Arbeta hos "kändis"

G

Gitania

Har funderat mycket på att åka iväg till någon duktig hoppryttare och arbeta,rida och ta med och utbilda hästen när jag gått ut trean..

skulle vara kul att höra om det är någon här som har några erfarenheter av det bra/dåliga? :d

Sv: Arbeta hos "kändis"

Sjävklart ger det så himla mkt, men räkna med långa dagar, slitit och lite lön. Men det är det optimala sättet om man vill lära sig mass saker. Jag skulle lätt göra det om jag fick chansen.

Ny här försten ser jag :D Wilkomen :p

Ja det verkar verkligen kul och lärorikt! om man kommer till ett bra ställe dvs..
skulle inte tacka nej till att få komma till marcus ehning direkt.. :d

Tackar!

Jaa, men om man bara har kontakter så går allt :)
Finns ju många annonser i ridsport å så, fast mest utomlands. Mende är ju mkt lärorikt oxå :D

jaa det klart! men då måste man verkligen plugga på engelskan ordentligt och lära sig alla ridtermer :crazy: det lär ju ta ett tag...

Marcus är bäst! :banana:

Han ska jag jobba hos när jag har gått ut skolan!

Jag jobbar hos en proffesionell ryttare i Sverige nu. Gick ut gymnasiet i våras.
Jag får väldigt bra träning och hjälp med min häst samt att jag får vara med och utbilda andra hästar, åka på tävlingar och dyl. Det ger verkligen jättebra erfarenhet och man lär sig otroligt mycket.

Ska du till en så känd ryttare som Markus Ehning krävs det mycket av dig, du måste vara en duktig ryttare men också en bra hästskötare, gärna med tidigare erfarenheter.
Det är nog svårt utan bra kontakter, det bästa sättet är nog att börja hos någon mindre känd, kanske svensk ryttare, se till att följa med på mycket tävlingar och träningar, även med egna hästen och lär känna många. Samt var en ambitös och duktig hästskötare. Arbeta dig uppåt:D :angel:

Jag har själv arbetat hos några kända ryttare...
Beroende på vem man kommer till så är det mer eller mindre slitigt, men oftast svältlön!
Men sen så får man ju kontakter, bra träning, och man får hålla på med det som man älskar mest: hästar!
Om man vill komma någonstans i hästsporten så är det absolut värt att börja på den vägen!

Men...

Marcus är inte käänd...

Eller är du en sån som vill bli kompis med s.k. kändisar bara för att se om det går att sprida dåligt rykte om dom?!

(Ni andra, ta inte illa upp, ett internt skämt bara ;))

Detta är mina tips:

* Räkna med hårt fysiskt arbeta oavsett om det är en "känd" eller okänd ryttare du hamnar hos.
* Ha lagom stora förväntningar på hur jobbet kommer att bli. Det är inte alltid du får rida eller följa med på de stora tävlingarna i början.
* Ta åt dig och lär dig så mycket du bara kan. Genom att iakta andra så kan man lära sig massor!
* Om du har egen häst med dig så ta reda på hur "reglerna" för den ser ut. I vissa stall finns det inte tid till egna tävlingar och den egna hästen får man ta hand om efter arbetstid.
* Som någon skrev så är det lättare att få bra jobb utomlands om du har kontakter. Antingen genom ryttare här i Sverige eller någon hästskötarkollega. Om du börjar hos en svensk ryttare och får följa med internationellt så får man frågan om man vet någon hästskötare som söker jobb på varje tävling!!!

I mitt fall så har jag inte haft så bra förutsättningar på något hästjobb som när jag jobbade för "min" kändis! :D Bra arbetstider, vit lön och ett jättebra samarbete med ryttaren och övrig personal.

Tänk också på att trots att det är hårt arbete så ska det också vara kul! Slit inte ut dig om du inte tycker du får något ut av det och stanna inte för hästarnas skull!

Lycka till med världens bästa jobb! :)

/Timsetim

har inga egna erfarenheter att dela med mig, men dock har två vänner till mig valt att jobba hos en mycket känd svensk dressyrryttare(båda har slutat efter någon månad)
Var så mycket att göra att de knappt hann äta lunch, kom i säng vid 23 tiden. Bara slit hela tiden trots att de blivit lovade ridning.
Var rangordning hästskötarna imellan, mycket mobbande, elaka kommentarer och konstiga blickar.

Dressyrryttaren var medveten om att folk oftast inte stannade så länge(ca 1 månad), men menade att det finns alltid folk som vill jobba hos han/hon.Lite konstig inställning.

/I

Fundea över vad du vill ha ut av året efter skolan. Vill du utveckla din ridning, välj en erkänt bra tränare som tävlar nationellt i Sverige (alt. nationellt i ett annat land) Eftersom dessa ryttare är hemma BETYDLIGT mer än en internationell ryttare. Dom sitter oftast på tillräckligt mycket kunskap för att utveckla oss ungdomar (om du inte redan tävlar internationellt). En internationell ryttare är sällan hemma, när jag jobbade på Irland var vi på tävlingar 6 månader av 12 och "min" ryttare skippade nästan inomhussäsongen helt (från okt till feb gjorde vi 2 tävlingar), du kan tänka dig hur mycket tävlingar ex. Marcus Ehning befinner sig på? Eftersom det nu var honom ni diskutterade. Att få hjälp med ridningen av en internationell ryttare är nog i många fall ett önsketänkande. Vill du däremot komma ut, se världen och dom internationella tävlingarna som är en helt fantastisk del av hästsporten (tja och mindre fantastisk ibland...) så rekomenderar jag starkt att du letar reda på någon sådan ryttare. Fast kolla upp ordentligt vilka tävlingar du kommer få följa med på. Är du duktig som hästskötare vill du inte sitta fast på en och två stjärniga CSI, men om du har liten vana så är det kanske där du måste börja. Ta bara inte med dig hästen i sådana fall utan låna ut den, den kommer nämligen få stå i längre perioder... eller kortare men oftare om du jobbar för någon i ex. Tyskland, Belgien, Holland där tävlingarna är nära, men ofta.

Tro en som har testat båda. Vill du utveckla din ridning, satsa på nån som tävlar nationellt, men tänk på att i ex. Irland och England ligger markarbetet på äckligt låg nivå ...hos vissa ryttare, hör dig för. I Tyskland, Holland, Belgien ligger det på äckligt låg nivå eller militär diciplin...hos vissa ryttare. Man måste höra sig för hur just den ryttaren rider (Gäller ju även Sverige, vi är ju knappast oskyldiga...) Vill du se nåt nytt och få chansen att resa, uppleva spänningen på dom stora tävlingrna, välj en "kändis", men se till att du får ett jobb som tävlingshästskötare, annars hade du lika gärna kunnat stanna hemma...

:rofl: HAHA annars kanske vi kan arbeta hos du vet vilka....:idea: eller INTE

Skulle jag vara du så skulle jag nog försöka med någon hästhandlare (som inte rider så mycket själv) eller något i den stilen.. Du behöver ju inte ta någon med 20 ponnyer i en lada, utan en med bra rykte.
Nog större chans till mer ridning & träning än hos en tävlingsryttare, en hästhandlare har ju mer eget intresse i att du rider bra än vad tävlingsryttaren har.

Tävlingsryttare sköter ju ofta mer av hoppningen själv då h*n vill känna hästen mer ordentligt.. .

Mina erfarenheter iaf :)

Även om detta ligger på hoppning kan jag tipsa om att fälttävlansryttare är väldigt kul att vara hästskötare åt!
De är inte på tävlingar lika ofta som hoppryttare och knappt alls på vintern, då endast mindre hopp/dressyrtävlingar nära hemma.
Du får alltså mycket bättre möjlighet till egen träning, de bästa ft ryttarna är riktigt duktiga inom hopp och dressyr också, och den allsidiga träningen brukar ge väldigt trevliga hästar.

Dessutom är tävlingarna väldigt roliga, det är en helt annan grej att vara hästskötare på en fälttävlan:bump:
Och folket är mycket trevligare än i hoppnig. Finns nästan inga snobbiga ryttare och alla är trevliga och hjälpsamma:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har fått tid att operation för att ta bort min gallblåsan via titthål, Jag undrar när ni har börjat rida igen? Men oxå jobba...
Svar
4
· Visningar
520
Senast: Mirach
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 049
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Brynja
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat