Sv: Arbetande variant vs. utställningsvariant...
Frågan är: ska alla dessa hundköpare styras in på hundgrupp nio eller ska man börja acceptera att det finns mildare "sällisvarianter" av vissa raser och tycka att det är något positivt? (Fast då är det mest med tanke på mentalitet jag skriver "sällisvarianter", inte hundar som meriterats fram tokig rent exteriört. Där behöver man slå ner foten ordentligt...)
Jag kan faktiskt tycka det ja, de som inte har något direkt "mål" med sitt hundägande ska sikta in sig på grupp 9, eller åtminstone inte de mest aktivitetskrävande raserna.
Jag har t.ex. mött många som vill köpa utställningsgrey för att de har mindre jaktinstinkt än kappisarna, då kan jag tycka att vill man ha en hund utan jaktinstinkt bör man glömma vinthundarna helt. Det handlar ju inte bara om att man avlar sönder raser, det handlar ju även om vilseledande information till valpköpare.
När jag t.ex. kollade på schipperke hade jag mailkontakt med flera uppfödare och alla sa samma sak -de var utmärkta
sällskapshundar som nöjde sig med promenader och lite godissök och det var iiiinga problem att ha dem i lägenhet osv.. Att de är ganska krävande hundar och dessutom både vaktiga och skälliga, det framgick inte alls av informationen.
Vet även flera som har blivit rekomenderade utställningsvarianten av settrarna (både engelsk, irländsk och gordon) för att de kräver mindre motion... Eh, ja det kanske de gör men de är fortfarande inga soffhundar.
Dels tycker jag det är skit när man avlar sönder exteriören på en hållbar arbetande ras. Dels tycker jag att det är synd att vi avlar bort de egenskaper som faktiskt gjorde rasen speciell. Dels tycker jag att det är förjävligt att man avlar mer på ett spektakulärt utseende än på en stabil mentalitet och som sagt, att man "lurar" valpköpare att köpa en "lättare" hund som kanske inte alls är så lätt som de tänkt sig ändå.
Jag tycker inte att vi ska ha 200 olika utseenden på en och samma hund, hellre 200 olika raser med olika egenskaper. Vill man ha sällskapshund så skaffar man sig en av de raserna som faktiskt passar till detta.