Sv: Arbeta hos "kändis"
Fundea över vad du vill ha ut av året efter skolan. Vill du utveckla din ridning, välj en erkänt bra tränare som tävlar nationellt i Sverige (alt. nationellt i ett annat land) Eftersom dessa ryttare är hemma BETYDLIGT mer än en internationell ryttare. Dom sitter oftast på tillräckligt mycket kunskap för att utveckla oss ungdomar (om du inte redan tävlar internationellt). En internationell ryttare är sällan hemma, när jag jobbade på Irland var vi på tävlingar 6 månader av 12 och "min" ryttare skippade nästan inomhussäsongen helt (från okt till feb gjorde vi 2 tävlingar), du kan tänka dig hur mycket tävlingar ex. Marcus Ehning befinner sig på? Eftersom det nu var honom ni diskutterade. Att få hjälp med ridningen av en internationell ryttare är nog i många fall ett önsketänkande. Vill du däremot komma ut, se världen och dom internationella tävlingarna som är en helt fantastisk del av hästsporten (tja och mindre fantastisk ibland...) så rekomenderar jag starkt att du letar reda på någon sådan ryttare. Fast kolla upp ordentligt vilka tävlingar du kommer få följa med på. Är du duktig som hästskötare vill du inte sitta fast på en och två stjärniga CSI, men om du har liten vana så är det kanske där du måste börja. Ta bara inte med dig hästen i sådana fall utan låna ut den, den kommer nämligen få stå i längre perioder... eller kortare men oftare om du jobbar för någon i ex. Tyskland, Belgien, Holland där tävlingarna är nära, men ofta.
Tro en som har testat båda. Vill du utveckla din ridning, satsa på nån som tävlar nationellt, men tänk på att i ex. Irland och England ligger markarbetet på äckligt låg nivå ...hos vissa ryttare, hör dig för. I Tyskland, Holland, Belgien ligger det på äckligt låg nivå eller militär diciplin...hos vissa ryttare. Man måste höra sig för hur just den ryttaren rider (Gäller ju även Sverige, vi är ju knappast oskyldiga...) Vill du se nåt nytt och få chansen att resa, uppleva spänningen på dom stora tävlingrna, välj en "kändis", men se till att du får ett jobb som tävlingshästskötare, annars hade du lika gärna kunnat stanna hemma...