetar fast i högform

Sv: arbetar fast i högform

Om det är så som det ser ut på bilderna jobbar han i en väldigt öppen och hög "form". Han ser väldigt spänd ut. Mitt bästa tipps är en bra tränare.

ja på bilderna ser han inte precis avslappnad ut, men hur l'änge har han varit ridhäst ??

nä speciellt inte i nacken, men han brukar faktiskt gå bättre vid ridning å bättre uppvärmning. han har vart ridhäst iallfall mer än 2 år vad ja vet, men när man rider han kan man tro att han fortfarande har checkremmen kvar :/

ok, ja jag har oxå en rid travare fast det var väl typ 7 år sen han gick på trav. jag kan tänka mej att om du longerar han med en täckesgjord så drar antagligen gummisnodden fram täckesgjorden + schabraket, vilket nog inte är så skönt. Jag tror iaf att du känar på att sluta rida med gummisnodden, han kommer bara bli ännu spändare.
På första bilden har han ju lite bättre trav, men ser ut som att gummisnodden stör honom. Gummisnodden hindrar ju även han från att kunna gå i sin "egen" form där han kan slappna av. Den formen brukar ofta vara väldigt låg.

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=98103041&directlink=1

Här går min häst typ i sin avslappnad form, men han är lite framtung på kortet, men var det ästa jag hade.

okej jo men ja har inte använt snodden länge då ja heller inte tycker om den då han är väldigt stel å vill inte alls men han har känns ganska bra i skritten å har den bara som en lite uppvärmning å rider ca 10 min med den sen rider ja lösgörande övningar i trav utan snodd. Men det känns som han inte ens försöker ner med huvudet, men endå känns det som han skulle orka. Men jag är iallfall glad att han e lugn å fin i traven. Men exakt kan man se hur en häst trampar under sej?

Du låter som jag för några år sedan och då kunde jag inte ett smack:p Men man ville lära sig..

Idag känns det lite småroligt att tänka på vad jag trodde och inte visste förr, men alla börjar ju där någonstans. Du kanske ska ta hjälp av en riktig ridinstruktör? Det låter som om hästen inte alls jobbar utan har som de andra nämner, spänningar.
Gummisnodd är skit, använd din kropp istället- det gjorde jag.
När träningen på plan inte gick så bra gjorde jag annat arbete för att muskla upp pojken och få han starkare genom klättring, ut i skog o.s.v Skit bra!

Att se om hästen jobbar är jag själv dålig på, går bättre att känna. När din häst blivit starkare och verkligen börjar arbeta, då kommer du känna det tror jag;)

nu känns det som han jobbar mer, eller nått han inte gjort tidigare. nu en fråga som är tvärtimot vanliga fråga, hur långt ner kan de jobba? då han i skritten gick skapligt ner med huvudet, då min syster sa det såg förjävligt ut men avslappnande!? då ja svårt att se på hästeryggen, men på nått sätt kändes de bra. sen har ja en dålig fotograf men detta får duga, jämnfört me hur han sprang tidigare :)
http://SaraTheGreatest.bilddagboken.se/p/show.html?id=209688656&directlink=1

Hej! Trevligt par, du och din häst. :D

Håller med Tibra.

Du får inte glömma att träning tar tid! Lång tid för många vars hästar inte har formen som en självklar utgångspunkt. Känner också att DU ska rida MED hästen och inte PÅ hästen.

Ha inte för höga förväntningar på att du ska se riktigt bra resultat med ens. Små mål med eftergift då hästen gör rätt. Sedan kan vissa krav ställas med eftergift som belöning så ska du se att ni blir mer och mer stabila.

Glöm inte att framgång tar tid. Det är inget som sker över en natt. Det är bara att träna träna träna. Men först, gå igenom rimliga mål och förväntningarna på dessa så att du inte sätter ribban för högt för din häst innan grunden är lagd. Kom ihåg att våra älskade hästar gör allt vi ber dom om sålänge signalerna är klara. Vi vill inte ge förvirring eller oklarhet.

För somliga tar det år innan man når målet ;)

Lycka till

Må väl

Senast ändrad:

Tack så mycket :D Ja känner mej super nöjd nu, men som det känns nu så har det gått ganska fort ändå, traven är ju fortfarande kvar att jobba. Men ja red honom igår å kändes super i skritten å då har inte ja själv ridit på 2 veckor då ja gjort illa mej.
Han kanske bara behövde lite vila :)
Sen har ja lite bettproblem, vet inte riktigt hur ja ska göra om detta är boven i det hela (har pessoa) men igår hade ja tyglarna på "vanliga ringarna" å inte dom längst ner som ja gjort tidigare, men har är ganska stark så ja vill ha nått som han lyssnar på. Då ja fått höra att pessoa e skit.

Hej igen!

Det låter bra. Jag skulle också skippat pessoat.

Jag använde det på min häst i början då jag tyckte hon var för stark. Med lite mod i mig kastade jag pessoat och började med ett vanligt tre-delat tränsbett (alla sa åt mig att byta). Och vips! Hon slutade vara stark och streta emot mina hjälper. Jag förstod inte att kampen berodde på pessoat som inte tillät henne att jobba som hon ville och ska.

Man kan inte rida med ett pessoa då det bara har en funktion -STOPP. Du kan alltså inte svänga, ta i ena tyglen eller något sådant för hästen får bara en signal nämligen - Stopp, broms, stanna.

Du kommer ingenvart med det bettet om det är dressyr du vill rida eller ens på ett runt spår i paddocken. Hästen blir inte lösgjord!

Ha mod till dig, våga lita på att din häst faktiskt inte alls behöver springa iväg bara för att man har ett mjukt bett. Som sagt det tar tid tid tid träna träna träna

Exempel på övning kan vara att när du rider, gör halt var 10-20 meter. Efter halten en ordentlig eftergift med klapp och röstberöm. Din häst kommer lätt kunna göra halt efter några sådana övningar och inte streta emot - detta med ett vanligt tränsbett. Man behöver inte pessoa för att stanna sin häst.

Lycka till! :D

om det är en högrest häst som har jobbat i den formen länge e det nog ingen fara.fast sen kan den bli låst i ett stadie. visst den går säkert i form men bra påskjut osv men om du vill ha en lång låg häst(som man strävar efter i avslppnande syfte ska man försöka få ner även den högställde). Har nyligen köpt en häst med liknande problem....Brukar rida henne på volt å ge ledande tygeltag inåt ca 5 gånger på volt-så fort hon lyssnar tillbaka med handen osv.till sist släppte min häst! bra lösning faktiskt!-fick den från min ridlärare-..testa!?

sen är det de att ja kan inte sitta ner i traven å verkligen rida, han e fruktanvärt skumpig å ja försöker verkligen sitta ner men då känns de som ja stör han ennu mera å de går fortare å han höjer huvudet ennumera. Så verkligen rida med sitsen funkar inte :crazy:

Hmm... När jag läste detta, ploppade de upp några frågor i skallen på mig. Har du möjlighet att sitsträna på nån annan häst? (ooh ack vad jag blev pinad när ja pluggade. 30 mins utan stigbyglar varje lektion i 3 års tid. Stoet ja red sista året hade en gammal nervskada i bakdelen pga fölning, och därmed "stampade" med ena bakbenet. HON om nån var obekväm att sitta på.. )

min andra fråga är, är du säker på att sadeln är ok? och sen, hur är hans ryggmuskler?

Eftersom du säger att hästen verkar störas av att du sätter dig ner, så tror ja att något är galet. Behöver inte vara nåt allvarligt, men kan tex vara dåliga ryggmuskler. Och isåfall vore de bra att jobba hästen i form från marken å styrketräna.

sen är det de att ja kan inte sitta ner i traven å verkligen rida, han e fruktanvärt skumpig å ja försöker verkligen sitta ner men då känns de som ja stör han ennu mera å de går fortare å han höjer huvudet ennumera. Så verkligen rida med sitsen funkar inte :crazy:

Jag tycker inte det låter som att han jobbar med ryggen. Prio ett på den hästen, efter din beskrivning, skulle vara att få honom att sänka huvudet och koppla av.

Tack för alla schysta tips. Nu går han riktigt fint, inte alls lika spänd längre, dumpade pessoa bettet, verkar vara det som gjort han känslig och stirrig.
När ja red han igår (tisdags) så gick han ennu bättre än i måndags, tydligen krävs det mkt ytter tygel.
När han gå i höger varv så ställer man han utåt då slinker han ner huvudet å är absolut mer avslappnad, tillåmed i traven trava han jätte avslapnad å huvudet slank ner å det kändes mkt bra, dock ville ja inte sitta ner.
Ja har inga problem att sitta ner, har tränat det massor men just på min går det inte. Så nu ska ja träna upp han lite bättre å ta nedsittningen när han orkar lite mer. Hoppas att det inte är sadeln, men tycker den sitter bra å så. Men ja ska ta ut en sån där som masserar nästa månad för en liten kollning bara.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·
Ridning Hade Equiterapeuten ute häromdagen då jag under en längre tid känt att hästen inte använt bakbenen utan haft dem mesta vikten fram...
Svar
19
· Visningar
3 006
Senast: Tjockisina
·
Utrustning Hejsan! Jag har ett 15årigt dressyrsto som med tidigare ägare gått upp till medelsvår A med placering, och med tanke på att jag...
Svar
8
· Visningar
2 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka