Arbeta rätt med ponnyn.

J

Jassii

Hej, jag har lite funderingar kring min träning med min medryttarponny.
Vi har ett problem med att hitta rätt form, takt och tempo.

Han ägs av en liten tjej som inte riktigt kan lösgöra honom och rida honom på ett korrekt sätt och jag som ridit lite längre än henne och vet att jag kan rida hästen i rätt form och arbeta hästat rätt har lite samma problem och har blivit lite frågvis eftersom jag vill rida denna häst rätt så den arbetas rätt och vi kan utveckla våran ridning tillsammans.

Han är väldigt spänd och har svårt att slappna av och höja ryggen och arbeta korrekt. Vi rider mycket på serpentiner och volter, tränar skänkelvikning och tempoväxlingar, halvhalter mm. Även när han är ordentligt lösgjord och med på noterna har han svårt att slappna av och hitta sin form. Han går verkligen högt med huvudet och även när han skritas på lång tygel har han huvudet väldigt högt upp.

Jag rider ibland med gummisnodd, då går det lite bättre men han har fortfarande samma problem även om dom minskas. jag vill ju kunna rida honom korrekt utan "hjälptyglar" mm.

Han blir även lite sur och stressad när man spänner sadelgjorden fast jag spänner hål för hål och är väldigt försiktig. Kan sadeln vara ett problem, kan det visa på att han kanske har ont i ryggen, även om ni inte har sett honom?

Har ni tips, övningar eller något jag ska förändra? Något ni kan kommentera även om ni inte har sett någon film, bilder eller sett oss i verkligheten.

Jag är jätte tacksam för svar så jag kan arbeta vidare med min älsakde medryttarponny.

:bump:

Sv: Arbeta rätt med ponnyn.

Även om det har gått så kort tid är jag nyfiken på svar, skicka så mycket ni orkar!! :bump: :bump: :bump:

Om den sänker ryggen och höjer huvudet mycket kan den mycket väl ha lite ont i ryggen. Om det sitter i själva musklerna borde hästen reagera när du trycker där. Gå igenom hela sadelläget och prova trycka med händerna.

Annars kan den ha låsningaar osv. och om du är orolig kan du låta en kiropraktor titta igenom hästen. Om man inte hittar nåt fel är det nog bara till att ringa upp en duktig ridinstruktör som kan hjälpa er på traven:smirk:

Tack för ditt svar!

Jag ska känna igenom honom, och i höst ska jag börja rida för tränare.

Har du något tips på en bra ridövning eller något jag ska tänka på tills dess?

Skulle du kunna lägga in en bild eller två? Men bett eller sadel kan vara problemet. Testa att rida barbacka på en volt och se om det blir någon skillnad :p

låter som om det kan vara sadlen, tycker inte ni ska rida mer än baar precis skritta helst inte rida innan ni har fått någon som är riktigt duktigt på det med sadlar att titta på den, var bor ni? om ni fortsätter att rida och hästen har ont i ryggen så kan den få bestående men eller så kan det bli väldigt svårt att få bort det sedan, ni har inga bilder på hur sadlen ligger och på ponnyns rygg?

rid inte barbacka bara för om ponnyn har ont i ryggen så är det inte snällt eftersom då kommer dina sittben som oftast är ganska spetsiga att trycka istället..

Det här låter precis som en av mina medryttarponnyer var förrut! Han var otroligt spänd och stel som en pinne. Ägarna tog ut en massör och hans sadel låg lite fel, samt att han hade massor av spänningar i kroppen. Massören var ute ofta och masserade och använde sig av ultraljud och ponnyn har blivit MYCKET bättre efter det! Går i en rundare form och man kan flytta sidvärts och dylikt. Blev stor skillnad!

Lycka till!

MVH/Smallgot

Tömköra? Vissa hästar svara hur bra som helst på det...bara att sadla och sitta upp på en mjuk och lösgjord saga..:love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 264
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 094
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 832
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 757
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka